Mirachi – dragoste sau jale! La sticlă, frumos ambalată, de la Crama Histria

Un articol de Oana Simionescu

Mirachi, în dialectul aromân, este un cuvânt cu multe conotaţii. Poate însemna, deopotrivă, dragoste sau jale, depinzând de contextul în care este folosit. Atunci când vine vorba despre vinuri, însă, el reprezintă numele gamei produse de către unul dintre cele mai noi producători de pe piaţă – Crama Histria.

Paul Fulea (foto sus) a lansat oficial vinurile îmbuteliate ale firmei sale în a doua jumătate a lui decembrie 2015, iar prima gamă conţine doar 3 vinuri, dintre care unul a fost pus la vânzare abia în februarie 2016. Chiar și așa de nouă, Crama Histria a înregistrat deja comenzi online destul de numeroase pe magazinul propriu, în special de la prietenii care-l cunosc pe proprietar drept om serios și muncitor. Probabil e prematur să spunem, momentan, că Fulea are “brand”, dar ascultând pasiunea cu care-și povestește planurile de dezvoltare viitoare, începi să bănuiești că “Mirachi” va deveni mult mai cunoscut în perioada următoare.

Later edit (20 iunie 2016): la “marea degustare” de Sauvignon blanc-uri (Mr Sauvignon blanc) românești organizată de Mihai Vasile “Berbecutio” la wine bar-ul “1000 de Chipuri” de la Hotel Caro din București, unde s-au analizat comparativ 53 de vinuri din acest soi, provenind de la 38 de producători, Sauvignon blanc-ul “Mirachi” 2015 de la Crama Histria a obținut onoranta Medalie de Argint a juriului comunicatorilor de vin.

  • Later edit: puteți cumpăra vinurile Cramei Histria online, în cadrul campaniei “Vinurile Dobrogei, altfel decât le știai”, pe Vinmag.Ro.

Via Merlot de 40 de ani de la Crama HistriaUn Sauvignon Blanc, un Cabernet Sauvignon Rose şi un Merlot produs dintr-o plantaţie veche de 40 de ani, sunt cele trei vinuri cu care Crama Histria a ieşit pe piaţă. Cu o capacitate de stocare momentană de 41.000 de litri şi planuri pentru cumpărarea a cel puţin încă trei vase pentru fermentare / stocare în volum total de cel puţin 15.000 de litri anul acesta, crama îşi propune să se concentreze spre publicul tânăr, pentru a îi atrage atenţia asupra bucuriilor pe care le are de oferit vinul. „O poziţionare snoabă a industriei”, a caracterizat Fulea piaţa actuală, ”care nu oferă şansa tinerilor de azi să încerce vinurile: decât să dea 50 de lei pe o sticlă de vin, mai bine îşi iau 5 beri”. Şi n-am putut să-l contrazic, are dreptate! De aceea, vinurile din gama Mirachi au un preţ de doar 29 lei pe magazinul online al cramei, în timp ce Paul Fulea îşi propune să participe la evenimentele care țintesc mai ales cumpărătorii tineri. Acesta este şi motivul pentru care a decis să îşi vândă produsele preponderent online.

Am tot spus până aici că Histria e o cramă nouă, dar ar însemna să neglijăm o istorie importantă. Într-adevăr, Paul Fulea a ales să renunţe la o carieră reuşită în mediul corporatist  (în industria berii) – dar a făcut-o pentru a se întoarce, de fapt, la rădăcinile sale: crescut într-o familie de ingineri viticultori şi patriot convins, nu i-a fost greu să ia decizia de a încerca să producă vinuri pe cont propriu, atunci când a apărut ocazia. „Când am început afacerea, mi-am anunţat nevasta: mi-am luat a două soţie – crama”, şi-a descris el pasiunea.

Cu cetatea Histriei în prim plan, cu un tumul în mijlocul viei despre care se crede că ar putea ascunde vestigii arheologice, înconjurat de muncitori aparţinând comunităţii aromâne şi planuri de agro-turism, nici nu ai avea cum să nu munceşti cu toată dragostea de care eşti capabil la construcţia unui vis al copilăriei, nu? Și, deşi crama are o capacitate destul de mică, Paul lucrează o suprafaţă de aproximativ 200 de hectare. Dintre acestea, 150 de hectare sunt luate în arendă, iar 50 sunt lucrate în parteneriat cu unul dintre cei mai vechi și mai cunoscuți investitori străini din vinul românesc – SERVE.

Sauvignon-urile sunt făcute din viţă plantată în anul 2006 (şi, în curând, și dintr-o plantație din 2014), în timp ce Merlotul provine din vii deja mature, din 1976 – aceasta fiind plantația majoritară atunci când familia lui Paul a preluat via. În acest moment, este început și procesul de reconversie a viei, în 3 programe, pentru aproximativ 90 de hectare. Pentru toamna viitoare, se pregăteşte un nou program de reconversie, pentru 24,5 hectare, astfel încât jumătate dintre strugurii produși la Histria să fie roșii. Un program îndrăzneţ, care include Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Chardonnay şi Fetească Regală, din categoria celor albe, şi Cabernet, Pinot Noir, Fetească Neagră şi Merlot, din categoria celor roșii.

Am degustat şi vinurile din gama Mirachi. Ambalajul este simpu, însă de calitate, Paul Fulea recunoscând că a investit o suma destul de mare de bani pentru a obţine acest efect. Singura moneda bătută la Histria şi, de altfel, prima de pe teritoriul României, este laitmotivul folosit pe eticheta principală. Aceasta reprezintă un vultur pe un delfin, alături de simbolul IΣTPI, însemnând Histri, în limba grecească. Merlotul mai are, într-adevăr, de stat în sticlă pentru câţiva ani, aşa cum am fost şi anunţaţi – şi cum scrie şi pe etichetă, însă Rose-ul chiar e un vin delicios după ce stă puţin la aerat. Fiind făcut tradițional, în teasc (crama nu dispune încă de o presă performantă), are o culoare mai intensă decât moda pieței, şi un gust pe care personal l-am găsit rar întâlnit zilele acestea în rândul vinurilor din gamele medii. Toate cele trei vinuri au arome fructate şi florale şi sunt ușor de înțeles și de apreciat. Un element distinctiv al primelor trei vinuri Mirachi este cantitatea de alcool conţinută de cele trei vinuri, mai mică decât “bombele alcoolice” cu care ne-a obișnuit piața în ultimii ani. Cu 12,5% pentru Sauvignon-uri (blanc și rose din Cabernet), respectiv 13,5% alcool pentru Merlot, vinurile pot fi consumate cu riscul scăzut de a te ameţi, dacă nu vrei asta. O abordare binevenită, cu siguranţă, având în vedere segmentul de consumatori căruia dorește să se adreseze momentan Crama Histria.

  • Later edit: puteți cumpăra vinurile Cramei Histria online, în cadrul campaniei “Vinurile Dobrogei, altfel decât le știai”, pe Vinmag.Ro.

Dacă ar fi să rezum experienţa “Mirachi”, aş folosi doar două cuvinte: aer proaspăt. Paradoxal, ţinând cont că tot ce inspiră acest brand ţine de trecut. Mi-ar plăcea ca energia depusă de Paul Fulea să nu fie în van, şi Crama Histria să nu fie înghiţită de vâltoarea pieței, astfel încât să reuşească ce şi-a propus şi să aibă timpul necesar să dezvăluie tinerilor români plăcerea simplă de a fi consumator de vin, fără pretenţii elitiste. Dar vom trăi şi vom vedea, iar până atunci voi trece pe la degustările la care vor fi prezente şi vinurile Mirachi pentru a mă bucura de sorbituri de istorie grecească, din viţă prelucrată de aromâni, coaptă de soarele dobrogean şi mângâiată de vânturile Marii Negre. La un pahar de voie bună şi simplitate, aşa cum decurg conversaţiile cu Paul Fulea.

Numele sub care este cunoscută crama: Crama Histria
Numele firmei: Viticola SA
Adresa: Cogealac, strada Gării nr 1, judet Constanta
Mărci comerciale: Mirachi – brand unic, destinat HoReCa și magazinelor specializate de vinuri. Disponibil și pe site-ul cramei, 29 lei, cu TVA inclus.
Suprafață de viță de vie pentru vin: 10 ha Merlot, plantație din 1976; 2 ha Pinot Noir, plantație din 2006; 5 ha Sauvignon Blanc, plantație 2006; 6 ha Cabernet Sauvignon, plantație 2006; 6 ha Fetească neagră, plantatie 2014; 26 ha Merlot, plantație din 2014; 15 ha Cabernet Sauvignon, plantație din 2014; 12 ha Chardonnay, plantație din 2015; 20 ha Sauvignon Blanc, plantație 2015; 12 ha Fetească neagră, plantație din 2016; 6 ha Fetească regală, plantație prevăzută pentru înființare în 2017; 10 ha Muscat Ottonel, plantație prevăzută pentru înființare în 2017; 10 ha Traminer, plantație prevăzută pentru înființare în 2017
Solul: dominant cernoziom, la o altitudine în jurul a 100 m, orientare nord-sud, pe pante line. Vița tânără este pe un sistem de spalieri metalici cu dublă portanță și două niveluri de sârme duble superioare, și este condusă în sistem Guyot simplu, cu excepția soiului Fetească neagră – unde este folosit sistemul Guyot dublu. Via de 40 de ani este conduse în sistem cordon bilateral, pe spalieri din beton cu portanță simplă și două niveluri de sârme superioare duble.
Capacitatea cramei: 41.000 litri pentru stocare (6 vase de fermentare / stocare de câte 5.000 litri, un vas de stabilizare tartrică de 5.000 litri și trei vase cu capac flotant de câte 2.000 litri). Pentru campania de recoltare 2016 este prevăzută achiziționarea a cel puțin încă trei vase pentru fermentare / stocare în volum total de cel puțin 15.000 litri.
Administrator și Director General: Paul Fulea
Vizite și degustări la cramă: momentan, nu
Date de contact Crama Histria: Cogealac, strada Gării nr. 1, judet Constanța
E-mail: contact@cramahistria.ro; paul.fulea@viticolasa.ro
Telefoane: 0723.237.870 sau 0746.472.244
Website și shop online: www.cramahistria.ro

    • Later edit: puteți cumpăra vinurile Cramei Histria online, în cadrul campaniei “Vinurile Dobrogei, altfel decât le știai”, pe Vinmag.Ro.