Opinia specialistului – Sergiu Nedelea, somelier: Prezentare Vinterra la Cristal Palace

Suntem convinsi ca producatorii au inteles importanta ce trebuie acordata segmentului HoReCa pentru a-si vinde produsele.

Publicitate
e-vinul.ro

Se initiaza astazi tot felul de programe si promotii, de la cunoscutele concursuri “Strange dopuri” si prezentarea vinurilor in restaurante folosind clisee de retail pana la bonificatii directe acordate ospatarilor dornici sa vanda un singur brand de vin, acela pentru care sunt platiti.

Lasand ironia la o parte, trebuie sa spunem ca lucrurile sunt cat se poate de serioase. Concurenta a devenit acerba, orgoliile sunt pe masura iar castigatori vor fi cei care trateaza corect piata de desfacere atat prin produs cat si prin prezentare.

Publicitate

Cramele Halewood, Vinterra, Cotnari ori Vinarte se numara printre acei producatori care nu s-au multumit doar sa produca si sa vanda vin. Cum nu au nimic de ascuns in spatele etichetei, prezentarea vinului, si nu oricum, in fata clientului este foarte importanta. O solutie pentru ca modul de prezentare sa fie corect si de calitate este organizarea unor training-uri pentru personalul restaurantelor si al localurilor in care se serveste vin. Un astfel de training a avut loc, organizat de Societatea Vinterra, pe 6 martie, la Hotelul Cristal Palace din Bucuresti.

Au fost prezentate vinuri din colectiile: Bucur Vila, Black Peak si Hariton, produse in podgoriile Vanju Mare si Dealu Mare. Prezentarea, facuta de un somelier, insotit de agentul de vanzari al firmei, s-a adresat de data aceasta personalului din restaurante – ospatari, sefi de sala si barmani. Principalul scop al evenimentelor de acest fel este de a prezenta vinul in primul rand celor care il comercializeaza, de a-l face cunoscut, la propriu, prin degustare. Este foarte important, si nu o data s-a spus asta, ca cei care vand vinul sa cunoasca soiul din care este facut, podgoria din care provine, numele colectiei, al producatorului si alte cateva indicii: clasificarea vinului, dupa gradul de dulceata, volume de alcool, indicii trecute de altfel si pe eticheta sticlei.

Va veti intreba care este rolul somelierului. Ei bine, rolul acestuia este de a reaminti colegilor din restaurante ca servirea unui vin presupune un anumit ritual. Acesta incepe cu sugestia pe care somelierul o face consumatorului asupra vinului ce s-ar armoniza cel mai bine cu preparatul ales. Urmeaza prezentarea vinului, apoi debusonarea – indepartarea capuchon-ului ce acopera dopul si scoaterea dopului – carafarea sau decantarea, acolo unde este cazul. Aceasta din urma operatie inseamna de fapt trecerea vinului din sticla in carafa pentru ca eventualele depuneri, foarte posibile in cazul unui vin rosu vechi, de exemplu, sa ramana pe fundul sticlei iar vinul servit sa fie limpede si curat. Ca ultim gest al ritualului, vinul este oferit spre degustare.

Aceasta bautura isi merita din plin clipa de grandoare. Dupa ce a stat la maturat in pantecoasele butoaie de stejar, inghesuit apoi pentru a se invechi in firave butelii de sticla si tinut in intunericul hrubelor, vinul apare ca un rasarit de soare, trimitand raze rubini-aurii prin transparenta paharului, ne imbie cu aromele si buchetele sale si apune cu veselie, nu inainte de a ne lasa uimiti de felul in care isi spune povestea vietii doar prin mangaierea cerului gurii.