Fenavin, adica Feria Nacional del Vino, este targul la care i-as recomanda sa ajunga oricarui iubitor al vinului. Incomparabil mai mic si mai putin fastuos decat Prowein sau Vinitaly, cel mai mare targ al vinurilor spaniole compenseaza printr-o mai mare apropiere intre expozanti si vizitatori si, daca e sa vorbim despre afaceri, prin cel mai bun raport pret-calitate pe care l-am intalnit in scurta, dar tumultoasa mea prezenta in lumea vinului. Nu este un targ 100% profesional, precum cel de la Dusseldorf, nici o exhibare de design, arta si tehnologie, care, din pacate, pune vinul in planul doi, cum se intampla la Verona. Spuneam aceleasi cuvinte si acum doi ani, dupa prima mea participare la expozitia de la Ciudad Real, insa acum vorbele imi sunt si mai clare, si mai raspicate. Sigur, n-am ajuns in Chile, Australia sau Africa de Sud, dar ma indoiesc ca as avea vreo surpriza de proportii. La Fenavin 2013 am avut sansa sa gasesc atatea vinuri bune, ieftine si, ceea ce e mai important, mustind de personalitate, incat stau sa ma intreb de ce prezenta spaniola pe piata romaneasca este inca insignifianta. Sigur, raspunsuri as putea sa gasesc destul de repede, dar cum acestea nu sunt cele mai favorabile pentru importatorul, pseudo-importatorul sau distribuitorul roman, prefer sa ma abtin. Unii ar spune ca si consumatorul are vina lui, ca nu exista cerere, insa de unde sa exista cerere daca nu exista oferta? Mai ales in cazul in care, cum bine stim, cultura vinului in tara noastra abia a inceput sa mearga de-a busilea. Oricum, s-ar parea ca in viitorul apropiat o sa apara si oferta, pentru ca unii dintre reprezentantii Romaniei invitati la Fenavin par decisi sa aduca cateva vinuri in tara. Iar cu o promovare corecta, aceste vinuri ar putea sa acapareze o cota de piata importanta.
Fenavin in cifre
In criza profunda, dar care nu s-a intiparit prea adanc pe chipurile mai degraba vesele si optimiste ale locuitorilor ei, Spania face permanent eforturi pentru a-si promova una dintre avutiile nationale, vinul. Iar gratie acestor eforturi, circa 700 de cumparatori internationali au fost invitati, pe cheltuiala guvernului provinciei Castilla-La Mancha, sa ia contact sau sa aprofundeze vinul spaniol. Cu doua saptamani inainte de targ fusesera deja antamate 4000 de intalniri intre cei 1214 expozanti si cumparatorii internationali, insa puteam sa jur ca vor fi mult mai multe. Si pentru ca la targ nu au participat doar cei 700 de invitati, dar si pentru ca niciunul dintre invitati nu s-a limitat doar la intalnirile stabilite prin programul „Contact cu …“, destinat atat expozantilor, cat si cumparatorilor. Ca sa nu mai spunem ca nu putine erau cazurile in care producatorii pe care ii vizitai te luau de mana si te duceau la un vecin sau la un prieten, ca sa-i gusti si acestuia vinurile. Iar daca unii dintre cumparatori au accesat programul de contactari abia cu o saptamana inainte de targ, cum a fost cazul meu, va dati seama ca m-am gandit ca numarul contactelor comerciale va sari bine de 10.000. Asta pana cand a aparut comunicatul oficial al organizatorilor, dat chiar dupa inchiderea targului. Intre cei 1214 expozanti si cei 77.643 de vizitatori ai targului (dintre care 44.142 acreditati ca activand sau avand legaturi cu industria) s-au stabilit 166.790 de contacte comerciale, cu 19,5% mai multe decat s-au inregistrat acum doi ani, la editia precedenta.
Ca vizitator la Fenavin, aveai ocazia sa treci prin Galeria del Vino, acolo unde puteai degusta 1300 de vinuri, de toate tipurile. Fie ca n-aveai chef de intalniri, ci doar de vinuri, fie ca, functie de gust si interese, ai fi abordat apoi producatorii vinurilor care te-au impresionat. Dar, va dati seama, asa ceva faci cand te axezi pe unul, doua soiuri, sau pe un anumit tip de cupaje. Altfel, risti sa se inchida targul si sa constati ca n-ai apucat sa incerci nici macar un sfert din probele expuse. Chiar si in aceste conditii, prin respectiva galerie au trecut peste 13.000 de vizitatori, fiind desfacute undeva la 19.000 de sticle de vin.
Romania la Fenavin
Romania, o tara de care producatorii spanioli sunt tot mai interesati in ultima vreme, n-a fost ocolita de organizatori. 12 delegati, reprezentanti ai importatorilor, producatorilor, distribuitorilor, magazinelor specializate, dar si ai presei, au primit, via ArgosHungria si a partenerului roman Almex Trade, invitatia de a merge la Fenavin. Nu cred ca a regretat vreunul. Asa cum niciunul nu a ratat ocazia de a-i avertiza pe ceilalti atunci cand a intalnit un vin deosebit. Fie din punct de vedere al calitatii, fie al raportului pret-calitate. Asa se face ca multi dintre producatorii spanioli care aveau programate intalniri cu vreun reprezentant al Romaniei sa se trezeasca la stand cu inca vreo trei-patru, decisi sa dea iama in vinul recomandat. Nu stiu cand se va concretiza prima afacere, dar cu siguranta ca vom vedea cateva vinuri spaniole pe rafturile Ethic Wine, La Chambre sau Private Wine, pentru ca am surprins cateva discutii in care Bogdan Sandu, Adi Sancraian si Mihai Nicolici discutau despre paleti, Verdejo, Garnacha, Toro, Calatayud sau alti termeni care ne fac noua viata mai interesanta si mai frumoasa. Paralel cu ceea ce inseamna afacerile, am cautat in principal producatori mici, cu povesti frumoase, axati pe soiurile locale. Si i-am gasit. Cu vinuri, cu mostre de sol, cu corzi de vita, cu Garnatxa Blanca sau Trepat, cu Monastrell sau Carenana, Verdejo, Tinta Fina, Tinta de Toro (care, zic, cei din Toro, nu mai e de sute de ani Tempranillo) sau Macabeu. Si cu povesti care de care mai frumoase, fie ca producatorii se numeau Gil Luna, Barahondas, Mas Doix sau Mas d’en Canonge, Pares Balta, Langa, Ramon Ramos, Arroyo, Ruiz Torres sau Agnes de Cervere. Dar asupra acestor povesti vom reveni cu alte ocazii. Si, poate, cu un pahar de vin spaniol in mana.