GoodWine de primăvară, sub semnul Balcanilor și al masterclass-urilor

Cu câteva săptămâni înainte de începerea GoodWine de primăvară – la care anul acesta Vinul.Ro este partener și organizator al unui Forum destinat profesioniștilor și iubitorilor de vin – am stat de vorbă cu Andrei Iva, organizatorul celui mai vechi târg de vinuri din Capitală care încă mai funcționează. L-am întrebat de noutăți, despre evoluția vizitatorilor și a expozanților în cei șapte ani de existență a evenimentului și despre problemele locației.

Cu ce vine nou GoodWine de primăvară în 2016? Care este “oferta de nerefuzat” pe care o face publicului interesat? Dar producătorilor expozanți?

Ediția de primăvară GoodWine va fi sub semnul vinurilor din Balcani. Vinuri din Macedonia, Bulgaria și Grecia vor fi prezentate atât în târg cât și în masterclass-uri separate. O noutate a ediției este și derularea, în paralel cu Târgul, a Forumului Vinul.ro, care și-a propus ca într-una dintre secțiuni să organizeze un masterclass cu vinuri autohtone, care va întregi suita de prezentări a vinurilor din zona balcanică.

Cum a influențat și cum crezi că va influența mediul concurențial din ce în ce mai competitiv viața consumatorului de vin interesat să cunoască mai multe și să deguste mai multe (pentru această primăvară s-au anunțat, de la începutul anului, nu mai puțin de 5 târguri de vin)?

În general, concurența dinamizează piața de orice fel, așa că și în acest domeniu, rezultanta poate fi pozitivă pentru consumatorul de vin interesat.

Prima ediție a GoodWine, care s-a derulat la World Trade Centre (lângă Sofitel) a acoperit o suprafață de 300 de mp și a avut 12 expozanți. La ediția de la finalul anului 2015, spațiul expozițional ocupat se mărise de 10 ori – până la aproape 3.000 mp, iar numărul expozanților crescuse la 103 (expozanți și subexpozanți), după spusele organizatorului. Evoluția numărului de vizitatori a fost și ea una importantă: de la 500 de vizitatori în 2009, la 6.000 în 2015.

Mulți comentatori (cred că inclusiv noi) au criticat, de-a lungul timpului, faptul că Good Wine are loc în incinta Romexpo, care nu este foarte primitoare pentru consumatori (e departe de orice metrou, distanțele de la târg la parcare sunt mari și fac dificilă achiziția de vinuri din târg etc). Ce răspunzi acestor observații?

Ce se întâmplă cu spațiul de la Romexpo este rezultatul lipsei competiției pe segmentul spațiilor expoziționale. Consider că nu lipsa unei stații de metrou sau distanțele lungi de la parcare sunt probleme așa mari (și, obiectiv vorbind, aceste distanțe nu sunt atât de mari – cei 200-300 de metri până la pavilion nu pot fi considerați ca și împovărători pentru vizitatori). Sunt sigur că și la alte târguri din Germania, Italia, Franța, Spania etc nu se parchează mașina în fața pavilionului. Altele ar fi problemele locației, și acelea sunt date de uzura pavilioanelor și de faptul că administrația Romexpo nu investește în modernizarea bazei materiale. Din păcate, nu există un alt operator care să ofere spații mari, de la 2000 de metri pătrați în sus, cu toate facilitățile incluse, pentru organizarea de târguri.

Ai avut ocazia să organizezi timp de mai mulți ani acest târg: cum apreciezi evoluția expozanților și a consumatorilor?

Prima ediție a GoodWine a fost în toamna lui 2009, și de atunci pot spune că evenimentul a urmat trendul pieței. Am avut privilegiul să asist la dezvoltarea și apariția multor crame noi, cu vinuri deosebite. Practic, am fost martor la ascensiunea calității vinului românesc  și la creșterea exponențială a numărului consumatorilor de vin avizați și, practic, la formarea unei adevărate comunități de winelovers în România. Am apreciat foarte mult transformarea în bine a percepției – datorată creșterii calității – vinurilor marilor producători, care de altfel sunt și partenerii târgului (Cotnari, Jidvei și Vincon), ca urmare a concurenței foarte puternice venite din zona cramelor mici și medii.

De-a lungul timpului, cu siguranță ai primit feedback negativ și pozitiv despre evenimentul pe care îl organizezi: care crezi că au fost cele mai importante reacții – atât pozitive cât și negative – care au determinat schimbări în felul în care arată azi târgul?

În cei șapte ani de când se organizează GoodWine, am primit multe remarci și observații, atât de la expozanți cât și de la vizitatori. Am încercat să pun în practică cele mai multe dintre ideile bune primite, în măsura în care acestea se puteau pune. Iar în ceea ce privește observațiile negative, am eliminat, în funcție de posibilitățile care îmi stau la dispoziție și le pot controla, acele elemente care generau disconfort. Evident, îmi doresc să elimin în proporție de 99,9% acele elemente de disconfort.

Cum va arăta GoodWine de toamnă?

Pentru ediția de toamnă a GoodWine am demarat discuții pentru creșterea numărului de masterclass-uri și pentru atragerea de expozanți din zona balcanică și a Europei  Centrale. Cu toate că piața românească este atractivă ca și potențial, reticența producătorilor de a veni aici este mare și, din feedback-ul primit de la mulți dintre cei contactați, această reticență este datorată unor experiențe neplăcute de ordin comercial și fiscal.