Marcel Vulpoi, Gramofon Wine: „Oamenii din business-ul cu vin? Majoritatea, niște triști! Se iau prea în serios”

Marcel Vulpoi (foto sus, în mijloc) – cel de-al doilea Marcel de la Gramofon Wine după fondatorul cramei din Dealu Mare, muzicianul Marcel Pascu (foto sus, stânga) – este genul de profesor universitar care chiar „mănâncă ceea ce predică”. El îmbină teoria pe care o predă studenților de la ASE cu practica, administrând una dintre cele mai de succes companii de contabilitate, consultanță fiscală și financiară din România – Vulpoi & Toader Management. Una dintre puținele (dacă nu cumva singura) firmă românească de profil care se poate bate de la egal la egal cu „internaționalele” intrate în ultimele decenii pe piața noastră.

Educat, relaxat și afabil, Marcel Vulpoi e decis să investească și să muncească serios în vin, astfel încât să-și asigure toate șansele de a transforma Gramofon Wine într-un nume de referință în rândul cramelor din Dealu Mare (premizele sunt deja acolo, judecând după Marea Medalie de Aur de la Premiile de Excelență Vinul.ro 2017). În plus, este un veritabil rezervor de umor, a cărui personalitate (și repertoriu) i-ar putea asigura un loc în „luminile rampei” la orice reprezentație publică. N-am putut rata să încep interviul cu o glumă – mai ales că știam că încearcă să nu se ia prea în serios cu vinul. Dar am vorbit și serios.

„Asemănarea dintre vin și contabil? Dacă îți iei unul ieftin, a doua zi te doare capul!”

– Se spune că, dacă vrei să devii milionar din vin, secretul e să începi ca miliardar. Te dădeau banii afară din casă? Spune-mi un banc bun despre vinuri… sau crame… sau băutori „de elită”!

Un interviu care începe cu un banc și mi se cere să spun și eu unul nu am mai avut, așa că tocmai ți-ai găsit răspunsul la motivul pentru care am decis să investim în Gramofon Wine.  Vinul nu este despre bani și decizii bazate exclusiv pe cifre, cred eu: ci despre adăugarea de poezie și noblețe businessului actual – anume cel de contabilitate. 

Și dacă tot activăm acum în cele două domenii, te întreb care este asemănarea dintre vin și contabil? … “Dacă îți iei unul ieftin, a doua zi te doare capul!” 😊

– Mergea așa bine business-ul cu producția de vin încât nu ai putut rezista tentației? Doar te pricepi la cifre…

Și în businessul cu vin, ca de altfel în orice business, pentru a îl face să meargă trebuie să ai niște ingrediente de bază:

  1. pasiune – trebuie chiar să iubești ceea ce faci;
  2. relaxare – dacă ești relaxat, deciziile pe care le iei sunt ale tale;
  3. umor – te ajută să rezolvi orice situație.

Din păcate, în businessul cu vinul am văzut mulți oameni care fac acest business pentru că este la modă, nu pentru că ar avea vreo mare pasiune, foarte mulți încordați toată ziua (ba că nu vând, ba că poate nu plouă etc) și majoritatea niște triști. Oamenii se iau prea în serios și uită că mai importantă este călătoria decât destinația.

„Deciziile în industria vinului sunt luate de niște <guru> ai managementului, care sunt de obicei și proprietarii cramelor. De aici și rezultatele”

– Cum se vede business-ul cu vin din perspectivă contabilă?

Sunt probleme cu privire la recunoașterea și evaluarea producției în curs de execuție, calculația de cost este făcută prin metoda “găleată” cum o numesc eu, în loc să se aplice metoda pe faze – din astea. 😊 Lăsând gluma la o parte, deciziile în industria vinurilor sunt de multe ori luate de niște “guru” ai managementului, care sunt de obicei proprietarii cramelor, fără a se baza însă pe informațiile venite din contabilitate. Și de aici și rezultatele.

– Ce sfat ai da pe bani – ca profesor în domeniul economic, dar și ca practician de succes în activitatea de consultanță, contabilitate șamd – unor antreprenori din domeniul producerii vinurilor? Dar pe gratis?

De obicei doar prima întrebare este gratis la mine, iar tu ai pus deja trei, dar am să fac o excepție. A scris un cetățean o carte care se numește “Connaisseur fără ifose”, deci sfatul meu ar fi să mai lase ifosele cu “vinul nostru este cel mai bun”, “noi știm tot” etc și să se apuce de învățat. La orice vârstă se poate învăța despre orice, fie că este vorba despre finanțe, fie că este vorba despre vin. Nu s-a descoperit apa caldă în România, motiv pentru care sfatul meu este tot din domeniul contabil: “Surround yourself with assets, not liabilities”.

 „2020 e anul în care s-a relansat producția la capacitate maximă. Dar tot ce ne-am propus în primii trei ani cu Gramofon Wine e să ne simțim bine: dacă nu se vinde vinul, îl bem!”

– Care-s indicatorii economici pe care ai proiectat viitorul cramei în primul an după intrarea în acționariat? Poți să detaliezi? Cu ce cifre ați încheiat anul 2019, cu ce cifre speri să încheiați 2020? Dar 2025? Și pe ce vă bazați?

Anul 2020 a fost anul în care s-a relansat producția la capacitate maximă, via este plantată în 2013, iar oamenii de care ne-am înconjurat sunt de o mare calitate, pornind de la asociatul nostru Marcel Pascu, cel căruia îi curge vin prin vene, oenologul cramei, Gabi Lăcureanu, cu care am degustat într-un an mai mult decât în precedenții 40, viticultorul Ovidiu Cojocaru, care stă de vorbă cu vița-de-vie, precum și toți oamenii din comuna Iordăcheanu care muncesc mereu cu zâmbetul pe buze să iasă vinul bun. Tot ce ne-am propus în primii trei ani este sa ne simțim bine și, așa cum le-am spus și colegilor: “dacă nu se vinde vinul, îl bem”. Despre 2025 vorbim peste trei ani.

– Cât valorează Gramofon azi și cât va valora peste 5 ani? Ai de gând să vinzi?

Surprinzător sau nu am avut două propuneri de a vinde, asta în condițiile în care am intrat în acest business de 7 luni. Nu intenționez să vând, deoarece – așa cum v-am spus și anterior – este o investiție din pasiune sau un lovely business, cum îi spun eu. Și știți cum se spune: banii pot cumpăra multe, dar nu totul este de vânzare. 

„Am avantajul că nu sunt din această industrie și nu știu <cum se face>. Și nu mi-e frică să greșesc”

– Ce diferență crezi că vei aduce tu în business-ul Gramofon Wine? 

Cred că, la fel ca în antreprenoriatul clasic, oamenii fac lucruri după un anumit tipar, fie mânati de faptul că toată lumea face la fel, fie că știu ei mai bine. Eu cred că am avantajul că nu sunt din această industrie și nu știu “cum se face”. Și încă ceva: nu îmi e frică să greșesc.

– Te pricepi la vin? Cum o să știi cât de bun e al vostru?

Eu așa credeam, până am început să mă mai întâlnesc cu oameni care chiar se pricep, oameni de la care învăț în fiecare zi câte ceva, fie că este vorba despre industria Horeca de la Silvia, despre cum se promovează vinuri de la Cezar și ce înseamnă vinul de la Virgil și Sergiu.  

– Ce crezi că are Gramofon Wine și n-au alte crame? De ce ai ales această – și nu altă – investiție?

Gramofon are muzică (Marcel Pascu este saxofonist), are pasiune și oameni care muncesc cu zâmbetul pe buze. Cât despre motivul pentru care am ales Gramofon, aici este meritul contabilității – bat-o vina! – crama Gramofon fiindu-mi client, inițial. Apoi mi-am dat seama că Bilanțul merge de minune cu Sauvignon Blanc, Contul de Profit și Pierdere cu Chardonnay-ul și Tabloul Fluxurilor de Trezorerie cu Feteasca Neagră and here we are…