Pe 27 februarie, aniversarea a 20 de ani de la înfiinţarea primului restaurant La Mama a fost marcată de lansarea volumului „Povestea de la colţul mesei„. Scris de proprietarul rețelei La Mama, Cătălin Mahu, acesta este primul volum de memorii al unui antreprenor român din domeniul ospitalității şi reprezintă o radiografie a societăţii româneşti, din 1999 până în prezent.
Cartea prezintă succesele şi deopotrivă eşecurile lui Cătălin Mahu – fondator al primului lanț de restaurante cu capital românesc – care pot fi o sursă de inspiraţie pentru aspiranţii la un business în domeniul HoReCa, dar şi pentru antreprenorii aflaţi la început de drum. Momentan, este disponibilă în Cărtureşti şi în curand va ajunge şi în celelalte reţele de librării.
La Mama Dinamo, primul restaurant deschis în București, ales și pentru lansare
Primul restaurant La Mama deschis în Bucureşti este cel din apropierea stadionului Dinamo, care a fost ales şi pentru lansarea cărţii, tocmai datorită semnificaţiei speciale pe care o are. Cătălin Mahu şi-a amintit cum în urmă cu 20 de ani, pe locul actualului restaurant La Mama Dinamo erau o terasă şi câteva magazine, care treceau neobservate, până într-o zi, când a decis, alături de fostul său asociat, să deschidă un local, fără a avea nişte repere exacte sau experienţă în domeniu.
De aici a început povestea bradului La Mama, care, după cum putem vedea, este una de succes şi continuă, tot de la colţul meselor restaurantelor deţinute de Mahu, care ne promite surprize şi pe viitor.
12 milioane de clienți care au mâncat gustos ”La Mama”
Cartea abordează teme incitante şi provoacă cititorul să descopere etapele prin care a trecut atât societatea românească, cât şi industria din domeniu, în viziunea autorului, care priveşte de la „colţul mesei” transformările şi evoluţiile din cei de 20 de ani pe care i-a trăit alături de La Mama.
De-a lungul celor 20 de ani, i-au trecut pragul peste 12 milioane de clienți, oameni de tot felul, personalități din toate domeniile – artiști, politicieni, diplomați, români și străini, toți primiți cu bucatele tradiționale care se regăsesc în meniul La Mama.
Succese, eșecuri și momente de cumpănă, inevitabile în orice business
Cătălin Mahu: „În 20 de ani, recunosc că am făcut şi lucruri bune, dar am făcut şi multe prostii. Când spun prostii, mă refer la greşeli în business, la lucruri pe care, dacă nu le-aş fi făcut, aş fi fost altundeva. Dacă îmi pare rău de ceva şi dacă aş schimba ceva, aş lua nişte decizii dacă nu le-am luat şi nu aş mai lua altele, pe care le-am luat. E simplu, dar pare complicat. Totodată, aș vrea să le mulțumesc tuturor oamenilor care mi-au fost alături și care sunt implicați în povestea noastră și au contribuit la succesul de astăzi al brandului nostru.”
Unul din capitolele cărții este dedicat chiar eșecurilor de business pe care proprietarul La Mama le-a experimentat pe propria piele și despre care vorbește astăzi cu lejeritate și cu zâmbetul pe buze pentru că, după cum spune ”Numai cine nu muncește, nu greșește!”.
Lanțul de cafenele Cafepedia și plaja Marttinez Beach sunt cele mai răsunătoare eșecuri, care, după cum spune Mahu, ar fi prăbușit afacerea La Mama dacă ea nu ar fi avut baze atât de solide și nu ar fi putut susține pierderile suferite. ”Astăzi nici nu le mai consider eșecuri, le iau ca pe niște experiențe și lecții de business”, spune Mahu.
„Criza chiştocului, jaful armat şi alte întâmplări ciudate” este un capitol amplu care descrie momente de cumpănă prin care a trecut Cătălin Mahu alături de La Mama, din care a avut de învățat și a înțeles că nu poți avea numai prieteni atunci când ai succes.
”Ferește-mă, Doamne, de prieteni…”
Lanțul La Mama a fost fondat de Cătălin Mahu și Dragoș Petrescu, care a fondat și dezvoltat rețeaua de restaurante City Grill. Despărțirea celor doi este subiectul capitolului „Despărţirea de Dragoş: fereşte-mă, Doamne, de prieteni!„, care dezvăluie într-un stil direct motivele care au dus la ruptură, dar și etapele prin care au trecut restaurantele La Mama după separare. ”Despărțirea de Dragoș a fost pentru mine ca un divorț, cu toate implicațiile lui, iar imediat după, am constatat că, deși i-am șters numărul din telefon, nu am cum să îl uit vreodată… Acum vorbim, am înființat împreună asociația patronală HORA, orice rană se vindecă, dar probabil că am fi dus La Mama mult mai departe dacă am fi continuat împreună”, povestește Mahu.
”Suntem ceea ce mâncăm” dar nu prea mai știm să mâncăm…
„Despre mâncarea românească în România„, Mahu are de spus … numai de bine, cu excepția faptului că se devalorizează tot mai mult și pierde teren în fața altor bucătării cu specific internațional. ”Asistăm la o globalizare şi vrem de toate peste tot. Sunt foarte multe restaurante în care găseşti şi paste, şi burgeri, şi pizza, şi ciorbă, pentru că așa vor clienții… Nu se mai păstrează specificul”.
După opinia sa, românii nu mai ştiu neapărat ce mănâncă sau să mănânce, dar vor să încerce de toate şi, din păcate, mâncarea românească tradiţională nu mai este apreciată aşa cum ar merita.
”Praful magic” din bucătăria La Mama
La Mama se bazează însă în continuare pe acest tip de bucătărie, având propria clientelă care îi este fidelă și caută ”gustul de acasă”. „Spune-mi cine mănâncă la tine… suntem ceea ce mâncăm și suntem și unde mâncăm. Ce ne diferenţiază şi cred eu că ne-a asigurat succesul în toţi aceşti ani este gustul de acasă, asociat cu momentele copilăriei, mancarea ca la mama acasă, unde ne simţim cel mai bine„, spune Cătălin Mahu, adăugând că ”Multă vreme, clienții au crezut că avem un ingredient secret pe care îl punem în mâncare, un praf magic care dă gustul … poate că avem!”
”Transferăm gusturile între generații” – dacă mai avem timp…
Referindu-se la ”transferul gusturilor între generaţii”, Cătălin Mahu observă că se pierde tradiția educării gustului încă din copilărie, iar copiii nu mai au obiceiul servirii mesei în familie, cu mâncare românească gătită de mame sau bunici: ”Ne aflăm în secolul vitezei iar mamele aleg de multe ori să pregătească ceva rapid, cum sunt pastele, de exemplu, iar copiii uită sau poate nu știu deloc gustul mâncării de la bunici, care este incontestabil mai bun. Eu am avut norocul să cresc într-o familie în care mama gătește senzațional, mătușile mele, la fel, bunica la fel și am fost obișnuit cu mâncare gustoasă, savuroasă, românească”.
Tendințele pieței și planurile de viitor
Planuri de viitor? ”Avem, vrem să ne extindem în zona de nord a Bucureștiului și spre cartiere, pentru că am văzut tendința de retragere către casă. Eu cred că, per total, industria evoluează rapid, tendinţele în HoReCa sunt altele de la o zi la alta, ritmul este galopant și pentru că realizezi ce vrea clientul, te adaptezi”, a concluzionat Mahu.