Packshot sau mugshot?

Articol de Alfred Binder / Wine Marketing & Sales Specialist / www.marketyourwine.com

Publicitate
Excursii

O poza de produs (packshot) este o imagine statica sau in miscare a unui produs, de cele mai multe ori incluzand ambalarea si etichetarea, folosita pentru a portretiza reputatia produsului in publicitate sau in alte mijloace media. Este un stimul important pentru vanzari si are ca scop principal declansarea recunoasterii produsului la raft.

 

Publicitate

In consecinta, spre deosebire de alte forme de fotografie, menirea primordiala a unei poze de produs este sa il prezinte pe acesta exact asa cum este el in realitate. Fotograful trebuie sa-si tina in frau simtul artistic si creativitatea si sa se asigure ca forma, culoarea si toate elementele de pe eticheta sunt reproduse cu acuratete in poza. Inselator de simplu de facut in aparenta, poza de produs este unul dintre cele mai dificile tipuri de fotografie si nu poate fi facuta in conditii de lumina improvizate sau de persoane fara pregatire.

 

Aparatura necesara este extrem de costisitoare si doar un studio specializat face o astfel de investitie. Forma cilindrica a ambalajului si faptul ca sticla este transparenta si reflecta lumina fac din vin un produs extrem de greu de fotografiat. Etichetele moderne ce contin elemente precum lacuire selectiva, „folio“ sau „emboss“ necesita si mai multa atentie din partea fotografului. Vinul alb intr-o sticla deschisa la culoare prezinta o dificultate mai mare decat vinul rosu. Mai mult, dupa ce au fost facute, pozele trebuie prelucrate inainte de a fi folosite.

In industria vinului, poza de produs are o importanta colosala din punct de vedere al recunoasterii, daca ne gandim la cate zeci de produse diferite se regasesc pe un singur raft de magazin. Cum poate un consumator obisnuit sa gaseasca in aceasta oferta generoasa vinul despre care a citit intr-o revista de specialitate sau pe pagina de internet a producatorului? Cu siguranta nu cu ajutorul marcii sau a notelor de degustare, ci prin amintirea imaginii vizuale care a insotit articolul. Pozele facute arestatilor (mugshots) au tot un rol de identificare dar calitatea fotografiei este mai putin importanta.

 

Din pacate, sticlele de vin din pozele de produs ale producatorilor din Romania arata de cele mai multe ori ca o „vedeta” arestata. Se pare ca nimeni nu investeste in acest amanunt, pentru ca pozele sunt facute „in casa“ si nu respecta regulile unei poze de produs. Lumina nu este folosita corespunzator si rezultatul este pe masura. De multe ori, pozele la vinuri din aceeasi gama sunt facute din unghiuri diferite si acestea puse intr-un pliant comun scad calitatea materialului. La unele vinuri albe se vede contraeticheta si de aceea este indicat ca aceasta sa fie indepartata inainte de fi fotografiata sticla. Pentru a putea fi utilizate in scopuri multiple si de persoane diferite, pozele de produs se fac fara fundal. Anul de recolta este usor de scos cu un program de prelucrare al fotografiilor si face ca o poza sa poata fi folosita pana la modificarea etichetei.

 

Le recomand producatorilor de vin sa apeleze la specialisti pentru fotografiile de produs si sa creeze in cadrul paginii lor de internet facilitatea ca pozele rezultate sa poata fi descarcate de doritori. Astfel, vor fi evitate situatiile neplacute in care poze facute cu telefonul apar in meniurile de vin sau in presa.

 

Ce face ca o poza de produs la vinuri sa fie buna?

 

• Textul de pe eticheta este clar si lizibil.
• Sticla are silueta si o forma bine definita.
• Elementele de design („folio“, „emboss“) apar asa cum sunt ele in realitate.
• Apar nuante diferite ce dau o forma tridimensionala sticlei.
• Variatia luminii de la stanga la dreapta indica rotunjimea, fara a pierde din detalii.
• Culoarea este reprodusa perfect.