Marketingul intern – echipa proprie, un client important

Articol scris de Alfred Binder, Wine Marketing & Sales Specialist / www.marketyourwine.com

In goana disperata dupa „cifre“, producatorii de vin isi indreapta toata atentia inspre clienti si consumatori si uita ca marketingul intern poate fi la fel de important ca si cel extern. Va rog sa retineti un lucru, companiile nu au planuri si nu fac ca lucrurile sa se intample. Oamenii sunt cei care au planuri si sunt singurii in masura sa faca in asa fel incat lucrurile sa mearga. Mai mult, progresul nu este realizat de companii, ci de oameni. Propria companie trebuie vazuta ca si o piata, iar angajatii ei ca niste clienti. Marketingul intern se refera la relatiile cu „piata angajatilor“ si consta in racolarea, pregatirea si motivarea unui personal competent, care sa fie dispus sa ofere produse si servicii de calitate clientilor. Daca reusesti sa te „vinzi“ propriei echipe, sansele de reusita ale vinurilor tale cresc considerabil. Ma refer la o vanzare la figurat, cu toate ca achizitiile facute de angajati pot aduce o contributie semnificativa la lichiditatile companiei in care lucreaza. Astazi, datorita retelelor sociale, nu doar oamenii din prima linie interactioneaza cu consumatorul final, ci si ceilalti angajati pot avea o influenta asupra acestuia, si asta doar prin intermediul unui „click“.

Promovarea oricarui brand de vin trebuie sa porneasca din interiorul „cramei”, de la propriii angajati. Daca acestia vor intelege conceptul marcii pe care compania doreste sa il promoveze, daca vor deveni ei insisi consumatori ai produselor, atunci tot ei vor fi cei care vor promova imaginea brandului si vor putea astfel sa ofere informatii reale privind vinurile companiei. O astfel de promovare va fi mult mai credibila, deoarece va veni din partea unor persoane care nu doar lucreaza pentru producatorul respectiv, dar si consuma produsele companiei la care lucreaza.

Prin marketing intern poti creste loialitatea angajatilor fata de firma, iar multumirea angajatilor se va reflecta in interactiunea lor cu clientii, ajutandu-i sa inteleaga mai bine brandul, produsul, iar astfel clientul va avea mai mare incredere ca ceea ce cumpara este de calitate si merita pretul platit.

Angajatii, promotorii imaginii firmei

Multi manageri considera ca satisfactia angajatilor tine de managementul resurselor umane. Din pacate, sunt putine firmele care inteleg ca departamentul de resurse umane trebuie sa lucreze impreuna cu departamentul de marketing pentru a-si indrepta atentia catre cel mai important client al firmei, si anume propriul sau angajat, care poate fi cel mai mare promotor al imaginii firmei.

Deoarece in Romania majoritatea vinurilor ajung la consumatorul final prin intermediul unor distribuitori sau vanzatori cu amanuntul, producatorul trebuie sa construiasca o strategie de marketing intern si pentru relatia cu acestia. Este necesara dezvoltarea unei relatii de afaceri pe termen lung si insuflarea unui sentiment de apartenenta la echipa ta persoanelor din compania partenerului. Tehnica folosita pentru obtinerea acestui lucru este de a impregna acestora urmatoarele atribute:

Securitate – sa stie ca sunt placuti si intelesi

Recunoastere – contributia lor la efort este apreciata

Apartenenta – sa creada cu adevarat ca sunt membri ai echipei

Demnitate – sa se simta tratati cu respect

Realizare – sa li se ofere o provocare realizabila

Oportunitate – sa existe probabilitatea atingerii obiectivelor

Scop – sa inteleaga ca au o contributie utila

Cand fiecare experienta a clientilor sau a consumatorilor finali este o confirmare pentru ei a faptului ca echipa ta este bine legata si informata si raspunde pozitiv la nevoile si asteptarile lor, dorinta de cumpara a acestora va creste. Reputatia companiei tale devine mai credibila iar consolidarea constanta a valorii da incredere si tot mai multe persoane vor dori sa faca afaceri cu tine.