Sunt printre cele mai fermecătoare şi mai complexe vinuri din Italia şi, cu toate acestea, nu există un alt termen în vinul italian mai enigmatic şi mai dificil de înţeles decât cel de “super toscan”. Însă, ceea ce face aceste vinuri valoroase din punct de vedere calitativ şi emoţional, implicit pecuniar, este faptul că sunt vinuri “cu semnătură”, “opere de artă”, care reuşesc în timp să crească valoric şi intrinsec. Fără nicio urmă de îndoială, un astfel de vin este Ornellaia, un brand care a atras fascinaţia pasionaţilor de vinuri prin calitate fără compromisuri, constantă în calitate şi capacitatea de a dărâma prejudecăţi.
Istoria şi filosofia Ornellaia au fost principalele teme abordate în cadrul Atelierului Vinimondo, organizat pe 17 noiembrie, la Hotelul City Plazza din Cluj-Napoca. Cu scop ilustrativ şi demonstrativ, patru dintre vinurile Ornellaia – Poggio alle Gazze 2014, Le Volte 2014, Le Serre Nuove 2014 şi Ornellaia 2013, au fost folosite în expunerea susţinută de Matteo Zanardello, Export Area Manager Ornellaia, în faţa a peste 90 de profesionişti din industria ospitalităţii.
Primul vin, Poggio alle Gazze dell’Ornellaia 2014, etichetă lansată în 1987, cu o pauză de producţie între 2001 şi 2008, a fost un exemplu clar al faptului că Bolgheri poate să propună vinuri albe impresionante, cu personalitate aparte. Asamblaj de Sauvignon Blanc (majoritar), Vermentino, Viognier şi Verdicchio, se recomandă rotund, fructat şi generos, un bun exemplu de vin complex, dar totodată exotic, cu arome de piersică coaptă, banană, măr verde şi frişcă. Le Volte dell’Ornellaia 2014, asamblaj de Merlot, Cabernet Sauvignon şi Sangiovese, a fost vinul care a oferit primele indicii despre abordarea cramei din Bolgheri în privinţa vinificării în roşu şi a reflectării fidele a terroirului. Mai puţin exclusivist şi mai accesibil decât partenerii săi de portofoliu, Le Volte dell’Ornellaia 2014 este un vin serios, intens şi echilibrat, cu un profil aromatic fructat, foarte bine reprezentat, pigmentat de note de tabac, lemn şi frunză uscată. Al doilea vin al cramei, Le Serre Nuove dell’Ornellaia 2014, (Merlot, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc şi Petit Verdot) a impresionat prin atitudinea clasică şi concentrată, etalând arome puternice de fruct confiat şi ciocolată, şi un postgust lung, tonic, cu tente de răşină. Le Serre Nuove reuşeşte să contureze cât se poate de concis intenţiile vinificatorilor, dar şi să anunţe totodată opulenţa aromatică şi structurală a primului vin al cramei super toscane. Chiar dacă este încă tânăr, Ornellaia 2013 (Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc şi Petit Verdot) transmite nemijlocit o senzaţie de opulenţa şi senzualitate, un vin superconcentrat şi condensat. Încă de la primul contact, afişează dominator note de ciocolată amăruie, trufe şi condimente, structura sa elegantă fiind construită pe jocul dintre taninurile cărnoase şi aciditatea de fruct roşu.
Ornellaia a fost fondată în 1981 de Lodovico Antinori, fratele lui Piero Antinori, creatorul vinului Sassicaia, în regiunea considerată a fi cea mai interesantă şi mai expresivă zonă viticolă a Italiei – Bolgheri. În 1999, compania Robert Mondavi a devenit acţionar al cramei Ornellaia, însă, după o perioadă, s-au demarat negocieri pentru asociere cu o altă familie istorică din Toscana – Frescobaldi. În 2005, familia Frescobaldi a devenit unic proprietar al Ornellaia.
Succesul Ornellaia s-a datorat atât angajamentului faţă de principala direcţie, a calităţii fără compromisuri, cât şi terroirului şi climei unice din regiunea Bolgheri. Vinurile Ornellaia au purtat rând pe rând semnătura unor celebrităţi în domeniul enologiei, plecând de la rusul Andre Tchelitscheff, la francezul Michel Rolland – consultant al cramei din 1991, ungurul Tibor Gal sau Thomas Duroux – în acest moment, vinificator al Chateau Palmer. Astăzi, vinurile Ornellaia poartă amprenta lui Axel Heinz (din 2005), cel care pariază totul pe ceea ce oferă terroirul Bolgheri, modelând vinurile după modelul bordelez. Model de succes din punct de vedere enologic, vinurile Ornellaia reuşesc, de la o recoltă la alta, să se impună în topurile celor mai mari critici de vin din lume şi să devină “obiective” pentru foarte mulţi colecţionari şi pasionaţi.
Familia Frescobaldi, unicul proprietar al Ornellaia, are o experienţă în producerea vinului de 700 de ani şi o istorie care se leagă de cea a oraşului Florenţa, din Evul Mediu până astăzi. Considerat unul dintre cei mai importanţi producători de vinuri din Italia, cu peste nouă proprietăţi în intreaga ţară, care însumează peste 1.100 de hectare, Marchesi de’ Frescobaldi continuă să produca vinuri unice, făcând apel atât la tradiţie, cât şi la metodele moderne.