Premiile de Excelenta 2010: 27.783 de puncte pentru 355 de vinuri

Cea de-a doua editie a concursului „Premiile pentru Excelenta Vinul.Ro 2010“ s-a incheiat, rezultatele au fost centralizate, iar distinctiile acordate. Ca si la editia anterioara, pe baza notelor specialistilor care au deliberat in cadrul acestei competitii, am incercat sa realizam o analiza statistica a vinurilor intrate in concurs, in functie de soiuri, producatori, zone de origine, an de recolta, culoare sau pret.

Publicitate

Dupa cum am prezentat si in materialele din paginile anterioare, dupa centralizarea notelor acordate de juriu au fost acordate 117 medalii de aur si argint in ambele sectiuni ale concursului. Dintre acestea, 56 de medalii (3 de aur si 53 de argint) au mers catre vinurile din sectiunea de retail, iar 61 de distinctii catre sectiunea non-retail (6 de aur si 55 de argint). Noua dintre vinurile prezente in concurs au reusit sa treaca peste pragul de 90 de puncte, fiind distinse cu medalii de aur. Cu toate ca au avut punctaje peste pragul de 80 de puncte, 56 de vinuri din ambele sectiuni ale concursului nu au primit medalii de argint, ca urmare a prevederii din Regulament care limiteaza numarul de medalii la o treime din totalul probelor inscrise. Nici unul dintre vinurile prezentate in concurs nu a primit Marea medalie de aur.

CELE MAI MARI PUNCTAJE

Daca la editia de anul trecut cel mai mare punctaj acordat unui vin a fost de 86 de puncte, anul acesta cel mai bine apreciat vin din intreg concursul a fost Riesling italian Sirena Dunarii 2000, inscris la sectiunea non-retail, care a primit din partea juriului 94,3 puncte. Acesta a fost urmat de catre vinurile Dragaica rosie 2008, cu 91 de puncte, Syrah Cocos 2009, Feteasca neagra Cocos 2009 si Enira 2008, apreciate la 90.7 puncte, si Carmenere Errazuriz Max Reserva 2008, care a primit 90 de puncte. In sectiunea vinurilor de retail, cel mai bine punctat vin a fost Wine Princess Rose 2009, cu 91 de puncte, urmat de catre Cabernet Sauvignon Rose Calauza 2009 si Schwaben Wein Burgund Rose 2009, apreciate la 90 de puncte. Cea mai mica nota acordata unui vin a fost 55 de puncte, doua dintre vinurile prezente in concurs fiind descalificate din cauza defectului de dop, dupa analizarea probei martor.

Publicitate

CEI MAI CONSTANTI PRODUCATORI

Cele mai multe medalii de aur si argint, atât in sectiunea de retail cât si in sectiunea non-retail, au fost câstigate de Cramele Recas (19 medalii – 3 de aur si 16 de argint), producator ce a avut inscrise in concurs 35 de probe. Acesta a fost urmat de catre Cramele Halewood, cu 13 medalii – o medalie de aur si 12 de argint, numarul total al esantioanelor intrate in jurizare fiind de 35 de etichete (vinuri proprii si importuri), si de catre Crama Oprisor, producator ce a avut in concurs 24 de vinuri, dintre care 8 au fost medaliate (2 distinctii de aur si 6 de argint). In top mai urmeaza Vinarte cu o medalie de aur si sase de argint (14 probe intrate in concurs), Wine Princess cu 6 medalii (11 probe) si cu câte cinci distinctii SERVE (8 probe), Jidvei (13 probe) si Bessa Valley/WineRo (6 vinuri inscrise).

In sectiunea de retail a concursului, ierarhia este condusa tot de Cramele Recas, cu 13 medalii (una de aur si 12 de argint), ierarhia schimbându-se intre locurile doi si trei: Crama Oprisor a obtinut 6 distinctii (una de aur si cinci de argint), iar Cramele Halewood 5 medalii de argint. Tot pe locul trei sta si Vinarte, ale carui vinuri de retail au primit 5 medalii de argint. Sectiunea destinata vinurilor non-retail este condusa de Cramele Halewood, care, cu vinurile proprii si cu vinurile pe care le importa, a câstigat 8 distinctii (una de aur). Acesta este urmat de Cramele Recas cu 6 medalii (2 de aur) si de catre Bessa Valley/ WineRo cu o medalie de aur si patru de argint.

Intr-un top al producatorilor in functie de media obtinuta de toate vinurile prezente in concurs pe primul loc se afla Cramele Recas cu o medie de 82,1 puncte, urmat de Vinarte si Wine Princess, ambele cu 80 de puncte, si de Crama Oprisor si Cramele Halewood cu o medie de 79,5 puncte. Plutonul urmaritor nu se afla la o distanta foarte mare de acestea si este format din Jidvei (78,9 puncte), Budureasca (78,8 puncte), Domeniul Coroanei Segarcea (78,6 puncte), Murfatlar (77,9 puncte), Vincon (77,8 puncte) si Senator, cu o medie de 77,6 puncte. Pe retail, cea mai buna medie au obtinut-o vinurile de la Cramele Recas (medie de 81,6 puncte), urmate de Wine Princess (80,1 puncte), Vinarte (79,5 puncte), Jidvei (78,9 puncte), Crama Oprisor si Domeniul Coroanei Segarcea cu o medie de 78,3 puncte.

In segmentul vinurilor de nonretail, situatia este un pic diferita fata de sectiunea de retail, deoarece aici au fost inscrise atât vinuri provenite de la producatori din afara granitelor, cât si vinuri de la importatori. In aceasta sectiune cea mai mare medie a obtinut-o Bessa Valley/ WineRo (85,8 puncte), urmat de Cramele Recas (83 de puncte), Vinarte (82,3 puncte), Agricola Stirbey si Crama Oprisor (81,6 puncte) si Cramele Halewood, cu o medie de 80,6 puncte. In topul importatorilor, cele mai bune medii le au WineRo, cu 85,3 puncte, Cramele Halewood (84,9 puncte) si Heinrig Distribution (81,1 puncte).

CELE MAI APRECIATE SOIURI

Soiurile cu cea mai mare medie in sectiunea dedicata vinurilor cumparate de organizatorii concursului de la raft sunt Feteasca regala, cu o medie de 79,1 puncte si 12 esantioane si Muscat Ottonel cu 79 de puncte (insa in competitia pentru retail au fost doar 7 probe din acest soi). Cele mai numeroase esantioane de retail au fost din soiurile Cabernet Sauvignon (23, medie 76,9 puncte), Merlot (22 de probe, cu o medie de 77,2 puncte) si Sauvignon Blanc cu o medie de 76,7 puncte, pe 19 etichete. Feteasca neagra a obtinut o medie de 77,1 puncte pentru 15 probe, Rieslingul cu cele 14 puncte a avut medie de 70,3 puncte, iar cele 11 vinuri Pinot Noir au realizat o medie de 75,4 puncte. Pe segmentul de non-retail cea mai buna prestatie au avut-o vinurile din soiul Merlot, cu o medie de 81,6 puncte si 17 etichete jurizate. Tot in aceasta sectiune, vinurile din Chardonnay au obtinut media 80,7 (13 probe), cele din Sauvignon Blanc, 80,1 puncte, cu 9 probe, Feteasca neagra, 79,5 puncte/ 13 probe, iar Cabernet Sauvignonul o medie de 78,6 puncte (21 de etichete). Analizând datele de mai sus se poate observa ca soiul cu cea mai buna constanta este Merlot, tinând cont si de numarul probelor intrate in jurizare la ambele sectiuni. Mai putin popular pe piata româneasca, soiul Shiraz a obtinut o medie de 81,1 puncte, cu 6 probe intrate in jurizare.

NON-RETAIL: RECOLTELE MAI VECHI, MEDII MAI MARI

Analiza vinurilor intrate in concurs in functie de anul de recolta arata faptul ca vinurile din retail sunt mult mai apreciate daca sunt mai tinere. In schimb, in sectiunea de retail situatia este opusa, vinurile din recolte mai vechi având o medie mai ridicata decât cele tinere. In timp ce vinurile din retail, recolta 2009 au avut o medie de 80 de puncte, cele din recolta 2008, 77,1 puncte, iar cele din 2007, 76,2 puncte. Vinurile din 2006 au obtinut o medie de 70 de puncte. Cea mai mare medie in rândul vinurilor de HoReCa au obtinut-o cele din 2006, cu 82,6 puncte, pe când cele din 2007 si 2008 au avut o medie de 80,4 puncte. Vinurile de HoReca din 2009, fiind si cele mai multe, au intrunit media de 79,2 puncte.

In functie de culoare, in sectiunea de retail cea mai mare medie a fost obtinuta de vinurile rose (83,9 puncte / 12 probe). Vinurile albe (93 de probe) si cele rosii (79 de probe) au obtinut aceeasi medie 76 de puncte, medii mult mai bune decât cele inregistrate la prima editie a concursului Premiile de Excelenta, mai ales ro- siile. Pe segmentul HoReCa, atât vinurile albe (69 de esantioane), cât si vinurile rosii (97 de probe) au scos un rezultat foarte bun, medie de 80,4 puncte, cele 5 vinuri rose având o medie de 75,7 puncte.

IG-UL, MAI APRECIAT DECÂT DOC-UL

Ierarhizarea vinurilor intrate in cele doua sectiuni ale competitiei in functie de indicatia geografica arata ca vinurile cu Indicatie Geografica au obtinut o medie mai buna decât cele cu Denumire de Origine Controlata, 78,5 puncte, respectiv 77,7 puncte. Vinurile din arealul Recas au obtinut cea mai mare medie, 82 de puncte, urmate de cele cu Indicatie Geografica Colinele Dobrogei (medie de 80,4 puncte) si cele cu DOC Vânju Mare, 80,1 puncte. Vinurile cu Denumire de Origine Controlata Cotesti au obtinut o medie 79,8 puncte, cele cu cu IG Dragasani 79,2, iar cele DOC Jidvei si DOC Segarcea 78,9, respectiv, 78,6 puncte. Din regiunea Dealu Mare, vinurile care poarta acest DOC au avut o medie de 78,3 puncte. Din afara granitelor tarii, cele mai mari medii le-au avut vinurile din Bessa Valley, Bulgaria (85,3 puncte) si cele din Rioja, Spania (83,2 puncte). O ierarhie pe criteriul tarii de provenienta a vinurilor inscrise in sectiunea non-retail arata in felul urmator: cele mai mari medii le-au obtinut vinurile din Chile si Bulgaria, 84,5 puncte, urmate de vinurile din Argentina (o medie de 84,2 puncte), Spania (83,2 puncte), Ungaria (80,7 puncte), România (79,6 puncte) si Republica Moldova, cu 79 de puncte.

In comparatie cu rezultatele obtinute la editia de anul trecut, când cele mai apreciate probe au fost cele din categoriile demidulci si demiseci, anul acesta in ambele sectiuni ale competitiei – retail si non-retail – vinurile seci au obtinut cea mai mare medie, 79,1 puncte, fiind urmate de vinurile dulci cu o medie de 79 puncte. Celelalte categorii s-au aflat la distanta destul de mare fata de primele doua, astfel ca vinurile demiseci au acumulat o medie de 76,2 de puncte, iar cele demidulci, 74,5 puncte.

Impartirea vinurilor in functie de concentratia alcoolica indica faptul ca vinurile cu nivel ridicat de alcool sunt mai apreciate, vinurile cu 14-15% vol. alc. având o medie de 79 de punct, in timp de categoria vinurilor cu 13% vol. alc. a strâns o medie de 77,4 puncte. Vinurile sub 12% vol. alc. au avut o medie de 75,4 puncte.

RAPORTUL PRET-CALITATE, DIRECT PROPORTIONAL

Analiza rezultatelor concursului dupa criteriul pret arata faptul ca pretul este direct proportional cu nivelul calitate al vinurilor jurizate. Astfel, vinurile din palierul de pret 8- 15 lei au o medie de 76,1 puncte (in 2009, media pentru acest palier a fost de 75,9 puncte), cele de pe palierul de pret 15-20 de lei, o medie de 76,8 puncte, vinurile cu preturi cuprinse intre 20 si 25 de lei, 77 de puncte, iar cele intre 25 si 35 de lei au realizat o medie de 77,2 puncte. Pentru segmentul de pret 35-50 de lei media a fost de 77,7 puncte, iar pentru vinurile cu preturi cu preturi peste palierul de 50 de lei, o medie de 78,1 puncte. In categoria de retail vinurile cu cel mai bun raport calitate pret, potrivit notelor acordate de juriul Premiilor de Excelenta Vinul.Ro, au fost Cabernet Sauvignon Rose Calauza 2009 (12,6 lei) si Burgund Rose Schwaben Wein 2009 (10 lei), amândoua primind 90 de puncte. In categoria vinurilor de non-retail cel mai bun raport pret-calitate il are vinul Feteasca Neagra Coco sul 2009, 90,7 puncte / 22.9 lei. Vinul de import cu cel mai bun raport pret-calitate este Nyakas Budai Chardonnay 2009, care costa 25 de lei, primind din partea juriului 85,3 puncte.