Rares Marinescu: „Criza hypermarketurilor nu a imbunatit nimic“

hypermarket1raresANPC vede ilegalitati acolo unde nu exista iar legislatia romana mai are mult pana s-o prinda din urma pe cea europeana. In ce masura afecteaza toate acestea consumatorul si ce poate fi facut in aceste privinte, incearca sa explice unul dintre cei mai importanti producatori si importatori de vin autohtoni.

Publicitate

Este relatia cu hypermarketurile mai dificila azi decat inainte de scandalul taxelor impuse de catre retaileri?

In niciun caz nu e mai bine decat inainte. Campania in sine a avut pentru mine un curs mai mult decat „interesant”, Cramele Recas a fost in special o „victima” a campaniei pentru ca totul era discutat la modul general, nimeni nu dadea nici un nume de furnizor nemultumit sau de retailer care a abuzat de puterea sa; iar cand cineva era mentionat era invariabil vorba despre Cramele Recas, din partea producatorilor. Am ajuns in situatia in care imi era rusine sa discut cu partenerii mei cu care lucram foarte bine (Metro, Selgros, Real, Cora, Auchan, Billa, Plus). Trebuie sa recunoastem ca, fara acesti retaileri internationali, comertul in Romania ar fi facut inca de angrosistii arabi pe care guvernarea lui Petre Roman i-a favorizat imediat dupa 1990, prin acea scutire data de titlul de investitor strain. In plus, aceste retele internationale au scos foarte mult din cifra de afaceri care se facea „la negru”, si au oferit un cadru civilizat in care producatorul se intalnea cu consumatorii. Nu vreau sa scot basma curata toti retailerii, pentru ca sunt unele companii care – prin contractele pe care le propun furnizorilor – nu lasa o marja comerciala care sa ne permita sa ne dezvoltam dar, pana la urma, e o chestiune simpla, un contract este vointa partilor, iar daca eu, ca furnizor, nu consider ca acest contract imi e benefic, nu il semnez. Problema nereglementata inca de Codul de bune practici este aceea creata in situatia in care in luna octombrie platesc taxa de deschidere pentru un nou magazin si incepand din luna ianuarie a anului urmator nu mai pot sa prelungesc contractul cu acel magazin. Alta problema mare este ca, atunci cand Artima a fost preluata de Carrefour, am fost nevoiti sa iesim din Artima pentru ca noul proprietar ne-a cerut inca o data toate taxele de deschidere pentru niste magazine in care eram prezenti si in care platisem deja acele taxe fostilor proprietari. Aici chiar cred ca a fost o greseala din partea Consilului Concurentei, care a avizat favorabil aceasta preluare.

Publicitate
SelectWine

Cum vedeti evolutia relatiilor dintre producatori si hypermarketuri in viitor?

Cred ca, in maximum doi ani, nu va mai exista un producator (nu numai de vin) care sa fie prezent in toate retelele. In Occident, cand mergi la negocieri cu Tesco, te intreaba daca mai esti prezent in Auchan si Cora. Daca raspunsul este „da”, atunci sansele sa fii listat se reduc semnificativ. In plus, nu ne mai permitem sa mentinem orice fel de contract. Noi ne cautam inca de pe acum parteneri strategici pentru viitor. Nu mi se pare corect sa folosesc profitul pe care il fac cu o retea pentru a suporta pierderile care le genereaza contractul pagubos cu alta retea.

„Majoritatea retelelor se adreseaza unor cumparatori fara pretentii”

O alta problema, pe care o observ si care ma ingrijoreaza, este aceea ca marea majoritate a retelelor a cazut prada unui concept de „preturi mici cu orice sacrificiu” si deja peste 80% din produsele pe care le vand se adreseaza doar unei paturi sociale fara pretentii. Apare aici un fenomen transfrontalier, cel putin in Timisoara, un mare volum de cumparaturi sunt facute din Ungaria, din hypermarketurile din Szeged, unde exista o varietate de produse mult mai mare, si mai de calitate, iar preturile sunt mai bune decat cele de la noi. Cred ca acelasi fenomen se petrece in tot vestul tarii, si probabil ca si din Bucuresti in Bulgaria va incepe in curand o astfel de migratie. Cred ca achizitorii ar trebui sa caute sa inteleaga mai bine nevoile consumatorilor romani.

hypermarket2

Circula informatii referitoare la retragerea voastra din PNVV.

Nu am luat inca o decizie cu privire la parasirea Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), dar exista un fond de nemultumire din partea noastra, legat de gestionarea asa-numitei „crize” a relatiei dintre producatori si retailerii internationali, si chiar si legat de faptul ca Patronatul s-a eschivat in a ne sprijini in situatia in care ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) a declansat o campanie de verificare a modului in care sunt etichetate vinurile de pe piata, campanie in care, din lipsa legislatiei adecvate si a unui ghid care sa ii indrume pe inspectorii ANPC, au fost sanctionate foarte multe aspecte care sunt de fapt conforme cu legislatia europeana.
Suntem unul dintre producatorii care se bucura si isi doresc ca piata sa fie asanata de produse contrafacute, de falsuri si practici neconforme. Prin urmare salutam orice organizatie care face un control riguros. Dar s-au pus la un loc amenzi pentru ilegalitati si amenzi pentru chestiuni foarte legale, iar PNVV trebuia sa ia pozitie si sa se delimiteze de membrii sai care au avut probleme reale in urma acestui control. Nu cred ca suntem singurul membru al PNVV care este nemultumit.

In ce constau aspectele conforme cu regulamentele europene, dar care au fost sanctionate de catre ANPC?

In primul rand, este o foarte mare coincidenta faptul ca acest control a venit dupa ce doi dintre cei mai importanti importatori de vin din Romania au inceput campanii de promovare care sa accelereze penetrarea pietei si sa stimuleze consumatorul roman sa guste vinurile din import. Legislatia noastra este vaga si permite celor de la ANPC sa hotarasca de la sine ce este necesar pentru o buna informare a consumatorului. Astfel, am primit amenzi pentru ca nu s-a tradus denumirea de origine. Ce sa traduc? Sa scriu „Cotul Ronului” in loc de Cotes du Rhône? Sau cum pot traduce clasa de calitate a vinului? In Franta exista reglementat „Vin de Pays Regionel”. In Romania, nu mai exista Vin de Regiune, este ilegal sa scriu asa ceva. Din fericire, sunt institutii in Romania care inteleg ceea ce se intampla, si multumesc pe aceasta cale pentru implicare atat Ministerului Agriculturii, cat si ONDOV, pentru ca ne-au sprijinit, asa dupa cum este legea, prin recomandari facute catre ANPC. Recent, ISCTV a sesizat ANPC cu referiri exacte la legislatia europeana pe aceste probleme dar, pana se schimba legislatia la noi, probabil ca vom mai avea necazuri legate de astfel de controale din partea ANPC.

Restaurantele vor evita aceste vinuri de teama ANPC

Avem insa o strategie noua: vom trimite copii ale proceselor verbale prin care primim amenzi catre furnizorii nostri si catre Parlamentul European de la Bruxelles. Romania a aderat la UE si este obligata sa abroge legile care sunt contrare normelor juridice europene. Conform legislatiei europene, „una sau mai multe limbi oficiale ale Comunitatii Europene sunt suficiente pentru a nota pe produse indicatiile obligatorii pentru etichetare”.
Problema, insa, ramane deosebit de grava atat timp cat, in urma acestui control, sunt multe restaurante si magazine care vor evita sa mai cumpere vinuri de import, pentru ca se tem de un viitor control al ANPC. ªi, uite-asa, cumparatorul roman este privat de ocazia de a degusta si invata cum ar trebui sa fie vinul pe a carui eticheta scrie Sauvignon Blanc, Chardonnay sau Gewürztraminer.

„Pentru noi, premiul dat de «Catavencu» valoreaza mai mult decat orice alt premiu”

Ati primit, in cadrul Galei Vinului Romanesc, premiul Academiei Catavencu, decernat in acest an in premiera…

Pentru noi, premiul acesta valoreaza mai mult decat orice alt premiu dat de catre PNVV, pentru ca el vine din partea celor pentru care ne straduim si pentru care depunem eforturi sa oferim produse de calitate, si anume end-userul, Maria Sa Consumatorul! „Academia Catavencu” este un important lider de opinie si detine o autenticitate a independentei opiniilor exprimate inca de pe vremea cand era singurul organ de presa care vorbea deschis despre problemele reale ale tarii. Prin urmare, acest premiu ne-a bucurat foarte mult. Am mai primit anul acesta un premiu, pentru „cel mai important exportator”, dar nu pot sa nu remarc faptul ca am avut senzatia ca PNVV a acordat premii astfel incat sa acopere o gama cat mai larga de producatori, spre deosebire de editia de acum doi ani, cand am fost chemati la aceasta gala pentru a aplauda premiile obtinute in proportie de 90% de doar doi producatori. As mai vrea sa imi exprim si dezamagirea ca, la categoria „Cel mai premiat vin romanesc”, nu sunt luate in considerare concursuri cum ar fi cel de la Bruxelles, in timp ce sunt acceptate concursurile de la Ljubljana si de la Bucuresti. Sunt de acord ca nu poti contoriza medaliile luate la orice concurs, dar cred ca un criteriu ar trebui sa fie si numarul de probe inscrise, mai ales cand este vorba despre peste 1.000 de probe, si nu doar daca acel concurs este recunoscut de catre o anumita organizatie.