Medaliile autocolante care se lipesc pe sticlele de vin laureate ale Premiilor de excelență Vinul.ro 2024 sunt gata, urmând să poată fi expediate cramelor producătoare imediat după anunțarea rezultatelor și scurtând, astfel, timpul necesar până la apariția pe piață, cu toate beneficiile de semnalizare a calității aferente și mărind efectele comerciale de la raft. Ca în fiecare an, partenerul impecabil care tipărește în cele mai bune condiții aceste autocolante este IPPU Packaging, lider în domeniu cu care colaborăm încă de la începuturile acestei competiții. A fost și ocazia perfectă să stăm de vorbă cu Ioana Reichle, directorul de marketing al IPPU, despre ce mai e nou pe piața etichetelor.
– Vă ocupați cu “frumosul de pe sticle” (& cutii & so on – apropo, pe ce tipuri de ambalaje ajung etichetele produse de voi?). De la început, de când pot eu să-mi amintesc, voi ați produs medaliile autocolante pe care noi le acordăm cramelor câștigătoare ale Premiilor de excelență Vinul.ro pentru a-și semnaliza calitatea produselor, prin aplicarea lor pe sticle. Mai produceți și alte asemenea semnalizări, pentru vinuri sau alte categorii de produse?
Îmi aduc aminte de replica aceea faimoasă din “BD la munte și la mare” – “Pe dvs cine vă recomandă?” . Cei 30 de ani de tipar, în mod clar. 30 de ani de când punem Frumosul pe diverse ambalaje, că sunt sticle, pet-uri, cutii, cărți, bidoane, cauciucuri sau soluții perfuzabile – practic, orice suprafata pe care poți lipi o etichetă. Pe piața vinurilor am început din 2002, de când au început producătorii să treacă la suport autoadeziv pentru etichetele lor. Încet-încet, au apărut și concursurile și medaliile – etichetele care marchează vinul ca fiind unul câștigător. Cred că pentru Vinul.ro am produs printre primele medalii de pe piață – Premiile de Excelență Vinul.ro. Între timp, facem medaliile din sistemul de punctaj REWE, medaliile de la Vinarium, cele de la Concursul de Rose, cele ale Concursului Național de Brânzeturi… le-am pierdut șirul, sunt foarte multe.
“Bulinele salvatoare” – medaliile – ușurează alegerea și sunt “locomotive” bune pentru toate gamele unui producător
– Cât credeți că sunt de importante astfel de semnalizări pentru consumatori? Deloc, puțin, oarecum sau mult importante? Dar pentru producători? Le modifică percepția în ochii consumatorilor sau partenerilor de afaceri – în bine sau în rău?
Sunt deosebit de importante, suntem zi de zi scăldați într-o mare de alegeri. Este foarte greu să fii informat permanent în suficientă măsură încât alegerile să-ți fie ușoare. Sistemul acesta de semnalizare ne scutește de greutatea alegerii. Știi că există undeva niște specialiști care au făcut toată munca – au testat, au analizat și au punctat pentru tine calitatea unor produse. Și asta nu se aplică doar la vinuri, este valabil pentru o mare gamă de produse. Faimosul ÖKO-test (un organism care utilizează laboratoare independente pentru a testa și apoi pentru a recomanda diferite produse sub marca de certificare ÖKO) – sunt puțini cei care știu cu adevărat ce înseamnă, dar când vezi un produs marcat cu însemnul acesta, știi că este ceva de calitate.
Întorcându-ne la vinuri, nu sunt foarte multi care știu exact ce vor cumpăra de pe raftul unui magazin când merg la cumpărături, mulți știu doar că vor să-și ia un vin. Deși lucrez cu etichete zi de zi și sunt obișnuită cu abundența aceasta de imagini, când sunt în fața unui raft cu vinuri mă simt intimidată de ofertă. Atunci apar “bulinele” salvatoare – medaliile. Cu criteriile minime personale, gen soiul de vin preferat, plus medaliile distinctive, alegerea mea este ușurată brusc. Fie că vorbim despre medalii de concursuri sau medalii cu punctaje. Este salvator.
Pentru producători este la fel de important, marchează într-un mod indubitabil calitatea produselor lor, îi diferențiază la raft, face să crească valoarea brandului. Am văzut că foarte mulți producători au înțeles acest lucru și își înscriu vinurile la concursurile internaționale și multe se întorc medaliate. Nu văd cum ar influența în rău afacerile – o medalie câștigată este o locomotivă foarte bună pentru toate gamele existente în portofoliul producătorului. Dacă știi să o valorifici… dar aici intervine bucătăria internă a fiecărui producător.
La sistemul de medalii cu puncte nu știu cum funcționează exact, care este mecanismul, dar de asemenea poate să fie o portavoce eficientă a brandului. Să ai medalii cu puncte pe sticlele tale presupune în primul rând să fii constant în calitate. Ceea ce pentru consumator înseamnă foarte mult, îl fidelizează.
Un concurs de packaging cu vizibilitate națională este benefic pentru industria vinului
– Se tot discută în anumite cercuri – și există chiar o inițiativă concretă despre care știu eu, a celor de la BASF – despre recunoașterea calității pentru etichetele – și pentru întreg ansamblul vizual “etichetă-sticlă-capișon”: vi se pare important un astfel de sistem de recunoaștere, și dacă da, pentru cine? Cum vedeți voi un astfel de “concurs”, vi s-ar părea pozitiv pentru industrie – și cum ați vedea să fie făcută jurizarea, evaluarea?
Chiar discutam zilele trecute pe acest subiect cu colegii mei. Da, la noi nu există un astfel de concurs, au fost diverse încercări, dar făcut la scară mică nu are efectul necesar în piață. BASF a avut o inițiativă foarte frumoasă, dar suferă exact de ce spuneam înainte – nu are forța necesară să producă schimbări. Până la urmă, asta vrei de la un concurs: să motiveze performanța. Cu siguranță trebuie organizat de o entitate exterioară, adică nu noi, IPPU, care tipărim cam 70% din piața de vinuri, sau nu știu ce agenție de creație care a realizat astfel de proiecte. Este nevoie de cineva exterior, care să aibă și autoritate. Este obligatoriu să fie la nivel național, pentru că este inutil dacă cuprinde doar 10 crame pentru că doar atâtea s-au înscris.
Când vii cu ceva nou de genul acesta, există o lentoare în mentalitate, trebuie să ai un cal troian excelent. Dacă reușești să-l faci un eveniment notabil, devine pozitiv pentru industrie. Pentru că în acest caz vorbim de un concurs cu expunere bună în media, care creează o nouă tradiție, cu valoare în sine, și el devine o ambiție către mai bine a oricărui producător către performanță, cum spuneam mai sus.
Anul viitor, IPPU Packaging aduce un produs nou, care va provoca imaginația creatorilor de frumos. Detalii, în calendarul IPPU 2025
– Ce tehnologii sau practici de ultim moment credeți că ar trebui să fie mai cunoscute de industria vinului din România, din punctul vostru de vedere? Ce a mai apărut, ce tendințe de design sau producție vi se par demne de semnalat?
Precum ne lăudăm încontinuu :)), așa am ajuns să tipărim atât de multe etichete pentru vinuri, cu inserția continuă de tehnologie nouă și know-how în procesul de producție. Cu siguranță că acest lucru a influențat și modelat aspectul sticlelor de vin la raft – suntem niște trendsetteri. Când eticheta unui producător arata wow, vrea și vecinul să arate și etichetele lui la fel, și tot așa. Noi inovăm continuu, găsim noi și noi soluții pentru proiectele ce vin la noi, de fiecare dată vrem să le facem și mai și. Asta creează un trend, pentru că producatorul concurent nu poate rămâne așa, cu etichetele vechi. Ne ajută foarte mult și producătorii, pentru că sunt deschiși și pentru că din ce în ce mai mult aleg să lucreze cu profesioniști în creație grafică – ajung la noi din ce în ce mai multe proiecte ce ne provoacă imaginația și tehnica. Pentru ca în momentul în care un proiect grafic ajunge la noi, noi știm cel mai bine ce putem face artistico-tehnic cu el, unde îl putem duce ca realizare efectivă. Practic, orice tehnologie nouă avem, o implementăm natural pe piață, iar producătorii sunt foarte bine informați despre ea, cumva din mers, văzând și făcând.
Ca tendințe în design, am observat o îndrăzneală foarte frumoasă în creație, au reușit să iasă din tiparele eterne cu conacul și via, inovează, se uită la etichetele din afara țării și au curaj. Nu numai în zona grafică, dar și cea de naming. Și noi suntem alături de ei, la prindere.
Anul viitor o să venim pe piață cu un produs nou, o să provocăm din nou imaginația creatorilor de frumos. Dar deocamdată nu divulgăm nimic, fiți cu ochii pe calendarul IPPU 2025.