„Lafite a dat standardele Lumii Noi“

Interviu in exclusivitate cu Eric Getten, director comercial Domaines de Barons Rothschild

Publicitate
Ravago

Domaines de Barons Rothschild este probabil cea mai influenta şi mai cunoscuta companie ce activeaza in domeniul vinului la nivel mondial. Superlativele la adresa acestei case nu se opresc aici, ele impresionand de-a lungul timpului chiar şi pe cei mai sceptici dintre criticii de vinuri: cea mai scumpa sticla de vin vanduta vreodata – Lafite Rothschild 1868, al carui preţ a atins fabuloasa suma de 233.973 de dolari pe sticla; cea mai profitabila investiţie – recoltele excepţionale 2000 si 2005 dublandu-şi valoarea in perioada 2008-2009; cea mai rapida creştere a valorii de la lansare – recolta 2008, Chateau Lafite; una dintre cele mai mari proprietaţi din Medoc, perla Bordeaux-ului; unul dintre primele chateaux-uri bordeleze cotate „Premier Cru”, cea mai importanta recunoaştere adusa unui producator francez.

Domaines de Barons Rothschild, sau mai pe scurt Lafite, este astazi un adevarat imperiu construit cu ajutorul unei experienţe acumulate in mai bine de un secol şi jumatate. Sub umbrela Lafite, se gasesc branduri precum Chateau Lafite Rothschild, Chateau Duhart-Milon, Chateau L’Evangile sau Chateau Rieussec. Pentru a demonstra ca poate produce vinuri de calitate şi in alte locuri decat in Franţa, compania a investit masiv in trei proiecte din Portugalia, Chile, Argentina şi China, stabilind prin vinurile scoase adevarate standarde la nivel internaţional.

Publicitate

Prezent la VinCE 2012, unul dintre cele mai importante targuri de vinuri din Ungaria, Eric Getten, managerul comercial al companiei Domanies de Barons Rothschild, a avut amabilitatea sa destainuie cateva din secretele Lafite, intr-un interviu in exclusivitate pentru Vinul.Ro.

Domaine de Barons Rothschil. O companie mare, dar care a reuşit sa menţina intotdeauna standardele foarte sus.

Adevarat! Primul şi cel mai important nume din portofoliul nostru este Chateau Lafite Rothschild, un brand despre care pot spune fara nici un fel de reţinere ca este unul dintre cele mai cunoscute din lume. Standardele noastre sunt impuse de istoria pe care o avem in spate, de renumele pe care l-am caştigat de-a lungul timpului. Din portofoliul Barons de Rothschild mai fac parte chateaux-urile Duhart-Milon, L’Évangile, din Pomerol, Chateau Rieussec din Sauternes, doua proprietaţi importante in Entre-Deux- Meres şi Languedoc, precum şi cramele Quinta do Carmo, Portugalia, Vina Los Vascos, Chile, şi Bodegas Caro in Argentina. Va daţi seama ca este foarte important pentru noi ca toate aceste nume sa fie lideri pe anumite segmente de piaţa, deoarece numele de Lafite reprezinta o garanţie a calitaţii. In total, producem anual aproximativ 12 milioane de sticle. Deci se poate spune ca suntem o companie mare, dar incercam sa ramanem cu piciorele pe pamant!

Totuşi, care este cheia succesului Lafite?

Baronul Eric de Rothschild, proprietarul companiei, are trei cuvinte preferate pe care le repeta aproape obsesiv: calitate, calitate, calitate. Nici uneia dintre proprietaţile amintite mai devreme nu-i este permis sa traga in jos renumele companiei. Pe fiecare dintre sticlele care ies pe poarta cramelor noastre, indiferent ca sunt din Franţa, Portugalia, Argentina sau Chile, sta sigiliul Domaines Barons Rothschild şi nu ne putem permite nici un fel de abatere de la calitate. De fapt, forţa Domaines de Barons Rothschild deriva din profesionalismul şi seriozitatea acestei echipe.

Exista voci care susţin ca investiţiile facute in afara graniţelor Franţei au fost facute ca raspuns la investiţiile facute de Barons de Phillpe Rothschild, unul dintre concurenţii principali de pe piaţa?

Intr-adevar, exista cateva similitudini intre proiectele noastre şi ale proprietarului Chateau Mouton, insa afirmaţia pe care aţi enunţat-o este una nefondata. Investiţiile facute de noi au fost facute dupa un plan bine stabilit şi nu in urma unei aşa-zise rivalitaţi cu Barons de Phillipe Rothschild. Fiecare merge pe drumul sau! Unul dintre cele mai importante lucruri pentru noi este sa menţinem calitatea la fiecare crama in parte, sa cream un stil unic pentru fiecare şi nu sa-l reproducem pe cel al Chateau Lafite Rothschild. Cand am investit in cramele din Chile acum 25 de ani, am depus mari eforturi, care mai apoi s-au reflectat nu numai in dezvoltarea sectorului viticol chilian, dar şi in creşterea renumelui acestuia la nivel mondial. Putem spune ca am contribuit la crearea standardelor Lumii Noi. Astazi vinurile Los Vascos, produse de Lafite, sunt foarte populare in intreaga lume.

Cat de importanta este piaţa asiatica pentru viitorul vinurilor franţuzeşti?

Este destul de importanta! Cu toate ca nivelul consumului pe cap de locuitor este inca foarte mic, popularitatea vinului in randul consumatorilor este in creştere. Datorita numarului mare de locuitori şi a ritmului de creştere a popularitaţii vinului, cifrele rezultate impresioneaza orice producator. De aceea, am hotarat sa investim şi in China intr-un proiect de aproape 30 de hectare. Speram sa aiba succes, cu toate ca este destul de devreme.

Mulţi critici considera ca viitorul vinului franţuzesc pare uşor gri. Credeţi ca ar fi nevoie de o reinventare a stilului franţuzesc de vinificare?

Poate ca Chile şi Argentina sunt astazi pe val, insa eu cred ca viitorul star al lumii vinului se numeşte Bordeaux. Vom asista la o reinventare a vinurilor de Bordeaux, a stilului de vinificaţie, o schimbare a mentalitaţilor. De fapt, ea are loc chiar acum, insa rezultatele vor fi vazute in viitorul apropiat.

Dar preţul acestora? Nu cumva este impus artificial?

Sa ştiţi ca preţul reflecta şi nivelul de calitate al vinurilor. Stabilirea nivelului preţurilor se face printr-un mecanism cat se poate de natural, numit piaţa. Aceste vinuri reprezinta un stil de viaţa mai bun, unul aspiraţional. Poate ca vinurile sunt mai scumpe comparativ cu restul lumii, insa oamenii le cumpara din placere.

V-aţi intalnit cu vinul din Romania pana acum?

Da, am degustat cateva pe la ProWein şi la Vinexpo, insa nu pot sa spun ca sunt un specialist in domeniu. Nu mi-a ramas nimic specific in minte. Asta poate şi pentru ca vinul romanesc nu prea este vizibil pe piaţa externa. Este nevoie ca producatorii romani sa vina cu ceva specific, ceva unic, care sa atraga. Vinul romanesc ar trebui sa fie mult mai prezent in afara graniţelor.