Eva a trait la Plescoi

Sculptura in carnati de Plescoi, expozitie de uriase portrete fotografice alb-negru cu “batranele Eve, pastratoare ale traditiei” – acestea sunt ingredientele celei mai neconventionale manifestari artistice semnate de laureatul Galei Premiilor pentru Relatii Publice de anul trecut, Gheorghe Moisescu, la Clubul Taranului de pe langa Muzeul Taranului Roman.

Publicitate
Ravago

Autorul sculpturii este Adrian Ilfoveanu, cel mai important sculptor al generatiei sale, iar autorul fotografiilor, Nicu Ilfoveanu, este singurul artist fotograf roman care a inceput sa-si cladeasca o cota pe piata internationala a artei. Ei au ales-o ca subiect simbolic central al expozitiei pe Eva deoarece in zona Plescoi femeile au fost pastratoarele vechilor retete si ale obiceiurilor traditionale, uneori suferind rigorile inchisorilor comuniste pentru asta.

Vernisajul expozitiei “Eva a trait la Plescoi” va avea loc joi, 20 septembrie. “In cursul acestei expozitii, care este parte a miscarii culturale Revolutia Plescoi, se va da citire Proclamatiei de la Plescoi, un document programatic pentru rezistenta impotriva sticlului de viata fast-food. Manifestarea se doreste un semnal de alarma. Asa cum ecologistii spun ca in fiecare zi dispare o specie vie de pe pamant, asa in scurta vreme vom putea spune si noi, daca nu facem ceva, ca in fiecare zi dispare o traditie romaneasca. Si daca stilul de viata fast-food poate fi asimilat la secunda, traditiile romanesti s-au creat in secole si dispar pentru totdeauna”, avertizeaza Moisescu.

Publicitate

Organizatorul a dorit sa multumeasca in mod special prietenilor carnatilor de Plescoi – vinurile Val Duna si apa minerala Poiana Negri – fara de care acest eveniment simbolic n-ar fi putut avea loc: “Daca mai multe companii ar da dovada de aceeasi constiinta pentru pastrarea valorilor traditionale, lumea in care traim ar arata cu mult mai bine”, spune Moisescu.

De ce tocmai carnatul de Plescoi

“Asa cum Romania a privit catre Franta in zorii modernitatii sale, in a doua jumatate a secolului XIX, asa Romania postmoderna ar trebui sa invete de la Franta contemporana cum se lupta pentru pastrarea traditiilor. Pentru ca intr-o Europa multiculturala singura sansa pe care o avem este pastrarea si afirmarea traditiilor nationale”, sustine Moisescu. “Am ales carnatul de Plescoi ca simbol al luptei pentru pastrarea traditiilor deoarece este atacat din doua directii. Pe de o parte este civilizatia fast-food, care macina precum o termita fundamentul traditiilor noastre, iar pe de alta parte suntem victima propriului tembelism. Daca francezii si italienii au stiut sa-si protejeze marci de alimente in legatura cu arealul de producere ca denumiri de origine controlata, la noi marile combinate producatoare de mezeluri au inceput sa scoata carnati de Plescoi care au aceeasi legatura cu adevaratii carnati de Plescoi precum au Abibas cu Adidas si Panasoanic cu Panasonic. Un singur exemplu: falsii carnati de Plescoi au in compozitie carne de porc. Este ca si cum ai spune ca un imam mananca slanina de porc afumata”, continua Moisescu.

——————————

COMUNICAT DE PRESA: Eva a trait la Plescoi

Sculptura monumentala in carnati de Plescoi, expozitie de portrete fotografice alb-negru cu batranele Eve, pastratoare ale traditiei, in cadrul unei manifestari artistice fara precedent semnate Gheorghe Moisescu, menita sa atraga atentia asupra necesitatii salvarii si promovarii valorilor traditionale romanesti.

Incepand de joi, 20 septembrie 2007, ora 18.30, la Muzeul Taranului Roman din Bucuresti, in Clubul Taranului, are loc expozitia intitulata “Eva a trait la Plescoi”, semnata de sculptorul Adrian Ilfoveanu si fotograful Nicu Ilfoveanu. Manifestarea se doreste un apel la salvarea valorilor traditionale romanesti amenintate de stilul de viata fast-food. Cu ocazia vernisajului se va da citire Proclamatiei de la Plescoi, document programatic al miscarii culturale Revolutia Plescoi.

Autorii au ales-o pe Eva ca subiect central deoarece in zona Plescoi femeile au fost pastratoarele traditiilor. Sculptorul Adrian Ilfoveanu, sedus de materialitatea unica a carnatilor de Plescoi, a ales sa faca din acestia un mijloc de expresie artistica, demers ce reprezinta o premiera absoluta in plastica romaneasca. Artistul fotograf Nicu Ilfoveanu a imortalizat femeile din Plescoi din mai multe generatii intr-un demers menit sa confirme continuitatea traditiilor. Evenimentul nu ar fi putut fi organizat fara sprijinul generos al prietenilor carnatilor de Plescoi – vinurile Val Duna, sustinator oficial al miscarii culturale “Revolutia Plescoi” si apa minerala Poiana Negri, sustinator al bucatariei traditionale romanesti.