Trăim în țara în care aproape fiecare a treia zi este liberă din diverse motive. O zi a gastronomiei și a vinului apare în acest context ca un nou pretext cu iz balcanic de a ne eschiva de muncă, de a huzuri, de a mânca și a bea, poate chiar pe banii umilului contribuabil. Este necesară? De ce ne trebuie o zi cu acte în regulă? De ce este necesar Oktoberfest-ul in Germania? Oare francezii nu ar putea trăi fără Beaujolais Nouveau?
Ce spune istoria
Dacă bloggingul de lifestyle s-a născut în anii 2000, odată cu democratizarea Internetului, preocuparea oamenilor pentru documentarea gastronomiei și a vinurilor are câteva mii de ani vechime. De la Herodot la Marco Polo însemnările călătorilor fac referire la mâncărurile și băuturile consumate, întrucât acestea sunt cele mai tangibile elemente de cultură națională. Înainte de a înțelege limba și obiceiurile unui popor, te poți bucura de mâncare, vin și muzică.
Motive pentru Ziua Națională a Gastronomiei și Vinului
A avea o zi dedicată vinului și gastronomiei naționale înseamnă a oferi atât localnicilor cât și străinilor un cadru în care să poată experimenta, să poată cunoaște și să devină atașați de această față a valorilor tradiționale, un prim pas necesar pentru a le proteja. Ulterior înțelegerii, apare dorința de aprofundare. Cei care au ocazia de a intra în contact direct cu bucătari, cu oenologi sau cu comunicatori ai valorilor culinare tradiționale vor fi curioși să încerce și alte mâncăruri asemănătoare, să compare iscusința bucătarilor sau chiar să își încerce puterile în a găti o rețetă care le-a atras atenția. O altă dimensiune este cea turistică. Peste tot în lume astfel de zile reprezintă un catalizator important pentru turism, iar pasionații de gastronomie își programează vacanțele în funcție de astfel de evenimente.
Zile Gastro-Enologice Naționale și Internaționale
Inițiatorii proiectului Zilei Naționale a Gastronomiei și Vinului nu au pretenția de a fi inediți. Ba mai mult, ei își doresc doar o convergență firească cu un trend internațional care vizează conservarea valorilor naționale într-o societate globalizată, care tinde spre uniformizare. Exemplificăm în continuare câteva zile cu conținut gastronomic sau oenologic care deja au devenit repere și pot constitui un punct de plecare în organizarea unei astfel de zile in România.
Ziua Mondială a Gastronomiei Sustenabile -18 iunie și Ziua Mondială a Mâncării – 16 Octombrie
Gastronomia trebuie să își păstreze savoarea locală și să încurajeze producătorii locali. Este ideal atunci când dezvoltarea se face pe criterii de sustenabilitate și conservare a mediului pentru generațiile viitoare. Aflate sub patronajul Națiunilor Unite, aceste două zile se concentrează pe creșterea conștientizării efectelor nocive ale agriculturii extensive, fără respect pentru mediu și comunitățile tradiționale. Lecția care merită preluată este acea a unei viziuni globale, cu impact local. Practic, asta înseamnă adaptarea meniurilor la sezon pentru a reduce importurile, preferarea producătorilor locali și renunțarea la ambalaje din materiale nereciclabile.
Beaujolais Nouveau în Franța- A treia joi din noiembrie
Una dintre cele mai vesele și inedite sărbători legate de vin, Beaujolais Nouveau, este atât de îndrăgită încât a trecut și Oceanul, găsindu-și replici în America, și datorită proximității de dată față de Ziua Recunoștinței. Deși acesta este un vin tânăr și simplu, departe de a satisface gusturile cunoscătorilor este un prilej excelent de sărbătoare. Degustarea în orb la care câștigătorul primește ca premiu greutatea sa în vin este doar una dintre activitățile tradiționale. Popularitatea deosebită a acestei sărbători ne demonstrează că nu este necesar ca motivul sărbătorii să fie un produs de o calitate incontestabilă. Este mai important ca oamenii să se simtă conectați la comunitate prin vin și gastronomie. În spirit de glumă, oare câți ar promova cu mândrie Ziua Căpșunicii?
Ziua Națională a Gastronomiei în Mexic- 16 Noiembrie
În 2010 UNESCO a recunoscut gastronomia mexicană ca o valoare intangibilă a umanității. În 2016 Guvernul Mexican, prin Ministerul Turismului a înființat Ziua Națională a Gastronomiei Mexicane, în condițiile în care o treime din cheltuielile turiștilor în această țară sunt pentru a experimenta tradițiile culinare. O lecție valoroasă pe care o putem prelua este să ne definim și promovăm valorile gastronomice până la gradul de recunoaștere internațională, transformând asta într-un brand de țară puternic și ușor de înțeles.
Zilele internaționale ale soiurilor de struguri- Malbec (17 aprilie), Cabernet Sauvignon (3 septembrie), Grenache (mijlocul lui septembrie), Merlot (7 noiembrie), Tempranillo (12 noiembrie)
Propuse de diverse organisme locale, cum ar fi Asociația Grenache din Franța sau TapaSociety din Spania, aceste zile dedicate unui anumit soi de struguri se sărbătoresc prin degustări, idei de asocieri culinare, educație în domeniu și crearea de comunități de iubitori ai respectivului vin. Internaționalizarea are rolul de a aduce noi varietăți pe piețele globale și de a educa gusturile consumatorilor, prin curiozitate. Aceste zile pot servi ca inspirație pentru o sărbătoare similară a soiurilor românești, o posibilă zi dedicată Feteștii Negre sau oricărui alt strugure autohton.
Ziua Națională a Vinului în Moldova-primul weekend din octombrie
Aflată la a 17-a ediție, această sărbătoare este o tradiție pentru Chișinău, înlocuind cu succes fostele manifestări pentru Ziua Recoltei. Scopul sărbătorii este de a educa publicul larg în arta degustării și savurării vinului, asocierea cu mâncăruri tradiționale, totul într-un cadru relaxat. Deși încă mai sunt mulți pași de făcut pentru a se declara o reușită, este de apreciat că organizatorii rafinează evenimentul în fiecare an. Lecția cea mai bună dată de Moldova este cea a persistenței, de a nu renunța la o astfel de idee chiar dacă primele încercări nu sunt perfecte.
Idei, susținere, acțiune
Exemplul altor țări este un bun punct de plecare, însă acestea trebuie adaptate contextului românesc, pentru a nu fi o simplă imitație, ci o sărbătoare reală, cu substanță. Până la momentul de față numeroși parteneri din media, business și industria HORECA și-au arătat disponibilitatea de a susține această inițiativă. Lipsește cadrul legal care să transforme o idee și o manifestare într-un punct de reper recunoscut întâi la nivel național și apoi poate chiar internațional. Vinul și mâncarea bune nu au nevoie de pledoarie. Promovarea acestora ar trebui să fie privită ca un privilegiu și ca o oportunitate de care doar un grup restrâns de țări se poate bucura. Surse imagini: Beaujolais nouveau: http://coffeewithcaroline.com/the-winemaker-detective-backstabbing-in-beaujolais/ Ziua Vinul Moldova http://mesaj.md/ziua-nationala-a-vinului-trafic-redirectionat-in-capitala/
Silvia Palasca- Specialist Web & Social Media.
Transform vinul în cuvinte și imagini.
Autor la http://winendine.today/