Premii de excelenta – vinurile de la raft

logo-premiile-de-xcelentaPiata romaneasca a vinului este una imatura! Este concluzia tuturor specialistilor consultati de catre redactorii Vinul.Ro. Combinata cu o confuzie a valorilor (care se regaseste, de altfel, in toata societatea), aceasta trasatura a dat nastere la multe confuzii in randul consumatorilor, dar chiar si in randul producatorilor, care risca sa se pozitioneze gresit si sa aiba de pierdut atat pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung. Nu exista o segmentare clara (si consecventa de la o recolta la alta) a palierelor de calitate, apar produse supra-apreciate din punct de vedere al pretului, false legende, sistemul de certificare al vinurilor cu Denumire de Origine Controlata nu reuseste sa garanteze, de fapt, calitatea, soiurile de vin sunt adeseori confundate de consumatori cu marci comerciale.

De asemenea, sporind confuzia, numele unor podgorii au devenit branduri adeseori monopolizate de un singur jucator, producatorii refuza sau intarzie sa se implice in educarea consumatorilor, incercand adeseori sa profite de aceasta situatie confuza, lipseste promovarea generica a consumului de vin, lipseste respectul reciproc al producatorilor, ceea ce este de natura sa decredibilizeze intreaga industrie. In acest context, Vinul.Ro a hotarat sa demareze un nou demers care sa incerce sa comunice cat mai bine consumatorilor situatia reala din piata: concursul „Premiile de Excelenta Vinul.Ro”.

PRIMUL CONCURS „PENTRU CONSUMATORI”!

Inca de la primul numar al revistei, am declarat ca demersul nostru jurnalistic este unul adresat consumatorilor. Dincolo de articolele, interviurile si notele de degustare publicate in editia tiparita sau prin intermediul websiteurilor Vinul.Ro, Degustari.Ro sau al blogurilor proprii si partenere, incepand cu acest an vom organiza un concurs cu juriu international pentru vinurile romanesti achizitionate de la raft. O actiune de comunicare spre folosul consumatorului obisnuit. De ce un concurs cu vinuri cumparate? Fiindca majoritatea concursurilor de pana acum au starnit suspiciuni exprimate mai mult sau mai putin deschis de catre majoritatea producatorilor autohtoni, dar si de catre consumatorii educati. Aceasta lipsa de incredere in relevanta ierarhiilor concursurilor de profil a plecat de la faptul ca unii degustatori care jurizau erau implicati, mai mult sau mai putin, in procesul de productie si comercializare. De asemenea, era imposibil de controlat daca un anumit vin trimis la concurs de catre unul sau altul dintre producatori este disponibil si la raft la acelasi nivel calitativ.

concurs9

OBIECTIV: RELANSAREA CREDIBILITATII VINULUI

Concursul „Premiile de Excelenta Vinul.Ro” se va desfasura in perioada 8-11 noiembrie, la Centrul Aroma din Corbeanca si rezultatele acestuia sunt destinate atat unui public pretentios- cunoscator, cat si consumatorului simplu, adeseori dezorientat de “falsele legende” care se propaga in piata. Cu aceasta ocazie, cea mai vasta selectie reprezentativa de vinuri romanesti achizitionate direct de la raft va fi analizata si evaluata de un juriu format din jurnalisti straini specializati in domeniul vinului si somelieri romani. Deoarece degustarea se va desfasura in orb, acestia vor judeca strict valoarea vinurilor si nu pe cea a marcilor, realizandu- se astfel o imagine reala a pietii vinului, pe baza criteriului calitate, in diferite paliere de pret. Prin acest demers, urmarim relansarea credibilitatii produselor romanesti de raft si reconditionarea idei de valoare destinata consumatorului. Este o premiera nationala in folosul consumatorului, dar si pentru orientarea producatorilor si vanzatorilor de vin.

CONCURSUL VA FI SUPERVIZAT DE UN NOTAR PUBLIC

In cadrul concursului vor fi analizate aproximativ 200 de esantioane (sticle de vin), iar acestea vor fi secrete pana la calcularea punctajelor finale. Probele ce vor intra in concurs vor fi selectate in functie de urmatoarele criterii: paliere de pret (9-15 lei; 16-25 de lei; peste 25 de lei), categorie (vin linistit/vin spumant) si culoare.

De asemenea, esantionul va trebui sa fie la vanzare in cel putin o retea mare (cel putin 4 magazine) de retail, sa fie produs in Romania si sa fie vin cu Indicatie Geografica sau cu Denumire de Origine Controlata. Probele ce urmeaza a fi degustate sunt clasificate in serii omogene, pe baza caracteristicilor declarate de catre producator pe eticheta, in functie de soi, tip, culoare si rest de zahar. Degustarile pentru toate seriile se realizeaza in orb, garantandu-se un anonimat total al probelor, singurul indiciu prezentat juratilor fiind anul de recolta.

Vinurile degustate sunt evaluate urmarindu-se o fisa de degustare, bazata pe modelul sugerat de Organizatia Internationala Vitivinicola, principalele criterii de jurizare fiind aspectul vinurilor (limpiditate, claritate si efervescenta, in cazul vinurilor spumante), miros (intensitate, calitate si evolutie), gust (intensitate, evolutie, calitate si persistenta) si nota globala. Sesiunile de degustare se vor desfa- sura pe parcursul a doua zile, juriul concursului fiind impartit in doua comisii, a cate cinci membri fiecare. Jurizarea va avea loc in sali cu luminozitate, temperatura si umiditate controlata, precum si cu un serviciu pe masura, asigurat de catre Asociatia Somelierilor din Romania: aerare corecta, pahare de degustare standard si monitorizare constanta a temperaturii vinurilor. Respectarea Regulamentului de concurs va fi supervizata si certificata prin semnatura unui notar public.

concurs8

JURIU STRAIN, FORMAT DIN PROFESIONISTI

Cele doua comisii de jurizare vor fi compuse in majoritate din jurnalisti straini specializati in domeniul vinului, de la publicatii cu traditie, reputatie si notorietate din diferite tari europene. Acestora li se vor alatura si somelieri romani. Unul dintre jurnalistii straini va fi si Presedintele juriului, cel care va supraveghea desfasurarea sesiunilor de degustare si va decide asupra rezolvarii eventualelor neclaritati. Pana la inchiderea editiei, au confirmat participarea la “Premiile de Excelenta Vinul.Ro”: Yves Paquier (Elvetia), Liliane Turmes (Luxemburg), Jonathan Gebser Grobstich (Italia), Margarita Lozano (Spania), Wilfried Moselt (Germania) si Nemeth Agnes (Ungaria). Juratii vor fi impartiti in doua comisii, fiecare fiind formata din trei specialisti straini si doi romani, iar seful de comisie va fi ales din randul jurnalistilor straini. Degustatorii nu vor avea nici o informatie privind numele sau denumirea de origine a vinului, singurul element care va fi facut public fiind anul de recolta al vinurilor. Secretariatul organizatoric va fi asigurat de degustatori profesionisti si va fi condus de vicepresedintele ADAR Liviu Grigorica. Sesiunile de jurizare sunt publice, cei interesati putand urmari activitatile propriu-zise de jurizare dintr-un loc special amenajat, care sa nu stanjeneasca activitatile comisiilor. D

e asemenea, pentru a intari componenta pro-consumator, pentru prima data in Romania, am infiintat si o sectiune Hors Concours, in care consumatorii interesati (bloggeri, jurnalisti, pasionati etc) vor putea evalua, contra-cost, vinurile prezente in concurs. In urma evaluarilor date de juriul consumatorilor va fi acordat Premiul Consumatorilor. De asemenea, in contextul demersului initiat de Vinul.Ro, cotidianul Adevarul a decis sa organizeze si un top al notorietatii, prin intermediul unui sondaj in randul cititorilor sai, in urma caruia va fi oferit un premiu special de catre aceasta publicatie.

CASTIGATORII – PROMOVATI LA NIVEL NATIONAL

Prin organizarea acestui concurs vom incerca sa promovam un standard de calitate a vinurilor de pe piata, cu certificare independenta si impartiala si recunoscut ca atare de catre consumatori. In urma centralizarii rezultatelor, va fi organizata o seara de gala in care vor fi anuntati castigatorii. Cu sprijinul Federatiei Bucatarilor din Romania si al Centrului Aroma, va avea loc si un spectacol gastronomic care sa marcheze acest eveniment. Dar cea mai importanta comunicare a castigatorilor va avea loc dupa finalizarea festivitatilor, prin intermediul Vinul.Ro, Degustari.Ro, al publicatiilor partenere si prin intermediul celorlalte mijloace de informare publica. Rezultatele vor fi comunicate si in media de specialitate internationala, dat fiind faptul ca juratii sunt ziaristi cu activitate sustinuta in tarile de origine. Va fi produsa si o brosura cu castigatorii, care va fi distribuita la nivel national in tiraj de masa.

Membrii juriului concursului Premiile de excelenta Vinul.Ro

YVES PAQUIER Detinator al unei diplome in pedagogie aplicata, Yves Paquier (Elvetia) este unul dintre cei mai activi membri ai Federatiei Internationale a Jurnalistilor si Scriitorilor de Vin (FIJEV), detinand functia de trezorier al acestei organizatii. Pe langa admiterea membrilor si administrarea fondurilor FIJEV, Yves Paquier comunica vinul din pozitia de jurnalist, fiind colaborator al mai multor publicatii de profil din Elvetia, Franta, Luxemburg si Belgia. Este membru in juriul degustator al mai multor competitii internationale.

j-yves_paquier

LILIANE TURMES Jurnalist de vin si gastronomie, Liliane Tourmes este unul dintre degustatorii obisnuiti ai Concours Mondial de Bruxelles, Mundus Vini sau Guide Hachette. In prezent, desi isi petrece mare parte din timp calatorind prin toata lumea – pentru degustari, desigur – are „norma de baza” la unul dintre cele mai importante ziare luxemburgheze, „Tagelblatt”. Colaboreaza des la reviste de limba engleza si, pentru ca are un interes deosebit fata de toate noutatile din lumea vinului, se declara „norocoasa pentru sansa de a participa la “Premiile de excelenta Vinul.ro”. Cateva dintre notele de degustare ale Lylianei pot fi citite la adresa www.vinum.lu <http://www.vinum.lu>.

j-lyliane_turmes

JONATHAN GEBSER GROBSTICH Dupa ce a muncit o vreme in publicitate, Jonathan Geber s-a angajat ca barman si beverage manager, pentru a urma, mai apoi, cursuri de degustare de vin. Se angajeaza, intre 2006 si 2008, la Wine Bank Pollenzo, dupa care incepe sa deguste si sa scrie pentru ghidurile Slow Food (Birre alle Birre d’Italia, Guida agli Extravergini), organizeaza si coordoneaza Vignerons d’Europe (www.vigneronsdeurope.com), cursuri de degustare si vizite la crame, ajungand, in cele din urma, editor si degustator pentru Slow Food Wine Guide, editor al publicatiei SlowWine si al site-ului SlowFood Wine.

j-jonathan-gebser-grobstich

MARGARITA LOZANO Si-a inceput cariera in domeniul importurilor de vinuri de calitate, pentru Iberia Club Service (Toulouse, Franta), a continuat-o in zona de marketing si comunicare, lucrand pentru publicatii specializate in vin si gastronomie. A devenit apoi Press Manager Wines and Spanish Food Products pentru World Edition (Bordeaux-Franta). Din 2004, este proprietar si director al Wines Edition S.L., continua sa scrie despre vin in numeroase alte publicatii, organizeaza concursuri anuale pentru sommelieri, este speaker la conferinte-reper ale lumii vinului si este membru al juriului in concursurile internationale organizate in Spania sub egida OIV.

j-margarita_lozano

WILFRIED MOSELT Jurnalist, autor de carti despre vin, vie, cultura vinului si despre specificul tarilor producatoare de vin. Cateodata, isi lasa imaginatia sa zburde si scrie si literatura – nuvele si romane. In prezent, este degustator oficial al Camerei Germane de Agricultura, participand la degustari si concursuri pretutindeni in lume.

j-wilfried_moselt

NEMETH AGNES Fosta profesoara de limba engleza, Agnes Nemeth a reusit sa isi exploateze public pasiunea pentru vinuri dupa ce a devenit jurnalist si a petrecut un an ca invatacel in Studii Europene. A devenit apoi editor al editiei maghiare a prestigioasei reviste Decanter, editie ce a sarbatorit recent 5 ani de existenta. A absolvit examenul Wine and Spirit Education Trust, a calatorit si degustat in multe dintre zonele viticole importante ale lumii – Bordeaux, Champagne, Rioja, Jerez, Toscana etc.

j-nemethagirgb

CONCURSUL „Premiile de excelenta – Vinul.Ro” este organizat de Vinul.Ro, Centrul de Excelenta Aroma si Degustari.Ro _ Sponsori: Bilancia, Schott Zwiesel, Omni Press & Design _ Parteneri media: Adevarul, Adevarul de seara, Click! Pofta buna, Horeca Romania, Piata, Modern Buyer, Food & Bar Magazine, AferHours.Ro, Business Adviser, Wine Magazine, Via & Vinul, Asociatia Somelierilor din Romania, Agroalimentar Magazine, BonChef, Good Point, Grupul Patronal Romania-Moldova, ArhivaFoto.ro, Business Point

„ORICE este facut in beneficiul vinului si al cunoasterii lui de catre consumator este mai mult decat binevenit. Demersul Vinul.Ro este unul de apreciat inca de la inceput, pentru ca a incercat sa arate oamenilor ca vinul e mult mai mult decat o simpla bautura. Sper sa vorbim peste cativa ani de acest lucru ca despre un inceput de succes” Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar.

concurs10

DECLARATII

„NI SE pare o actiune laudabila si mult asteptata. Firma Cramele Recas s-a retras de la o buna parte din concursurile de vin din Romania, deoarece majoritatea nu sunt relevante pentru consumator, din cauza vinurilor trimise ca probe – care nu sunt acelasi cu cele vandute la raft, in multe cazuri” Philip Cox, actionar si director comercial Cramele Recas.

„ESTE FOARTE bine ca se face un astfel de concurs, deoarece reprezinta o alternativa buna a concursurilor care s-au organizat pana acum la noi. Cred ca va oferi o imagine cat mai exacta a pozitionarii diferitelor branduri de pe piata. La noi, acest lucru reprezinta o mare problema deorece nu exista o buna corelatie pret-calitate si producatorii vor avea indicii privind o eventuala repozitionare” Dan Balaban, proprietar si manager Casa Davino.

„VINCON VRANCEA, unul dintre cei mai mari producatori de vinuri din Romania, saluta initiativa Vinul.Ro de a organiza un concurs al vinurilor romanesti, intr-o perioada in care aceasta industrie este direct afectata de criza economica internationala. Contam pe obiectivitatea juriului si speram la rezultate cat mai bune pentru vinurile noastre” Dan Ghejan, Director de Vanzari si Marketing, Vincon Vrancea.

„AM AFLAT CU PLACERE de intentia dumneavoastra de a organiza o degustare de vinuri (de retail) jurizata impreuna cu jurnalisti de vin din afara tarii si cu participarea ADAR. Personal, consider ca este o initiativa cel putin laudabila, intrucat vom afla puncte de vedere proaspete, venite din partea unor persoane provenite din alte piete de vin. Vom putea astfel sa aflam cum stam fata de vinurile din afara tarii – care, vrand-nevrand, mai devreme sau mai tarziu, vor fi marketate si pe piata noastra” Sorin Pricopie, Director de Marketing Budureasca.