Patronatele din sectorul alimentar ataca marii retaileri

Consiliul Concurentei si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor au fost sesizate de catre principalele patronate si sindicate din industria alimentara sa investigheze abuzurile marilor retaileri fata de furnizori. Ancheta este solicitata de Asociatia Romana a Carnii, Asociatia Producatorilor din Industria Laptelui, Patronatul National al Viei si Vinului, Rompan, Federatia Sindicala din Industria Alimentara si Federatia sindicatelor din agricultura Agrostar.

Publicitate
IWCB

Potrivit comunicatului dat presei de catre cele sase patronate, ancheta ar trebui trebui sa aiba neaparat un caracter confidential pentru a permite producatorilor si furnizorilor sa isi exprime liber nemultumirile, fara pericolul de a suporta anumite repercursiuni din partea retailerilor. Acest demers trebuie facut sub forma unor sondaje punctuale, pe anumite practici care pot fi considerate abuzuri, cum ar fi taxa din spatele facturii, taxa de intrare in magazine, taxa de raft, taxa de deschidere pentru noile magazine, taxa de catalog sau taxa de promotie.

Preturi umflate de retaileri

Publicitate

Unele dintre practicile abuzive se refera la plati solicitate de catre supermaketuri furnizorilor ca preconditie pentru a fi inscrisi pe lista de furnizori, contributii financiare in schimbul promovarii produselor, acordarea de discounturi anticipate, compensatii atunci cand profiturile la vanzare au fost mai mici decat cele furnizate, plati pentru acoperirea produselor pierdute, contributii pentru amenajarea si deschiderea de noi magazine sau reducerea preturilor, sub amenintarea de a nu le mai primi produsele la raft.

Metodele practicate de retelele de retail au condus la cresterea preturilor, ca urmare a includerii tuturor discounturilor si bonusurilor solicitate producatorilor in pretul de raft. Reprezentantii producatorilor agricoli si din industria alimentara sustin ca supermarketurile exercita un abuz de putere prin impunerea unor conditii contractuale care le reduc substantial profitul, duc la o crestere artificiala a preturilor si falimentarea magazinelor de proximitate.

Reprezentantii patronatelor din industria alimentara si din domeniul agriculturii propun realizarea unui Cod de Bune Practici Comerciale care sa stopeze presiunile venite din partea supermarketurilor. Producatorii afirma ca marii retaileri le impun sa nu comercializeze produsele la preturi mai reduse in alte magazine, lucru ce duce la o crestere artificiala a preturilor si afecteaza afacerile magazinelor de proximitate si a producatorilor mici.

Consiliul Concurentei nu va deschide o ancheta

Reprezentantii Consiliului Concurentei au declarat ca institutia va continua sa monitorizeze evolutia retailului din Romania si ca se va interveni numai daca mai multe firme exploateaza in mod abuziv o pozitie dominanta, demonstrata de indicatori precum cota de piata sau gradul de concentrare a pietei. Consiliul continua procesul de monitorizare a evolutiei retailului romanesc, urmarind posibilele disfunctionalitati care ar putea sa apara in acest domeniu, in limitele competentelor impuse de lege, se arata intr-un comunicat al autoritatii din domeniul concurentei.

Pentru a analiza daca anumite companii detin sau nu o pozitie dominanta sunt luati in calcul mai multi indicatori, printre care cota de piata a firmei, gradul de concentrare ridicat a pietei [i existenta unor bariere la intrare. In ceea ce prive[te cota de piata, retailul modern nu detine in Romania o cota care sa indice ca pozitia ocupata este dominanta.

La sfarsitul lunii ianuarie, Parlamentul European a adoptat o declaratie scrisa prin care solicita Directiei Generale pentru Concurenta sa efectueze o ancheta privind efectele pe care concentrarea sectorului european de supermarketuri le are asupra micilor producatori, a furnizorilor, lucratorilor si consumatorilor si, in special, sa evalueze abuzurile legate de puterea de cumparare care ar putea fi generate de o astfel de concentrare. Deputatii au aratat ca pe teritoriul Uniunii Europene sectorul de vanzari cu amanuntul este dominat de un numar din ce in ce mai mic de retele de magazine si ca acesti distribuitori cu amanuntul isi exercita controlul asupra accesului pe care il au agricultorii si alti distribuitori la consumatorii din UE.