Pasiunile directorului de vânzări Eugen Telișcă: caii, vinurile de rasă și tradiția

Eugen Telișcă are 40 de ani și 15 ani vechime în lumea vinului. În 2001, după ce a părăsit prima opțiune – o carieră în domeniul militar – a început să lucreze la departamentul de băuturi din Selgros Brașov, despre care și azi spune că a fost cel mai frumos departament din cadrul vreunui magazin. De-atunci, a “schimbat tabăra” de două ori, mergând să vândă către Selgros (și alte tipuri de clienți) vinurile produse la Oprișor (2005-2010) și Gîrboiu (din 2010 până în prezent).

Telișcă locuiește în Brașov și are, la Crama Gîrboiu, funcția de Director Național de Vânzări – unde se ocupă de coordonarea echipei de vânzări și de activitățile de promovare a produselor. Poate ca urmare a formației militare, o zi tipică de lucru de-a lui începe cu discuții telefonice cu fiecare persoană din departamentul pe care îl conduce. Spune că este un manager “implicativ”, îi place să știe în detaliu tot ce se întâmplă cu oamenii lui (profesional și personal, căci un om frământat de problemele personale nu va da randamentul așteptat), dar și pe piață, în general: activitatea clienților cramei, a concurenței, a potențialilor clienți etc. După activitatea de comunicare de dimineața, în restul zilei se străduiește să rezolve sarcinile proprii și să îi ajute pe oamenii lui, iar asta implică vizite în piață, la clienți. Seara e dedicată în general activităților de promovare prin degustări, așa că ziua de lucru are multe ore.

Pentru cine se întreabă cum a reușit să treacă Telișcă de la haina militară la comerțul cu vin, răspunsul este “prin experiență personală de lucru, prin multe cursuri de vânzări și de formare profesională și management, dar și prin alte studii”: Facultatea de Comunicare și Relații Publice, un Master în Managementul Resurselor Umane un MBA în Management Antreprenorial, cursuri în domeniul viticulturii și vinificației la Universitatea de Științe Agricole și o certificare ca degustător autorizat din partea Asociației de profil – ADAR).

Spune că o influență importantă asupra vieții lui profesionale a avut-o perioada de la Crama Oprișor, unde a întâlnit-o pe directorul de atunci, Rodica Ana Căpățînă, de la care a învățat “foarte multe despre vin și despre business-ul cu acest produs”. Crede că vinul este “o licoare atât de complexă încât mereu ai ceva nou de descoperit”, iar din punct de vedere al business-ului îl consideră “un instrument fermecat, pe care dacă știi să-l folosești așa cum trebuie, îți aduce multe satisfacții profesionale și personale”. Crede că are argumente puternice în favoarea vinurilor vrâncene pe care le reprezintă de șase ani: calitate, unicitate, diversitate, “grijă față de client”, dar și față de natură în general și față de locul de origine.

“Atenția la detalii” crede că este și aceea care face, în final, diferența: “sunt mulți promotori buni de vinuri în piață, dar diferența dintre a fi bun și a fi foarte bun o face atenția: ca să fii foarte bun, trebuie să te dedici 100% acestui domeniu. Eu sunt fost sportiv de performanță și am învățat că doar la locul I se cântă imnul național – restul este statistică”, spune Telișcă. Eugen Telisca calareSpune că folosește zilnic căile de comunicare electronică “la modă”, cum ar fi Facebookul, pentru că îl ajută mult, și citează o vorbă de duh modernă: dacă nu ești prezent aici, nu exiști. Referitor la stadiul actual al pieței vinului, Telișcă spune că acum zece ani i-ar fi fost ușor să numească cinci vinuri foarte bune, dar azi au apărut mult mai multe. “În schimb”, glumește Telișcă, “aș enumera cinci soiuri de struguri pe care le recomand și promovez continuu: Fetească neagră, Șarbă, Plăvaie, Cadarcă, Crâmpoșie, Busuioacă, Tămâioasă, Băbească… știu că sunt mai multe, dar merită”, râde el. Crede că și domeniul restaurantelor a evoluat foarte mult, judecând după numărul managerilor care se preocupă atent de vin atunci când introduc noi preparate culinare în meniu: “unii apelează la mine ca să le recomand vinuri noi potrivite, fiindcă știu că nu sunt subiectiv și le recomand cea mai bună variantă pentru ei, chiar dacă acele recomandări nu fac parte din portofoliul cramei pe care o reprezint. Iar ei au apreciat întotdeauna acest lucru”.

Onestitatea i se pare, alături de înțelegerea corectă a vinului și a specificului său, cheia succesului: “În vin ajung foarte mulți oameni din alte domenii, iar când se văd în piața vinului și apare presiunea de a vinde, în loc să învețe particularitățile acestei activități, recurg la tot felul de strategii care nu se potrivesc. Și încep să forțeze, să bulverseze lucrurile, după care abandonează. Clienții profită de anumite proceduri care de fapt nu sunt foarte corecte și apoi le transformă în obiceiuri. Calitatea nu este întotdeauna elementul care primează în decizia multor manageri, atunci când pun pe lista de vin anumite produse”. De aceea, o echipă bine pregătită în domeniul vinului în special, a vânzărilor în general, și care să dea dovadă de responsabilitate, i se pare esențială.

La nivelul consumatorilor, Telișcă vede o creștere foarte bună în ultimii 15 ani: “rezultatele muncii depuse în ultimele decenii pentru educarea consumatorilor au început să aibă un mare efect, azi întâlnim mulți clienți care dispun de cunoștințe foarte bune despre vinurile de calitate. Dacă ești un promotor corect și responsabil, acești clienți capătă încredere, devin fideli, iar pe lângă ei vin și cei din anturajul lor”.

Eugen Telișcă are și alte preocupări în afară de vin: e mândru “brașovean vechi” și membru al uneia dintre cetele de “călărași” ale Junilor Brașovului, care an de an organizează diverse manifestări menite să păstreze vii și să promoveze tradițiile acestui vechi oraș. Directorul de Vânzări al Cramei Gîrboiu spune că, dacă nu s-ar mai ocupa vreodată de vin, i-ar plăcea să-și transforme celălalt hobby în business: creșterea cailor de rasă. “Au foarte multe lucruri în comun cele două lumi”, e de părere el.

Tel: 0728.956.088 eugen.telisca@cramagirboiu.ro
www.cramagirboiu.ro