Amintiri despre prima cramă din România cu capital privat străin, SERVE Ceptura: cum sună povestea începută de Guy de Poix, văzută din România?

Am încercat să reconstitui istoria primei crame din România fondată cu know-how și capital străin în România, SERVE Ceptura. Am comunicat de la distanță, în pandemie, cu Mihaela de Poix, cea care a fost de la începuturi alături de contele Guy Tyrel de Poix și care cunoaște cel mai bine parcursul acestei aventuri antreprenoriale pe care a rămas să o continue și să ne-o povestească. Am stat de vorbă cu cei patru copii – francezi – ai fondatorului. Mai jos stăm de vorbă cu „partea română” – enologul Aurel Rotărescu și copiii Mihaelei, ai căror copii au inspirat, la rândul lor, numele unor cuvee-uri de prestigiu.

Publicitate
Domeniul Bogdan

Enologul Aurel Rotărescu: “Sunt sigur că de acolo, de sus, Guy se bucură de reușită”

Aurel Rotărescu nu face parte, propriu-zis, din familia care a construit prima cramă cu capital străin din România postcomunistă. Dar face parte! El este enologul care i-a revelat prima dată Contelui Guy de Poix potențialul soiului Fetească neagră și al zonei Ceptura, din Dealu Mare. Tot el este cel care l-a însoțit pe Guy în eforturile de a extrage an de an maximul de potențial al recoltelor și este cel care a preluat și continuat, cu migală și cu inspirație, după dispariția fondatorului, ceea ce devenise deja o tradiție a grijii față de vinuri și a excelenței. Aurel este păstorul vinurilor și mijlocitorul dintre darurile naturii și a muncii din vie și vinurile visate de familia fondatoare. După aproape trei decenii, Aurel Rotărescu se identifică – și e privit – drept parte din “familia SERVE”. Într-un interviu acordat site-ului Vinul.ro după ce două dintre cele mai renumite reviste internaționale de profil acordaseră, în premieră, 90 de puncte unor vinuri produse de el din Fetească neagră, s-a confesat.

Sentimental, am satisfacția că am muncit cu un crez, iar acel crez s-a împlinit”

“Pentru mine, ca oenolog, punctajele obținute înseamnă confirmarea a ceea ce am văzut în aceste vinuri și a faptului că facem bine ceea ce facem. O vie are nevoie de timp ca să dea ceea ce poate, să ajungă la potențialul său – nu poți scoate o supercalitate dintr-o vie de 3-4 ani, mai ales la Fetească neagră. În plus, e nevoie să urmărești foarte atent în vie tot ce se întâmplă și să hotărăști intervențiile în cunoștință de cauză. Sentimental este mai mult – este satisfacția că ai muncit având un crez, și acel crez s-a împlinit. Chiar dacă Guy nu mai e cu noi, sunt sigur că de acolo de sus se bucură de reușită. Este soiul care l-a determinat pe Guy să pornească afacerea în Dealu Mare, în 1994. De cum l-a gustat, a crezut în acesta și obiectivul a fost să facem vinuri care să reprezinte regiunea, țara, cât mai bine.”.

Publicitate
Casa Timis

Amintiri despre om ca sursă de inspirație

“Este omul lângă care m-am format, a fost mentorul meu în ceea ce privește vinul”, spune Aurel Rotărescu despre Guy de Poix. “Îmi aduc aminte prima întâlnire, în toamna lui “94, în crama fostului SC Dyonisos (fosta parte din marele IAS Urlați), după un an special, marcat de o grindină teribilă în tot Dealu Mare, cu o producție de 10% din potențial. Guy căuta un loc unde să își așeze investiția pe care o gândea și căuta să vadă potențialul zonei. Cu o fire foarte dezinvoltă și optimistă, nu a stat prea mult la discuții și am ajuns repede la a degusta direct din vas, din puținele vinuri pe care le aveam la dispoziție – mai întâi un Merlot din recolta proaspătă, apoi o Fetească neagră. Reacția a fost foarte directă – “ăsta e vinul pe care îl vreau“ – și de atunci am început povestea. Atunci nu eram convins că vom ajunge unde am ajuns, dar a fost suficient să îmi inspire încredere”.

SERVE va rămâne de referință: în lumea vinului contează tradiția, continuitatea și evoluția

Despre viitorul SERVE, Aurel Rotărescu e încrezător: “Va continua să fie una dintre cramele de referință din România. Este așezată pe baze solide și va trece peste toate provocările care se vor ivi. Avem vii bine întreținute, o structură a soiurilor bine gândită și suficientă pentru ce intenționăm să facem. Vom continua să căutăm ce e mai bun, mai interesant. Probabil că vom face pași importanți în direcția viticulturii bio și a vinurilor bio. Cred că în lumea vinului contează foarte mult tradiția, continuitatea. E drept că trebuie să fii permanent în căutare a ceva mai bun și, cu fiecare recoltă, să evoluezi, să fii atent la ce e apreciat și să vii în întâmpinarea acestor dorințe.

“Generația nepoților” din familia SERVE s-a născut prin Cuvee Alexandru

Silviana (foto dreapta, mai jos), mama lui Alexandru – primul nepot care a dat numele unui Cuvee din gama vinurilor “de familie” de la SERVE – a început să bea târziu orice fel de alcool, după 30 de ani. De atunci, însă, vinul a devenit parte din mai multe ritualuri personale: relaxare după o zi lungă la birou, serile alături de soț, pe terasa casei de la Câmpina, după ce restul casei a adormit, alături de o carte bună sau pentru o “ieșeală” cu prietenele ori la reuniunile de familie “la un pahar”. Spune că s-a simțit foarte onorată când Mihaela și Guy de Poix i-au propus ca numele fiului ei să devină un brand și pomenește despre o “gelozie simpatică” actuală între verișori, din cauză că rose-urile Sissi sunt produse în serie mai mare și se bucură de notorietate, în timp ce Cuvee-ul Alexandru, apărut mai rar și în ediție foarte limitată, se găsește mai rar listat în restaurante. Silviana lucrează din 2005 în real estate, în ultimii șase ani a condus filiala română a Jones Lang La Salles Romania și spune că, indiferent ce va urma, își dorește să aibă curajul de a se reinventa și de a încerca lucruri noi: “Cine știe, poate că la 50 de ani mă voi apuca de promovarea acestei comori care e vinul românesc”.

Personalitate puternică, complexă, sofisticată și surprinzătoare: Alexandru. Și Cuvee Alexandru

Despre eventualele asemănări dintre copilul Alexandru (azi, un frumos tânăr de 15 ani) și vinul Alexandru, Silviana crede că ele există: “(Alexandru – nr) este un om “in training”, cu o personalitate puternică, cu propriul drum și propriile idei despre lume și viață, deosebit de conectat la lumea din jurul lui, capabil de empatie cu mult peste vârsta lui. O ființă complexă și surprinzătoare, adâncă, profundă și sofisticată deja (ușor intimidant pentru o mamă, dar cât se poate de adevărat!). Din această perspectivă, cred că Alex seamănă cu cuvee-ul care îi poartă numele”. 

Despre asocierea gastronomică – pairing-ul ideal – între Cuvee Alexandru și mâncare, Silviana nu are nicio ezitare: copleșitorul Miel în stil indian, gătit foarte lent împreună cu semințe de fenicul, cepe caramelizate, iaurt, sos de roșii, usturoi și ghimbir, curry sau garam masala (amestec tipic de cardamom, cuișoare, scorțișoară și altele).

Momente cu vinurile de familie

Pentru că primele amintiri despre vin și despre SERVE ale Silvianei datează aproximativ de la vârsta pe care o are azi fiul ei, o enumerare a acestora ar putea anticipa (sau nu) ceea ce va păstra în memorie Alexandru despre vremurile lui: “Petreceri cu mult rose Vinul Cavalerului, discuții în familie despre vinurile seci, la cramă cu Guy și mama, mirosul de boască, anticipația când s-a construit crama actuală. M-a fascinat laboratorul și linia de îmbuteliere – copil de ingineri, ce să spun și eu!?! Crescând lângă și alături de SERVE, nu mi-am dat seama când și cum a devenit un brand. Mai târziu, țin minte cât am fost de impresionată când mă abordau colegi de birou, clienți, să-mi spună că le place Terra Romana, că sunt fani Vinul Cavalerului, că au avut Cuvee Charlotte la nuntă sau că un vin SERVE le amintește de un anumit eveniment”.

O afacere de familie e construită pe valorile familiei – coloana vertebrală morală

Despre vin ca business de familie, Silviana crede că “este construit pe valorile familiei care l-a creat, care trebuie transmise oamenilor care lucrează în afacerea respectivă; rămâne important focusul către excelență, către profit și eficiență, iar partea de “familie” din “business de familie” creează coloana vertebrală morală pe care unele afaceri și-o pierd după ce nu mai sunt “de familie”. Rămâne însă, un business”.

Fără să pretindă că este o cunoscătoare în adevăratul sens al cuvântului, spune că e pasionată și curioasă și îi place să vadă vinuri românești bune, “cu care nu-ți e rușine să te prezinți la o masă”. E fascinată de vinurile din Lumea nouă – nu doar ca produse (“multe, splendide”) cât ca marketing și imagine de brand. Și îi face plăcere să descopere vinuri noi: “Îmi place să încercăm vinuri de toate felurile și în felul ăsta ne educăm și ne informăm. Sunt ocazii în care fie mama, fie eu, organizăm degustări acasă, între prieteni pasionați – aducem vinuri de toate felurile și le comparăm cu ale noastre, mereu cu adrenalină”.

E frustrant cât de puțin se face pentru promovarea acestei comori

Străinilor cu care intră în contact, Silviana le spune să vină să experimenteze România: “așa cum o știm noi în familie și între prieteni. Să vadă mâncarea românească în contextul social în care, alături de vin (și, să recunoaștem, tărie) este ea apreciată în casele și curțile oamenilor, pusă pe masă cu dragoste și mândrie”. I-ar plăcea “să recuperăm istoria pierdută a tradițiilor culinare românești, să recuperăm știința de a primi și de a ospăta oameni cu bucate și vin… să recuperăm perioada interbelică și să o putem scoate pe mese și în pahare pentru oameni care vin să vadă România”. Întâlnește mulți străini care sunt surprinși să afle că producem vin în România și care sunt și mai surprinși să vadă ce calitate de vin se găsește în România: “Este frustrant cât de puțin se face ca să se promoveze această comoară – poate asta ar trebui să fac la 50 de ani”, spune Silviana, care spune că pentru viitor își dorește să păstreze în jur oamenii minunați cu care a fost binecuvântată până acum.

Familia SERVE, la a treia generație cu vinuri de Ceptura – Sissi & Pacs

În “colecția de familie” a cramei SERVE (cuvee-urile purtând numele generațiilor care urmează fondatorilor), Paul Badea – fiul cel mic al Mihaelei de Poix – se mândrește cu două astfel de nestemate (vezi foto mai jos). El explică ceea ce copiii săi, nepoții Mihaelei – Sissi și Pacs – încă nu au vârsta să o facă. Fetița cea mare a lui Paul a dat, începând din 2016, numele celui mai prețios rose al familiei SERVE – Cuvee Sissi, în timp ce Cuvee Pacs și-a început drumul spre inimile iubitorilor de vin în primăvara lui 2021. “La Cuvee Sissi cu siguranță există o legătură între spiritul autentic și răcoritor al vinului și replicile fiicei mele – directe, răcoritoare și în același timp delicate. Cuvee Pacs e un vin tânăr și foarte versatil, iar copilul Pacs este foarte hotărât, sunt convins că, pe măsură ce vor crește împreună, vinul și omul își vor găsi rezonanțele”, spune Paul Badea. Care explică și cum se învață vinul și viața în familia SERVE.

Să înveți că respectul față de natură înseamnă, în primul rând, răbdare

“Printre primele amintiri pe care le am eu despre SERVE este logo-ul Vinul Cavalerului din primii ani. Aveam 5-6 ani și, pentru mine, logo-ul acela reprezenta vârful eleganței”, își amintește Paul. “Vara aveam ocazia sa merg cu ei la cramă. Drumul între Bucuresti si Ceptura era o combinație de Celine Dion, Toto Cutugno și, în general, tehnicalități legate de procesul de producție. Țin minte că, deși în primii ani nu prea înțelegeam ce se întâmplă, simțeam un lucru pe care îl simt și îl observ și acum – lucrurile la Ceptura se întâmplă în alt ritm decât la București, există o cadență naturală a tuturor operațiunilor, parcă toată lumea știe exact ce are de făcut și toată lumea înțelege că respectul față de natură înseamnă în primul rând răbdare”, rezumă Paul învățăturile lui legate de crama SERVE. “O altă amintire este legată de degustări”, râde el: “Țin minte că aveam o mare dilemă referitoare la motivul pentru care în loc sa bea vinul, îl scuipau. Mă gândeam că nu e un semn încurajator ca oamenii să scuipe un vin atunci când îl gustă :-)”.

Să înțelegi nu doar vinul, ci tot ceea ce stă în spatele lui

Paul spune că a crescut cu SERVE – nu numai cu vinul, dar cu tot ceea ce stă în spate. “Întotdeauna am fost conștient de cât de mult respectă familia mea vinul în general comparativ cu cei din jur, care nu știau exact ce înseamnă tot procesul de producție. Așadar, am încercat întotdeauna să acord același respect pentru vin și pentru oamenii care îl fac, indiferent că a fost vorba de vinurile SERVE sau alte vinuri”, mărturisește el. 

Spune că în general, când nu bea SERVE, bea vinuri pe care le poate compara cu ale familiei: “Deși în primii ani nu găseam multe vinuri care să ne surprindă în mod plăcut, în ultima vreme piața de vinuri din România a evoluat foarte mult, dându-ne posibilitatea să învățăm de la alți producători locali perspective diferite de ale noastre. La mesele de familie, alegerea vinului are cel puțin aceeași importanță ca a meniului – și recunosc că foarte rar vinul ales este altul decât SERVE. Mie-mi plac în mod particular spumantele, în special cele fructate, deci cel mai des cumpăr Prosecco-uri”, detaliază Paul.

E o onoare să ai un vin care îți poartă numele. Uneori, e și o fâstâceală 😉

“La început, când a fost lansat Cuvee Alexandru (primul vin purtând numele unui copil român al familiei SERVE – nr), mi se părea ciudat (până atunci, Cuvee-urile purtaseră doar numele generației a doua din Franța – nr). Era onorant, dar eram obișnuit cu nume cu conotație franțuzească alături de titulatura de Cuvee. Ușor-ușor, m-am obișnuit cu Alexandru; apoi a apărut Cuvee Sissi; iar acum, la Cuvee Pacs, aproape că pare firesc”, explică Paul. El observă că fiecare dintre copiii ale căror prenume au devenit brand de vin reacționează la “împrumutul” de nume în acord cu nivelul de înțelegere pe care îl are: “Nu de puține ori am surprins-o pe Sissi fâstâcindu-se prin restaurant la vederea unei sticle de Cuvee Sissi pe una din mesele alăturate”, zâmbește el. Dar spune că generația tânără care are totuși vârsta la care să înțeleagă mai bine consideră că “este o onoare să aibă un vin care le poartă numele”. 

În ceea ce privește relația dintre personalitatea vinurilor și cea a copiilor care le-au împrumutat numele, Paul crede că “la Sissi există cu siguranță o legatură – spiritul autentic și răcoritor îmi amintește de replicile fiicei mele: directe, răcoritoare și în același timp delicate. Pe Alexandru (nepotul de soră al lui Paul) mai trebuie să-l așteptăm să crească, pentru că vinul acela este unul foarte matur. Dar îl văd pe Alex având structura și caracterul elegant al unui Cabernet la maturitate. Cuvee Pacs este un vin tânăr și foarte versatil. Pacs este un copil foarte hotărât. Sunt convins că, pe măsura ce vor crește împreuna, vinul și omul își vor găsi rezonanțele, așa cum s-a întâmplat în cazul fiecărui Cuvee meșteșugit de Aurel Rotărescu, oenologul SERVE”.

Un business de familie în cel mai natural sens al cuvântului

“SERVE este, cu siguranță, un business de familie în cel mai natural sens al cuvântului. Deși nu suntem cu toții implicați direct în operațiunile SERVE, fiecare are aportul lui în acest business. Ne sfătuim, culegem informații din piață, ne educăm continuu cu privire la procesul de producție, concurență, oportunități. Pe măsură ce trece timpul, discuțiile de la mesele de familie sunt din ce în ce mai mult centrate în jurul SERVE și al vinului, în general”, constată Paul – care dincolo de familia proprie și familia SERVE și-a construit propria carieră în domeniul auto și în cel al dezvoltării organizaționale a companiilor. 

“Cu siguranță, vinul va fi o parte din ce în ce mai importantă din viața mea, pe măsură ce voi înainta în vârstă – pentru că pe măsură ce descopăr legătura între respectul față de natură și calitatea unui vin, sunt din ce în ce mai atras de partea de producție”, spune el.

Primul în România – Guy de Poix – a pus Feteasca Neagră în lumină

Un aspect important despre care Paul vorbește atunci când vine vorba de “familia SERVE” este rolul pe care Guy de Poix, fondatorul cramei și primul investitor privat străin în România postdecembristă, l-a avut în renașterea soiului Fetească Neagră. “Combinația între spiritul lui aventurier, care l-a determinat să vină în România, și ancorarea acestuia în poate cel mai tradițional soi românesc, prin crearea primei pepiniere de Fetească Neagră, a dat pe de o parte naștere unui vin excepțional – Cuvee Guy de Poix – și pe de altă parte a pavat drumul interesului pentru acest soi din partea celorlalți producători”, subliniază Paul contribuția fondatorului SERVE la istoria modernă a vinului românesc.