Junimea Vinului, un grup pentru minte, inimă şi vin de calitate

j1

De Junimea toată lumea a auzit. Curent cultural, prepondrent literar, dar şi o asociaţie culturală înfiinţată în Iaşi acum mai bine de un secol şi jumătate. Ei bine, unde, dacă nu tot la Iaşi, trebuia să se nască Junimea Vinului? Adică un grup constituit din iubitori de vin ce provin din mai multe segmente de activitate. Un grup care are ca scop promovarea vinurilor de calitate şi în special a vinurilor provenite din soiuri românești. Entitatea organizează întâlniri periodice, în cadrul cărora se aduc în discuție diverse teme oenologice, dar, ceea ce ni se pare mai important, se degustă vinuri. Se degustă, se analizează, se discută. Iar, în final, vinurile care merită sunt promovate. Mai mult, sau mai puţin, folcloric sau pe spaţiul virtual.

În 2016 s-au împlinit doi ani de la înfiinţarea acestui grup. Totul a plecat de la o controversă. Dintre cei patru prieteni care degustau câteva vinuri purtând semnătură lui Gabi Stoica, doi au opinat că în vinurile respective sigur s-a adăugat ceva, pentru că altfel nu ar avea cum să aibă acele arome. Ceilalţi doi, mai apropiaţi de vin, le-au explicat că, de fapt, aşa ar trebui să arate vinurile şi că acele probe sut cât se poate de corecte… Cei patru prieteni erau Sorin Macoviciuc, enolog la Casa Panciu, Marian Alexandru, distribuitor de vin, Cristian Chilom, cel care deţine Atelierul de Bere din Iaşi şi Cătălin Burdun, maestru bucătar, aflat acum în Germania. Şi ei au decis că e momentul ca, în zona Iaşiului, măcar cei angrenaţi în industria vinului să înceapă să cunoască mai bine vinul românesc. Ei au fost fondatorii, lângă ei au venit şi ceilalţi, pentru că acum grupul număra peste 20 de membri. Şi toţi îndeplinesc cerinţa de bază din formularul de adeziune. Adică sunt iubitori de vin. Fie că sunt enologi, reprezentanţi ai mediului universitar, proprietari de restaurante, directori de producţie,distribuitori, somelieri sau şefi de sală. Participă la întâlniri, degustă, învaţă şi transmit mai departe ceea ce au descoperit. Pentru că, pe lângă rolul de promovare a vinului de calitate, grupul şi-a propus chiar să facă recomandări potenţialilor consumatori. Fie că sunt clienţi HoReCa, ai magazinelor specializate ori persoane private. Recomandă nu numai calitatea, dar şi raportul preţ/calitate. Nu agresiv, nu persuasiv. Şi nici pe baza propriilor percepţii, ci pe baza rezultatelor obţinute de grup. Toţi o fac, respectând însă o altă cerinţă „de fier” a statutului, aceea că nu vor face niciodată reclamă unui singur producător de vin, oricare ar fi acesta. Activitatea Junimii Vinului nu se rezumă însă doar la întâlnirile grupului. Organizează şi degustări de vinuri pentru tineri în scop educaţional. Şi pentru că aceste degustări s-au dovedit a fi un succes, coordonatorii proiectului au lansat un nou proiect, cu numele „Campania de împrietenire a tinerilor cu vinul”.

Am vizitat unul din locurile în care se desfăşoară întâlnirile Junimii Vinului. La Iaşi, într-o clădire a uneia dintre fermele-pilot ale USAMV. Cameră mare, luminată, cu siguranţă că încap acolo mai mult de 21 de persoane. N-am asistat, din păcate, şi la una dintre întâlniri. Cred că aş fi avut multe de aflat… Mihai Focea a organizat pentru noi o mini-degustare, prilej cu care am avut şansa să descopăr câteva vinuri făcute din struguri de care auzisem doar pentru că am avut curiozitatea să caut soiurile omologate ale României. Codană, Bătută neagră… Vinuri vechi, făcute de Cătălin Zamfir pentru lucrarea de doctorat. Unele erau casate, dar Codana se ţinea bine. Cu alte cuvinte, am învăţat şi eu ceva de la Junimea Vinului. Ceea ce înseamnă că grupul îşi face datoria.