Excelenta pe „aripi“ de Citroën

Articol de Cosmin Tudoran /

Publicitate
Vinarte

Juratii Premiilor de Excelenta Vinul.ro 2012 au fost purtati spre Dragasani pe aripi franceze. Ma rog, nu chiar pe aripi, ci la bordul limuzinelor Citroën. DS5 si C5. Preferatul tuturor a fost DS5-ul, insa mie unul mi-a fost putin frica de dansul. Pe la inceputul verii, m-am lasat prea tare purtat de caii putere si DS-ul mi-a suflat permisul timp de 3 luni. Asadar, am ales break-ul C5, care m-a convins de performantele seriei. Citroën DS5 este un automobil cu mai multe personalitati.

Poate si pentru ca e la limita dintre o masina compacta si un automobil mediu. S-a construit pe platformele modelelor Citroën C4/ DS4 sau C4 Picasso. Deci, designerii francezi au creat un automobil situat intre break si hatchback. Am avut ocazia sa incerc o singura varianta de motorizare, iar caracterul masinii este unul clar sportiv. Propulsorul incercat este deja celebrul THP. Motorul turbo pe benzina de 1.6 litri este excelent din toate punctele de vedere. Pe DS5, este disponibil in doua variante de putere: 155 si 200 CP, iar noi i-am purtat pe arbitrii “Premiilor” cu versiunea de 200 CP. Este cea mai buna alegere pentru DS5. Motorul este suficient de puternic, iar sunetul este pe masura. DS5 este un automobil destul de masiv, dar cei 200 CP sunt suficienti pentru a da un stil destul de sprinten. Transmisia este asigurata in standard de o cutie de viteze manuala cu sase trepte, precisa si placuta la utilizare. Interiorul DS5-ului duce clar cu gandul la un cockpit de avion. Soferul e inconjurat de comenzi amplasate pe consola centrala si pe plafon, iar plansa de bord este impartita in trei zone distincte. La cerere si apasare de buton, un mic ecran de sticla se ridica chiar sub parbriz, head-up-display-ul aratandu-se cu acelelasi informatii.

Publicitate
IPPU

Pe portiera nu avem butoane, comenzile pentru geamurile electrice fiind plasate pe mijloc, pe consola centrala, iar cele pentru oglinzi, in stanga volanului. Plafonul din sticla permite o lumina frumoasa in interiorul habitaclului si are trei parti distincte, fiecare cu propria perdea electrica. Materialele folosite sunt de buna calitate, plasticele placute la atingere, dar cel mai impresionant lucru este tapiteria de piele. Designul, un soi de tip curea de ceas, e destul de aratos. Pe bancheta din spate pot lua loc confortabil doi sau chiar trei pasageri. Portbagajul este incapator, avand un volum de 468 litri. Cealalta limuzina ce a purtat vizitatorii straini a fost C5-ul Tourer.

Am avut alaturi de noi si un C5 pus in miscare de un HDi cu patru cilindri si o capacitate de 2.0 litri. Motorul scoate la piata 163 de cai putere si un cuplu motor de 340 de Nm. Sunt momente in care cei 340 de Nm sunt o adevarata mana de ajutor atunci cand ai nevoie de ceva care sa te ajute intr-o depasire. Masina e apriga atunci cand ii calci pedala. Iar cele 1700 de kilograme au un caracter dinamic decent, parca pentru orice cuplu sau familie ce vor sa imparta calatoriile si vacantele impreuna. Alaturi de unitatea HDi, care mai toarce zgomotos cand urcati catre zona rosie a turometrului, se va afla o transmisie automata cu sase trepte, care interactioneaza cu cel de la volan in stilul Citroën, adica jovial. Traseul schimbatorului este diferit de ceea ce ati vazut pana acum, dar are un rol bine definit: acela de a nu confunda treptele. Retrogradarile se fac bine daca va aflati in modul Sport, functie care trezeste la viata instinctele masinii.

Interiorul C5 Tourer te rasfata. Ai parte de un habitaclu calduros de indata ce deschizi portiera. Materialele prietenoase la atingere, elemente ce pot duce la un orgasm tactil, generat de pielea cu cusaturi contrastante ce imbraca bordul si fetele usilor. Am descoperit, atat eu cat si colegii mei de drum, o super atentie la detalii. Bordul are o lumina calda a instrumentelor, iar ecranul navigatiei e incastrat perfect in plansa de bord. Spatiul interior este generos, insa lipsesc spatiile de depozitare uzuale. C5 Tourer este suficient de incapator pentru patru pasageri, insa pentru o familie si ale sale acareturi poate avea nevoie de mai mult de 533 de litri.