Lege intre producatori si hypermarketuri

George Serban

Mult disputata relatie dintre producatorii romani si marile retele de retail urmeaza sa fie reglementata prin lege, dupa ce aceasta a functionat in baza unui Cod de bune practici. Patronatele si sindicatele din industria alimentara considera ca adoptarea de catre Parlament a acestei Legi privind comercializarea produselor alimentare va contribui major la „insanatosirea relatiilor dintre furnizori si retaileri”. Practic, acest act normativ (care mai are nevoie doar de avizul Presedintiei) este in proportie de mai bine de 90% – sustin producatorii – o preluare a Codului de bune practici, semnat intre producatori si retaileri in urma cu mai bine de un an. Cu toate acestea, retailerii nu sunt de acord cu forma actuala a legii.

Potrivit presedintelui Asociatiei Romane a Carnii (ACR), Sorin Minea (foto), la cateva luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial, preturile produselor alimentare la raft ar trebui in mod normal sa scada. El explica aceasta situatie prin faptul ca va aparea concurenta reala la nivelul diferitelor lanturi de supermarketuri. Dupa noua reglementare, sustine Minea, costurile suplimentare, care pana acum se regaseau in pretul producatorului, vor fi suportate de catre fiecare hypermarket in parte si va ramane la optiunea fiecaruia in ce procent le vor include in pretul final. In acest fel, cumparatorul va fi cel care va regla piata si se va orienta catre magazinele care vor avea preturile cele mai mici. Astfel, sustine presedintele ARC, unul dintre efectele acestor prevederi va fi cresterea concurentei intre marile lanturi de magazine, iar pretul cel mai mic va putea fi oferit de cel care va avea costurile operationale cele mai mici, deci si taxe suplimentare mai mici. Unul dintre articolele Legii stipuleaza ca este interzis oricarui comerciant sa solicite si sa incaseze de la furnizor plata unor servicii legate de extinderea retelei de distributie a comerciantului, amenajarile spatiilor de vanzare sau de operatiunile si evenimentele de promovare a activitatii si imaginii comerciantului. In timp ce sindicatele si patronatele sustin ca legea mai este perfectibila in anumite puncte, reprezentantii retailerilor o contesta vehement si spun ca forma aprobata de Parlament nici macar nu le-a fost prezentata, desi producatorii spun ca acestia s-au retras de la discutiile comune privind elaborarea actului normativ inca de la inceputul acestui an. Hypermarketurile sustin ca aplicarea Legii privind comercializarea produselor alimentare va duce la scumpiri, dar si, in ultima instanta, la cresterea importurilor. De asemenea, retailerii nu sunt de acord nici cu obligativitatea respectarii unor termene foarte scurte de plata a produselor furnizate, care, in functie de tipul produsului alimentar, poate varia intre 12 si 20 de zile, iar pentru unele alimente nu mai mult de 35 de zile.