Moldova, degustată până la ultima picătură – galerie foto

Cu peste 100.000 de hectare de viţă de vie – şi aici nu intră în calcul şi viile mici de pe lângă gospodăriile oamenilor – Republica Moldova intră în categoria producătorilor importanţi de vin. Vin care, exportat, asigură în jur de 15% din produsul intern brut al vecinilor de peste Prut. Dar mai exportă Moldova vin? Răspunsul e pozitiv. Moldova continuă să exporte. Iar ca s-o facă şi mai bine, producătorii primesc sprijin şi de la organisme internaţionale. Se poate spune că industria vitivinicolă din ţara vecină dezvoltă o strategie de promovare integrată pentru piețele țintă menită să creeze o imagine calitativă a vinurilor din Republica Moldova. Iar o parte a aceste strategii o reprezintă proiectul „Degustă Moldova”, în care vinurile moldoveneşti sunt promovate pe piețele țintă. Iar după ce au trecut prin Praga, Varşovia şi Kiev, pe 18 mai vinurile din Republica Moldova au ajuns şi la Bucureşti. Realizat cu sprijinul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), în parteneriat cu forul olandez CBI (Centrul pentru promovarea importurilor din ţările în curs de dezvoltare) şi cu Programul de Promovare a Investiţiilor şi Comerţului în Ţările Regiunii Mării Negre (UNDP BSTIP), evenimentul, găzduit de Hotel Hilton – Athenee Palace, a suscitat mult interes atât din partea specialiştilor, dar şi din partea simplilor iubitori ai vinului. Dar şi din partea expozanţilor, care, pentru că văd în România o piaţă ţintă, au declarat că sunt interesaţi de parteneriate cu importatorii şi distribuitorii din România.

Publicitate
Domeniul Bogdan

Startul manifestării a aparţinut specialiştilor. Mai precis importatorilor, distribuitorilor, reprezentanţilor HoReCa şi a celor din industria vinului, invitaţi să asiste la un masterclass despre vinul Moldovei. Un seminar patronat de Ambasadorul Republicii Moldova la Bucureşti, ES Iurie Reniţă şi susţinut de Sergiu Nedelea, un alt ambasador, dar al Asociaţiei Somelierilor din Europa. Timp de aproape două ore, cei prezenţi au aflat câteva date despre toţi producătorii din Moldova care urmau să-şi expună vinurile, dar au avut şi ocazia să deguste câteva dintre produsele ce urmau să fie prezentate în expoziţie. În cadrul masterclass-ului au fost degustate Cuvee Prestige Alb Brut (Cricova), Pinot Grigio 2011 (DK Intertrade), Sauvignon Blanc 2011 (Cimişlia), Alb de Purcari 2009 (Purcari), Rose Fautor 2011 (Fautor), Carmenere 2011 (Equinox), Cabernet Sauvignon 2009 (Suvorov), Merlot 2007 (Lion Gri), Negru de Purcari 2007 (Purcari), Kagor 2007 (Agro Vin Bulboaca) şi Ice Wine Muscat Ottonel (Chateau Vartely).

Prezentarea pentru profesioniști a fost urmată de expoziţia în care cei 14 producători prezenţi la „Degustă Moldova” şi-au prezentat produsele din portofoliu, organizată în salonul Le Diplomate. Chateau Vartely, o companie cu 320 de hectare de vie, a venit la Bucureşti cu trei game, Select, Mature şi Mature Rezerva, ultima reprezentată de un interesant Merlot Taraboste, dar şi cu surprinzătorul Ice Wine Muscat Ottonel. Cimişlia, care exploatează deocamdată doar 300 dintre cele 2000 de hectare pe care le deţine, a prezentat gama medium Chi, extrem de diversificată ca sortimentaţie, dintre care vinul Sauvignon 2011 a fost proaspăt distins la Challenge International du Vin 2011 cu medalia de aur. Dionysos Mereni (150 de hectare) a venit cu gama Carlevana, cea care a fost prima gamă premium din Moldova. Acum este o gamă medium, ale cărei vinuri ar putea ajunge la 15 lei preţ de raft în România. Un alt producător de calibru, Migdal-P, capabil să scoată anual pe piaţă 14 milioane de sticle, a prezentat mai multe etichete, însă capul de afiş l-au ţinut vinurile Newone’s şi Infinity, ultimul creat special pentru pieţele din China şi Taiwan. Vinăria Ţiganca, un producător din sudul Moldovei, a adus la Bucureşti gama premium Gitana Winery, însă are în pregătire şi o gamă superpremium, denumită Lupi, destinată cupajelor realizate din vinuri maturate în lemn minim doi ani. Producătorul F’autor a lansat recent gama Fabula, destinată vinurilor proaspete, fără maturare în lemn, pe care a prezentat-o la București alături de gama premium, Fautor. DK Intertrade şi NIS Struguraş, membre ale grupului Dionis Klub, deţin în Moldova 200 de hectare de vie, dar au contractate alte 650. În portofoliul au vinuri liniştite, spumante şi spumoase, vinuri speciale, lichioruri şi divinuri. O situaţie oarecum identică la Agro Vin Bulboaca, o companie ce datează de la 1901, fiind înfiinţată de ultimul guvernator ţarist al Moldovei, Constantin Mimi. Firma produce vinuri liniştite, lansate recent cu gama Mimi premium wines, dar și vinuri speciale, de desert. Suvorov Vin, un holding care deţine companiile Suvorov şi Kazaiak, s-a prezentat la Bucureşti în calitatea de lider al Moldovei în exportul vinurilor îmbuteliate. Ofertă variată şi la standul Lion Gri, un producător care deţine 3000 de hectare şi cinci complexe de vinificaţie, dar şi beciuri cu o suprafaţă de 50.000 metri pătraţi, destinate maturării şi învechirii vinurilor, dar şi pentru producerea spumantelor. Cricova, compania considerată bun naţional în Moldova, ale cărei crame cu o lungime de 8 kilometri sunt în atenţia UNESCO, nu este o necunoscută pe piaţa românească. Chiar şi aşa, producătorul s-a prezentat la înălţime, cu o gamă diversificată de spumante, dar şi cu vinuri din gamele premium si superpremium. Părţi ale holdingului care mai cuprinde şi Crama Ceptura din Dealu Mare, Vinăria Bostavan şi Vinăria Purcari au expus împreună. După o scurtă trecere în revistă a produselor am înţeles de ce deţin aproape 80 % din piaţa HoReCa din Chişinău.

Publicitate
IPPU

La Bucureşti nu au expus numai mari producători. Alături de cei enumeraţi mai sus s-au aflat şi doi creatori de boutique-wine, Equinox şi La Vie. Equinox, companie înfiinţată în 2002, cultivă vie pe nici cinci hectare, preponderent soiuri negre. Dar vinurile prezentate de Constantin Stratan, Syrah 2011, Carmenere 2011 şi Cabernet Sauvignon 2009, au impresionat. Aşa cum, probabil, o vor face şi cupajele pe care le va scoate începând cu acest an. La Vie, o companie apărută anul acesta, o asociere între Sergiu Găluşcă şi Oleg Ursachi, are 8 hectare în proprietate. Scoate şi vinuri roşii, dar, la expoziţie, marea lovitură a dat-o cu un cupaj alb, Vinul Miresei, primul vin care s-a epuizat.

Una peste alta, „Degustă Moldova” a fost o manifestare interesantă. Mulţi din cei prezenţi, care n-au mai avut ocazia să încerce vinurile de peste Prut, au afirmat că vinurile sunt mult mai bune decât părerile pe care le auziseră pe ici, pe colo. Un motiv în plus să le dăm dreptate producătorilor din Moldova, care suţineau, înaintea manifestării, că oferta lor de vin ar răspunde aşteptărilor pieţei române. Iar Liviu Moraru, un întreprinzător care face export în Chişinău, e decis să aducă vinuri moldoveneşti în ţară. „M-au impresionat plăcut vinurile. Sunt şi mai bune decât anticipam, şi destul de ieftine. Miercuri voi avea primele discuţii cu producătorii şi orice e posibil”.