Piata vinurilor din China, invadata de falsuri

Devenita principalul importator al vinurilor de Bordeaux, China a inceput sa dea fiori reci producatorilor de vin. Motivul il reprezinta falsurile tot mai dese care se gasesc in sticle de vin, mai ales in cele care poarta etichete celebre. Iar pe primul loc figureaza Chateau Lafite, pentru ca este o marca foarte cunoscuta, dar si pentru ca este un nume cat de cat pronuntabil in limba chineza. Romain Vandervoorde, un importator de vin in Beijing, a declarat pentru AFP ca falsurile se regasesc la nivelul tuturor categoriilor de vin, adaugand: „Gasesti mai mult Lafite 1982 in China decat s-a produs in Franta”. O prima explicatie o reprezinta lipsa culturii vinului – momentan, in tara asiatica, consumul de vin este de sub un litru pe an de persoana -, insa nu trebuie uitata nici dorinta chinezilor de a epata, numerosi fiind cei care isi permit sa plateasca peste 5000 de euro pentru un Premier Grand Cru. „Achizitionarea unui vin bun iti permite sa arati ca ai un statut social ridicat”, a explicat Wang Li, cursant la Easescent, una dintre scolile de oenologie deschise in China. Cert este ca, in acest moment, piata chineza este invadata de falsuri. Pe cele mai multe, un consumator avizat le poate sesiza cu o singura privire, pentru ca multe etichete sunt contrafacute. Foarte multe sticle contin doar un amestec de apa, zahar, coloranti si arome sintetice. Exista, insa, si vinuri reproduse foarte bine, care pot pacali cel mai bun degustator. In general, acestea folosesc ambalaje originale si pot fi gasite la preturi de cateva mii de euro. Insa acest lucru nu este surprinzator, cata vreme in China sunt contrafacute inclusiv vinurile romanesti si chiar denumirile producatorilor. Una dintre victime a fost chiar Murfatlar, firma al carei nume a fost „imprumutat” de un afacerist chinez care a participat anul acesta la un targ de vinuri in Guangzhou.