Premii pentru excelenta. In vinurile de la raft

De la prima editie, am spus ca aceasta revista este un demers publicistic adresat in primul rand consumatorului. A venit vremea sa reconfirmam, prin fapte noi, acest enunt mai vechi. In afara de notele de degustare, articolele si interviurile pe care vi le oferim prin intermediul paginilor tiparite sau prin website-uri si bloguri, in toamna aceasta mai incercam, cu „mijloacele specifice” care ne stau la indemana, inca doua actiuni de comunicare in folosul consumatorului.

In primul rand, la sfarsitul lunii septembrie, va aparea pe piata „Ghidul Vinul.Ro” – o carte ce va contine toate notele de degustare de la inceputurile revistei si pana acum, dar si capitole instructive despre cum se degusta si cum se apreciaza, cum se interpreteaza culorile, cum (si de ce) se pastreaza, se invechesc sau se consuma proaspete anumite vinuri, ce accesorii se folosesc si in ce scopuri etc. Totul, pe intelesul oricui. Subitlul Ghidului este „Cum sa-ti iei vin fara sa iei plasa” – si nu mai e nevoie, cred, de alte explicatii. Poate doar sa mentionez ca e vorba de primul ghid critic aparut pe piata, scris fara menajamente, asa cum v-ati obisnuit deja din revista. Un alt proiect, pe care il avem in vedere inca de cand ne-am apucat sa descoperim lumea minunata a vinului, se numeste „Premiile de excelenta Vinul.Ro“. Asupra lui vreau sa ma opresc putin mai mult.

De la primele contacte cu podgorenii de frunte ai Romaniei, prin 2002, am sesizat (spusa uneori voalat, alteori direct si explicit) o suspiciune legata de concursurile de vin organizate la noi in tara. Indoielile principale privind aceste concursuri isi aveau originea fie in faptul ca uneori juratii erau persoane implicate in procesul de fabricatie al unor vinuri si puteau sa nu fie impartiali, fie in faptul ca era imposibil de controlat daca un anumit vin trimis la concurs de catre un producator exista si pe raft la acelasi nivel calitativ. Solutia logica parea ca in astfel de concursuri sa fie evaluate vinuri cumparate direct de la rafturile magazinelor. N-am inteles nici pana in ziua de azi de ce un astfel de concurs cu vinuri de la raft nu a avut loc deja.

Si nici nu e momentul acum sa-mi dau eu cu parerea daca suspiciunile mentionate mai sus aveau ori nu suport in realitate. Sau daca exista vreo legatura de cauzalitate intre unele suspiciuni si faptul ca acest tip de concurs nu a avut inca loc. Cert este ca am decis sa-l organizam noi, in aceasta toamna (n-am cercetat atent, dar cred ca e vorba chiar de o premiera mondiala, nu doar nationala). Costurile sunt mari pentru o revista de nisa, ca a noastra. Insa credem ca actiunea este una de bun simt si de utilitate, avand in vedere „falsele legende” care se propaga in piata si care mai mult zapacesc decat ajuta consumatorul. In urma evaluarii vinurilor cumparate de la raft (si insist asupra acestui aspect esential), vom anunta public si ii vom sarbatori cu reverenta pe marii cas- tigatori ai fiecarei categorii premiate.

Vom crea, astfel, primul standard de calitate a vinurilor de pe piata, cu certificare independenta si impartiala. Vrem sa recladim, prin demersul nostru, increderea consumatorilor ca exista si pe rafturile magazinelor vinuri romanesti bune. Este continuarea fireasca – zicem noi! – a demersurilor incepute prin degustarile lunare ale juriului revistei (pe care le vom continua si in viitor, fiti siguri).

Din motive de buget, anul acesta se vor evalua doar vinuri „de retail”, cele care se gasesc in majoritatea lanturilor de supermarketuri, hypermarketuri si cash & carry, pentru ca acestea sunt cele mai vizibile si cele mai prezente pe mesele consumatorului obisnuit.

Poate ca la anul vom incerca si o evaluare a vinurilor destinate exclusiv restaurantelor, magazinelor specializate sau colectionarilor privati. In mod normal, Concursul ar trebui sa se bucure de interes maxim din partea tuturor celor implicati in producerea si comercializarea vinului. Producatori, distribuitori, profesionisti din restaurante, asociatii profesionale care au legatura cu domeniul vor gasi aici o importanta resursa care sai ajute in business.

Cum traim in Romania, iar piata este inca insuficient maturizata, ramane de vazut daca se va intampla asta. Insa cu siguranta consumatorii vor gasi ceva interesant si util in actiunea noastra.