Fructele de mare, comoara din adancuri

Articol de Marian Timofti, somelier / marian@somelierul.ro

Cand vorbim de fructe de mare, trebuie sa stim in primul rand ce intra in acesta categorie. Conform francezilor, spaniolilor sau italienilor, fructele de mare reprezinta totalitatea molustelor si crustaceelor comestibile. Echivalentul englez „seafood” este mai permisiv si include tot ce se poate consuma din marile si oceanele lumii, inclusiv pestii, icrele sau chiar algele.

Acum, indiferent de optiunea noastra, nu ne ramane sa constatam ca in Romania, chiar daca n-au prea avut o traditie in gastronomie – doar pestele, icrele si racii se mai gaseau prin meniurile populare, iar in cateva zone, cum ar fi Delta Dunarii si Litoralul, mai apareau prin farfurii scoici, melci si creveti, acei garizi pe care, odinioara, ii mancai ca pe seminte in cherhanalele de la 2 Mai sau Vama Veche – fructele de mare iau cu asalt restaurantele si chiar bucatariile de apartament. Un motiv, poate principalul, il reprezinta faptul ca sunt gustoase si, in cele mai multe cazuri, usor digerabile. Dar fructele de mare vin cu mai mult decat atat. O diversitate atat de mare de produse – numai in categoria moluste intra peste 100.000 de specii – aduce si o avalansa de gusturi, dar si o multitudine de substante benefice organismului uman.

Continutul ridicat de acizi grasi Omega 3 fac ca fructele de mare sa fie o alternativa demna de luat in seama de cei care tin la buna functionare a sistemului lor cardiovascular. Ba mai mult, conform unui studiu efectuat de National Institutes of Health din Bethesda, SUA si de Bristol University, Anglia se pare ca aceasta substanta, consumata in timpul sarcinii, are un efect pozitiv asupra intelectului noilor nascuti. Dar fructele de mare nu aduc doar Omega 3. Algele, de exemplu, sunt considerate aliment-medicament. In special cele „albastre”, care vin cu un aport mare de Spirulina, dar si de Vitamina B12, ceea ce le recomanda anemicilor si vegetarienilor care nu pot lua aceasta vitamina din carne. De peste nici nu mai vorbim, putini dintre noi au scapat de teroarea linguritei cu untura… Crevetii vin cu iod, magneziu, cupru sau zinc, midiile au fosfor, fier si multe vitamine, dar si un continut caloric extrem de favorabil dietelor, numai 75 de calorii la 100 de grame, iar stridiile sunt laudate pentru continutul mare de zinc, dar si pentru proprietatile afrodisiace. Totusi, exista si oameni care ar trebui sa evite consumul fructelor de mare. Acestea contin purine, care, in organism, se transforma in acid uric, extrem de periculos pentru bolnavii de guta. Si un ultim avertisment. Fructele de mare trebuie consumate proapete si, pe cat posibil, provenind din ape cat mai putin poluate…

Am putea vorbi mult despre calamari, caracatita sau sepie, despre melci, crabi, homari si languste, dar mai bine preparam si ne bucuram de gustul lor rafinat. Apoi sa alegem vinul potrivit, adica dintr-o mare varietate de vinuri albe, spumante si chiar rose-uri.

Vinurile albe proaspete, Gavi, Soave, Tocai Veneto, Feteasca Regala, Feteasca Alba, Pinot Gris, Cramposie, Sauvignon Blanc, sunt vinuri care se asociaza foarte bine cu fructele de mare crude sau usor trase la tigaie, salata cu fructe de mare, peste fiert etc. Vinurile albe mai dense sau maturate la baric, un Chardonnay, Solo Quinta, Lagrein, Vernaccia di San Gimignano si altele se asociaza foarte bine cu mancaruri precum paste cu fructe de mare, fritto-misto de fructe de mare sau pesti semigrasi la gratar: calcan, dorada, peste spada.

TREI RETETE DE STRIDII IN 20 DE MINUTE

Da, ati citit bine, aveti nevoie de numai 20 de minute si de doar cateva ingrediente pentru a gati trei retete diferite de stridii

Ingrediente: 6 stridii, 35 gr. unt, 5 linguri de ulei, o lingura de pesmet, un catel de usturoi, o lingurita patrunjel tocat, o lingurita busuioc tocat, doua frunze de salata verde, sucul de la un sfert de lamaie, sare, piper.

In primul rand, se curata stridiile, eliminand partea maro si lasand partea alba, impreuna cu bucatica de „coral“ rosu. Curatati , de asemenea, si carapacea de la stridie. Incalziti cuptorul la 200 °C. Intr-o tigaie puneti untul, patrunjelul si lasati la flacara mica .De indata ce untul incepe sa sfaraie se toarna pesmetul. Se amesteca pentru o jumatate de minut, dupa care stingeti flacara. Se pregatesc intr-o tigaie 2 stridii, se sareaza, se pipereaza si se adauga compozitia cu pesmet, unt si patrunjel: lasati la cuptor pentru 10 minute. In aceeasi tigaie curatata doar cu o bucata de de hartie absorbanta uscata, se incalzesc 4 linguri de ulei de masline cu un catel de usturoi si se prajesc alte doua stridii timp de doua minute. Asezati-le in doua cochilii dispuse pe o alta tigaie, acoperiti cu uleiul de masline si usturoi , sarati si piperati si lasati-le la cuptor impreuna cu primele doua pana la cinci minute. In aceeasi tigaie, dupa curatirea cu hartie absorbanta, asezati ultimele doua stridii la foc mediu si lasati-le sa se rumeneasca pe ambele parti. Puneti-le in cochilii, serviti cu o frunza de salata, ulei, sare si piper. Scoateti din cuptor si celelalte doua tigai, stropiti cu suc de lamaie si adaugati busuioc maruntit!

Stridii la cuptor, Stridii la gratar (dar chiar si intr-o tigaie fara ulei devin extraordinare) si Stridii gratinate (cu pesmet). Totul prezentat pe o singura farfurie, totul in doar 20 de minute!

CREVETI CU AROMA DE MIRT (RETETA PENTRU 4 PERSOANE)

Ingrediente: 16 creveti mari, o crenguta de mirt, lichior de mirt cat trebuie, jumatate de pahar de Vermentino (sau Pinot Gris), un catel de usturoi, o lingura de faina de orez, ulei de masline extravirgin cat e nevoie, sare si piper dupa gust.

Preparare: Curatati crevetii. Daca doriti, puteti lasa capetele, pentru decor, sau le eliminati si crevetii vor fi mai usor de curatat. Tavaliti-i foarte putin prin faina de orez. Intr-o tigaie incalziti uleiul de masline cu catelul de usturoi curatat. Adaugati crenguta de mirt bine spalata si stropiti totul cu lichiorul de mirt. Mariti flacara, pentru evaporarea lichiorului, scoateti catelul de usturoi, apoi adaugati crevetii, pe care ii prajiti rapid pe ambele parti. Stingeti totul cu vin si condimentati cu sare si piper. Tineti tigaia pe foc pana la evaporarea vinului, moment in care preparatul poate fi servit. Aromele usoare de eucalipt ale crengutei de mirt, lichiorul, vinul si crevetii ne vor delecta papilele gustative. Se spune ca vinul folosit la gatit este cel care trebuie sa fie consumat la preparatul respectiv.