Rareş Marinescu: Restructurare de portofoliu la Cramele Recas

“Avem puterea sa recunoastem ca in 2005 – 2006 am lansat foarte multe produse noi fara sa avem o strategie sau o viziune globala asupra felului in care ne percepe consumatorul. La inceputul lui 2007, ne-am “incaltat cu papucii consumatorului” si am gasit de cuviinta sa fim mai clari si mai concreti din punctul de vedere al gamei”, a declarat Rares Marinescu, directorul general al Cramele Recas Group. El a anuntat decizia de a renunta la multe dintre etichetele existente pe piata, “pentru ca erau produse destul de similare, care se canibalizau reciproc, sau erau probleme de comunicare, cum ar fi prezenta unor vinuri albe in gama “La Putere”, un nume care este potrivit pentru vinurile rosii”.

Publicitate
Oprisor

rares-marinescu

Rep: Cat va dura acest proces?

Publicitate

Rares Marinescu: Din pacate, in industria vinului, daca te hotarasti azi ca vrei sa faci o schimbare, vei putea sa o pui in practica doar dupa cel putin 12 luni, pentru ca sunt lucrari specifice ce se executa de la inceputul anului biologic al noii recolte, si multe alte schimbari care nu isi fac efectul imediat asupra produsului finit. Oricum, ne aflam la ora actuala doar la jumatatea procesului de restructurare pe care ni l-am propus.

Rep: Are vreo legatura restructurarea cu recentele medalii castigate de vinurile voastre la concursuri internationale?

Rares Marinescu: Singura legatura intre restructurarea de portofoliu si premiile recente de la principalele concursuri internationale este noua politica de marketing a companiei. Am observat ca la concursurile din Romania, datorita unui numar de vinuri relativ redus inscrise in concurs, exista riscul sa primesti o medalie de aur sau argint impreuna cu alte vinuri care nu sunt la nivelul vinurilor tale. Asta cobora nivelul de apreciere asupra vinurilor noastre, si atunci am decis sa nu mai trimitem vinuri la concursurile din Romania, si sa ne concentram exclusiv pe concursurile din afara tarii, si doar pe cele cu adevarat importante.

Chiar daca eram considerati drept cei mai buni producatori de vinuri albe, am avut in ultimii ani senzatia ca consumatorii nu apreciaza vinurile noastre rosii de top, cel putin nu la nivelul de apreciere pe care il aveau anumite vinuri de la Serve, Vinarte, Stirbey. Asta ne-a motivat sa cautam solutii noi pentru a remedia acest aspect.

Ultimile medalii internationale obtinute cu feteasca Neagra – La Putere 2007, Cuvee Iiberland si Syrah, confirma ca am reusit sa obtinem la Recas vinuri rosii care pot intra oricand in discutie pentru desemnarea celui mai bun vin rosu romanesc de pe piata. Pe de alta parte, politica de replantari facuta de compania noastra isi va aduce si ea aportul calitativ in urmatorii ani, pentru ca in 2009 – 2010 vom fi probabil un punct de referinta in industrie din punctul de vedere al asocierii ideale intre tipul solului si expunere, si soiul de vita de vie plantat in parcela respectiva.

La gama HoReCa am facut cele mai radicale schimbari

Rep: Ce pastrati si ce va aparea nou?

Rares Marinescu: Am considerat portofoliul nostru din punctul de vedere al canalului de piata caruia se adreseaza: vinurile de supermerket si cele de horeca.

Pentru vinurile de supermarket, am pastrat integral gama Schwaben Wine si am facut cateva schimbari la Castle Rock Recas. Am iesit din “turnul de fildes” in care stateam inchisi si am inteles ca produsele noastre trebuie sa fie orientate spre ceea ce vor consumatorii. De aceea Castle Rock, care era o gama exclusiv de vinuri seci, are acum si 2 vinuri demiseci si 2 vinuri demidulci. Nu am uitat nici inovatia, sunt cateva cupaje de soiuri international si romanesti in gama Castle Rock Recas, cupaje de Chardonnay / Feteasca Regala, si Riesling / Pinot Grigio, care aduc un plus de valoare din punctul de vedere al calitatii. Gama V – Legend Of Transylvania, principala noastra eticheta pentru export, a ramas formata in principal din vinuri seci, fiind o gama care este prezenta in ambele canale de piata, retail si horeca la nivel de entry-level. In plus, am realizat ca in supermarketuri nu avem nici un produs care sa multumeasca un cumparator cu pretentii foarte mari, de aceea am decis ca Syrah Limited Release (medialat cu argint la Syrah du Monde) sa fie prezent in magazine la un pret extrem de accesibil pentru nivelul de calitate al vinului, probabil 20 – 24 RON pret de raft.

La gama de HoReCa am facut cele mai radicale schimbari: aici aveam nu mai putin de 13 etichete, si asta avea un efect de dispersare a imaginii noastre in acest segment de piata. Am renuntat cu totul la gama Reserva, care avea o recunoastere buna in Banat, dar eticheta era mai potrivita pentru supermarket, iar produsul incepuse sa “imbatraneasca”. La gama La Putere am renuntat la vinurile albe, pentru ca nu era o asociere fericita intre numele produsului si ideea de vin alb, iar vinurile albe de valoare le punem in gama SOLE, o gama cu un nume foarte bun pentru vinuri albe de valoare. La acestea se va adauga Cuvee Iiberland (medaliat deja cu aur la Bruxelles), un cupaj de Merlot si Cabernet Sauvignon, vinificat din struguri supramaturati, culesi selectiv din cele mai bune plantatii de pe dealul care poarte numele de Iiberland, un nume mostenit de la populatia germana din Banat. Acest vin va fi pus in piata in august / septembrie, la ora actuala este tras in sticle si asteapta sa se imbine si mai armonios aromele primare cu buchetul de invechire in urma maturarii in baricuri de stejar timp de 12 luni. Pretul va fi mare, probabil va fi cel mai scump vin rosu romanesc, si suntem siguri ca pretul va mai creste pe masura ce vinul se va invechi. In final, pe gama HoReCa ramanem cu 6 etichete, 4 vinuri rosii si doua albe.

Rep: Cum va arata portofoliul cel nou? Ce vor gasi clientii in fiecare gama?

Rares Marinescu: Pentru economy segment retail si vinul casei in HoReCa vom avea:

Bag – In – Box 3 L, si Colina Veche 1,5 L, in ambele avem un vin alb si unul rosu, toate demiseci

Pentru entry level retail avem:

Schwaben Wine – ramane o gama de vinuri proaspete si fructuoase, cu cate 2 vinuri seci (Riesling si Merlot/Cabernet), 2 demiseci (Feteasca Regala si Merlot), un demidulce alb si un dulce rosu.

Castle Rock Recas – cu o structura similara dar cu alte soiuri:

– Riesling / Pinot Grigio – alb sec

– Feteasca Regala – alb demisec (foarte aproape de limita dintre demisec si sec)

– Chardonnay / Feteasca Regala – alb demidulce

– Cabernet – rosu sec

– Merlot – rosu demisec

– Pinot Noir / Merlot – demidulce

In urmatorii 2 – 3 ani intreaga gama Castle Rock – Recas va fi formata integral din cupaje.

V – Legend Of Transylvania:

– Riesling

– Pinot Grigio

– Sauvignon Blanc

– Merlot Roze

– Pinot Noir

– Merlot

– Cabernet

Toate vinurile sunt seci, cu exceptia rozeului, care urmeaza trendul vinurilor roze internationale, fiind usor demisec. Raman in portofoliu si cele doua vinuri Burgund si Burgund Roze, sub eticheta «Te Iubesc mult», produse lansate initial pentru a satisface ca moment de consum «vinul – cadou». Tot la Retail, dar probabil ca va ajunge si la HoReCa, se va aduga Syrah Limited Release (medaliat cu argint la Syrah Du Monde).

Pentru Horeca vom avea urmatoarele produse :

La Putere

– Feteasca Neagra (medaliat cu aur la Bruxelles)

– Merlot

Cabernet Sauvignon

Sole

– Chardonnay (medaliat cu aur la Chardonnay du Monde)

– Sauvignon Blanc

Cuvee Iiberland (medaliat cu aur la Bruxelles)

Rep: Ce se va intampla cu vinurile care nu mai sunt cuprinse de-acum inainte in gamele cunoscute. In ce game le vor gasi clientii?

La aceste vinuri se epuizeaza stocul existent si nu vor mai fi imbuteliate. Marele nostru regret este pentru Rieslingul din La Putere, pe care intentionam sa il punem sub eticheta Sole, dar din pacate, cel putin pentru acest an, nu vom avea un Riesling calitativ corespunzator pentru aceasta gama. In rest, clientii nostri vor gasi soiurile care dispar din game in alte game, apropiate ca nivel de pret si ca imagine.

Rep: Se schimba ceva si la grafica etichetelor etc?

Rares Marinescu: Experienta dobandita de noi in pietele internationale se imbina cu realitatea pietei autohtone in decizia de modelare a portofoliului atat din punct de vedere al vinurilor cat si al etichetelor. Nu o sa reusim nici noi, si nici alt producator sa faca etichete pe care sa le aprecieze toata lumea, dar important este sa pastram originalitatea si in acelasi timp sa evoluam subtil spre o unitate corporatista si spre o identitate care trebuie sa fie conforma cu aspiratiile si asteptarile consumatorilor nostri.