Noutăți și evoluții din Viile Sudului: asamblaje cu soiuri românești

Aprilie aduce alte noutăți de la Viile Sudului: enologul de la Zimnicea, Adrian Dolghin, va fi oaspetele de onoare al unei cine organizate de către revista Vinul.Ro (data și locul urmează să fie anunțate în curând), ocazie cu care va prezenta câteva noutăți din portofoliul cramei și câteva noutăți pe piața românească: vinuri albe monovarietale din recolta 2015, ca Chardonnay, sau asamblaje precum Fetească regală cu Crâmpoșie sau Pinot Gris cu Crâmpoșie. În avanpremiera acestei ocazii, în afară de noutățile serii, am avut ocazia să cunoaștem de la enolog și alte amănunte despre parcursul producătorului din cea mai sudică podgorie a României.

Ce te-a făcut să încerci aceste asamblaje?

La câțiva ani după lansarea cramei, deși anul nu a fost cel mai ofertant din istoria recentă a podgoriei, odată cu maturizarea vițelor de vie și cu creșterile de vânzări și de notorietate a cramei, a venit și vremea unei noi ridicări a ștachetei, evoluție bazată pe valorile locale actuale și istorice: pe soiuri românești tratate într-o manieră de vinificație atentă și cu preocupare față de interesul tot mai crescut al publicului pretențios către tot ceea ce este autohton, dar și pe tradiția locurilor – care a inspirat și numele gamei. Dacă vorbim despre asamblajele Fetească regală & Crâmpoșie, și Pinot Gris & Crâmpoșie, am încercat să pun în valoare soiurile cu potențial din zonă: am asamblat două soiuri românești, pe de o parte, și unul românesc cu unul internațional, pe de alta. Nu ascund faptul că am fost puțin subiectiv în încercarea de a prezenta soiurile românesti într-o interpretare nouă, care să le integreze în oferta mare de soiuri internaționale din piață. Cred cu tărie în viitorul soiurilor românești și în rolul pe care trebuie să ni-l asumăm în promovarea lor prin toate mijloacele. Experiența anului 2014, când am observat lucruri interesante pentru mine în structura plantației și în calitățile strugurilor recoltați, îmi dăduse déjà idei privitor la aceste posibile asamblaje. Rămâne de văzut cum vor fi primite aceste “exerciții de imaginație”.

Înțeleg că veți scoate în curând pe piață și o ediție limitată. Cum se va numi?

Cercetând istoria locurilor, am descoperit că că anul 1385 este un reper extrem de important în istoria orașului Zimnicea. Deși prima așezare omenească documentată indirect pe aceste meleaguri (aparent, se numea Zimnidava pe vremea dacilor, devenită ulterior Dezimnikos pe vremea grecilor) datează dinaintea erei noastre, în 1385 numele satului (locuit de români, după sursele disponibile pe internet) este menționat în jurnalele de călătorie ale unor pelerini – Peter Sparanou și Ulrich Tennstadt – ce trecuseră Dunărea pe la Sviștov la întoarcerea de la Ierusalim. Cumva, am simțit că numele ar fi potrivit pentru unele mici încercări ale mele, mai degrabă niște experimente de enolog în loturi foarte mici – în jurul a 1385 de sticle. La început, ele vor fi vândute mai ales către prieteni ai cramei și către cunoscători curioși, dar, desigur, una dintre intenții este și aceea de a testa astfel piața. Când vorbim despre aceste experimente care au ca scop scoaterea la lumină cât mai rapidă a potențialului zonei, nu vreau cumva să creez impresia unui elitism pe care l-am cultiva la Viile Sudului: mi se pare important să spun că prioritatea companiei rămâne satisfacerea cererii de consum pe segmentele entry-level și medium.

Dacă ai adus în discuție aceste segmente de larg consum, ce poți să-mi spui, cum au mai evoluat lucrurile aici?

Anul trecut vânzările au avut o creștere foarte rapidă, după cum ați scris și voi. În continuare, segmentul căruia ne adresăm cu vinurile din Viile Sudului pare să fie bine satisfăcut de produsele noastre: dacă anul trecut vânzările s-au multiplicat cu niște ordine de mărime, 2016 a început și el foarte bine – luna februarie, de pildă, a fost egală cu decembrie. Cum decembrie e de regulă cea mai bună lună de vânzări a anului, evoluția din februarie ne-a dat încredere că suntem pe un drum bun și că este posibilă o continuare a creșterii înregistrate anul trecut și în 2016. Se pare că strategia noastră, de a oferi vinuri de o calitate mai mare decât prețul cerut pe ele, dă roade.