Juratii Premiilor de Excelenta Vinul.ro, despre criza

Cea de-a doua editie a Premiilor de Excelenta Vinul.ro vine intr-o perioada in care piata este zdruncinata de scaderea apetentei pentru produse de calitate, presa de vin din toata lumea pierde venituri semnificative din publicitate, iar consultantii si vinificatorii cu clienti pe tot globul se vad tot mai putin solicitati. In aceste conditii, le-am solicitat viitorilor membri ai juriului Vinul.ro cateva raspunsuri la „chestiunile arzatoare” de astazi: Cum au fost afectate de criza financiara institutiile / companiile / revistele pe care le reprezinta? • Este necesar ca discursul obisnuit sa fie schimbat cu un tip de comunicare mai adecvat perioadei de criza? • Care vor fi urmatoarele provocari importante ale pietei?

Publicitate
Oprisor

Roberto Gatti, Italia, somelier, jurnalist

„Site-ul nostru a fost afectat in aceea si masura in care au fost afectati si sponsorii site-ului, asa cum era de altfel previzibil. Intentia site-ului winetaste.it a fost si ramane aceea de a atrage atentia consumatorilor, si mai ales liderilor de opinie – formali sau informali, asupra celor mai bune vinuri disponibile pe piata, atat in valoare absoluta, cat si din punctul de vedere al raportului calitate/ pret. Consider ca, pentru a depasi cu bine criza, vinurile italiene trebuie sa se concentreze pe originalitatea soiurilor autohtone si sa profite de faptul ca, in randul vinurilor europene, aici se intalneste un excelent raport intre ceea ce ofera un vin si pretul solicitat.“

Publicitate

Julia Kostadinova, Bulgaria, jurnalist

„Bugetele de marketing si publicitate au scazut considerabil, si nu doar in cazul companiilor bulgare, ci si in randul celor mai mari jucatori de pe piata vinului. Cred insa ca cei care vor continua sa cheltuiasca bani, in mod inteligent, nu doar ca vor supravietui, ci vor avea si mai mult succes in viitor. Ceea ce numim astazi „criza financiara“ s-ar putea dovedi o „curatare necesara“ a pietei.

Consumul scade in tarile traditional producatoare de vin, este adevarat, insa mai trebuie luate in considerare doua aspecte: scaderea nu se refera la segmentul de vinuri highend si, in al doilea rand, piata asiatica – unde consumul de vin este in crestere. Avem nevoie de promovarea vinurilor europene in Asia, pe de o parte, si de preturi rezonabile pentru vinuri de calitate pe piata europeana, pe de alta parte.

Sa infiintam podgorii pe Luna? Nu stiu, poate ca urmatoarea provocare va fi sa se vanda tot surplusul de vin de pe glob, apoi sa facem vinuri mai bune si, in fine, ca familia iubitorilor de vin sa creasca. Toata ideea legata de vin este ca trebuie sa uneasca oamenii si sa le aduca bucurie, nu?“

Gergely Barsi Szabó, Ungaria, somelier si jurnalist

„Criza a afectat destul de grav toate segmentele industriei, in primul rand pentru ca orice aspect din activitatea noastra este legat de bunastarea fiscala a consumatorilor de vin. Ca somelier, am asistat la o completa restructurare a consumului. In restaurantul unde lucrez, in City-ul londonez, s-a simtit foarte tare pentru ca de aici a pornit criza. Pe scurt: oamenii consuma mai putin, consuma lucruri mai ieftine si cer mai multe avantaje.

Strategia e simpla: te adaptezi ca sa supravietuiesti! Nu poti sa stai si sa speri sa vinzi vinuri la pretul de dinainte de criza, este momentul pentru reconsiderarea listei de vinuri. Este un moment prielnic pentru regiuni si tari mai putin cunoscute. Exista multe posibilitati de creare a unei noi piete pentru multi producatori, insa este un moment de cadere pentru vinurile „valoroase” (de exemplu, in loc de Chateauneuf du Pape, consumatorul isi poate alege Gigondas) Noile provocari sunt numeroase, mai ales ca nu am terminat de rezolvat actualele provocari… In tara mea natala, in Ungaria, este nevoie de mai putina administratie legata de vin, de un mediu care sa sprijine mai mult vinul si, mai ales, este nevoie de o strategie de marketing nationala si internationala pentru vinul maghiar.“

Mark Dworkin, Franta, oenolog consultant

„Piata de consultanta in vinificatie nu avea cum sa ramana neafectata, drept urmare o parte dintre contractele existente s-au incheiat… E normal – daca se vinde mai putin vin, scad veniturile producatorilor, deci trebuie taiate unele costuri. In bransa mea, nu putem face altceva decat sa asteptam zile mai bune. Noi punem umarul la promovarea vinului facand tot posibilul sa producem vinuri mai bune!

Urmatoarea provocare va fi aceea de a descoperi si lua in considerare adevaratul gust al consumatorilor. Inseamna ca va fi nevoie de adaptarea productiei la dorintele acestora si, implicit, adaptarea consultantilor la nevoile pietei. Dorinta mea este sa vad vinuri produse in primul rand pentru a multumi consumatorii, si abia apoi pentru a satisface cerintele producatorilor sau ale jurnalistilor!“

Wilfried Moselt, Germania, jurnalist, consultant al Camerei de Agricultura din Germania

„Pana acum, principalul efect se refera la bugetele de publicitate. Pentru a reduce costurile, pare mai degraba potrivit, in prezent, sa se recurga la publicitatea online, ceea ce se si intampla la noi.

Tot ce putem face este sa scriem articole cat mai atractive despre producatori, despre vin si despre tarile producatoare, astfel incat sa-i ajutam pe toti prietenii vinului sa faca alegerile cele mai potrivite. Nu cred ca e nevoie de o strategie particulara. Asa numita Lume Noua a tarilor care au inceput sa produca vin mai recent, si unde o calitate buna este dublata de preturi rezonabile, ar putea reprezenta o concurenta serioasa pe orice piata traditionala, daca producatorii isi gasesc calea de intrare pe piata – prin concursuri internationale sau prin alte metode.“

Antonio Maria Casado Tome, Spania, jurnalist

„Din cauza crizei financiare am fost nevoiti sa renuntam la birouri, asa ca in prezent articolele pentru revista Vinos de Espana si pentru ghidul La Guía de Oro de los Vinos de España sunt trimise redactorului sef direct, iar toata lumea lucreaza de acasa. Am testat diferite strategii, mai ales prin intermediul site-ului, www.vinosmagazine.es, dar trebuie sa recunosc ca toate au dat gres pana acum.

Pentru revista si ghidul nostru, principala provocare va fi sa ne largim, pe cat posibil, audienta. Pentru podgoriile spaniole, ca intreg, este nevoie sa fie identificat un echilibru mai bun intre piata nationala si cea internationala, pentru ca multi producatori s-au bazat prea mult pe exporturi si, in multe cazuri, au aparut branduri care sunt mai cunoscute in alte tari decat in Spania.“

Marina Karakonova, Bulgaria, jurnalist

„Nu doar revistele de vin, ci toate media au fost afectate dramatic de scaderea bugetelor de publicitate. Nu am inregistrat decat tentative sporadice si individuale ale producatorilor de vin de a elabora o strategie de supravietuire pe piata, in fata unor importuri in crestere. Au existat si tentative de promovare a turismului oenologic, insa lipsa unei strategii nationale si a unor institutii recunoscute de catre toti jucatorii din piata s-au soldat cu esecul acestor incercari. Pentru producatorii locali, provocarea va fi sa faca fata preturilor tot mai mici ale vinurilor din import. Batalia dintre Lumea Veche si Lumea Noua, precum si cursa dupa cel mai bun raport calitate/pret vor continua multa vreme.“