Premiile de excelență Vinul.ro 2022, cu o noutate absolută – hărți interactive cu cramele participante și vinurile medaliate, realizate de către Atlasul Vinului Românesc (atlasulvinului.ro)

Din dorința de a veni în întâmpinarea nevoilor informative ale cititorilor și beneficiind de inițiativa și sprijinul esențial de specialitate al Atlasului Vinului Românesc, in 2022 Premiile de excelență Vinul.ro vor fi ilustrate grafic printr-un set de hărți interactive dedicate: în primă fază, Harta Cramelor Participante urmată după decernarea medaliilor și de Harta Vinurilor Medaliate, hărți pe care le puteți găsi la pde2022.atlasulvinului.ro. Propunerea a venit din partea autorului atlasulvinului.ro, Iulian Bărbuceanu. Vă prezentăm in continuare câteva dintre beneficiile proiectului inițiat de el.

Publicitate
Domeniul Bogdan

Iulian, ce aduce nou proiectul tău, Atlasul Vinului Românesc? E o noutate națională sau și internațională?

Înainte de toate, ce este Atlasul Vinului Românesc? Răspunsul scurt ar fi următorul: Un proiect independent si destul de amplu, aș  spune, de promovare a sectorului vini-viticol atât către publicul nespecializat cât și către cercetatori si profesioniști.

Publicitate
IPPU

Este prima colecție modernă de hărți sistematizate despre sectorul vini-viticol românesc, disponibile in etape publicului larg: în limba română, in limbi de circulație internațională, in digital offline (seturi de jpg, pdf-uri care pot fi trimise din telefon în telefon la nevoie, printate în scopuri informative etc), digital online interactiv (web și aplicație): hărți 3d, hărți de tip tur interactiv, hărți augmentate, simple, articole, liste și în tipar: hărți tipărite, postere, broșuri, fișe statistice.

Atlasul Vinului oferă publicului informații complete și actualizate despre sectorul vini-viticol din România

A apărut ca o nevoie firească având in vedere situația actuală a surselor de informare despre sectorul vini-viticol din online: dispersate, unele neactualizate, altele incomplete, foarte multe predominant comerciale având conținut structurat într-o formă mai mult prietenoasă decât corectă sau în conformitate cu legislația în vigoare sau cu documentația științifică relevantă.

Atlasul Vinului este prima colecție modernă de hărți sistematizate despre sectorul vini-viticol românesc
Iulian Bărbuceanu este creatorul Atlasului Vinului Românesc,  prima colecție modernă de hărți sistematizate despre sectorul vini-viticol românesc

Mă bucură foarte mult faptul că echipa vinul.ro a acceptat propunere mea și astăzi lansăm împreună primele 3 hărți din totalul de peste 80 din „lotul” inițial al Atlasului:

Hărțile #1 și #3 (online): Hărți tematice, interactive, 3D topografice cu tur ghidat care ne arată 35 din cele aproape 300 de crame curprinse in Atlas, cele 35 fiind cramele participante la această ediție a Premiilor de Excelență si Harta Vinurilor Medaliate, disponibila dupa decernarea premiilor. Hartile se acceseazala adresa pde2022.atlasulvinului.ro și vor rămâne disponibile cel puțin până la următoarea ediție a Premiilor de Excelență.

Putem naviga „automat” hărțile prin turul care ne plimbă pe la locațiile cramelor sau putem să explorăm conținutul in mod „manual” de pe tabletă, telefon, laptop sau desktop folosind un touchscreen sau mouse-ul să vedem în mai mult sau mai puțin detaliu informații despre regiuni, podgorii, crame și localități viticole.

În harta pe care o vom lansa după decernarea premiilor (harta numărul 3) vom prezenta arealele DOC și IG ale Vinului Românesc și direct vinurile medaliate, deci o să fie mai mult despre vinuri și apelațiuni și mai puțin despre crame și podgorii.

Harta #2 (tipărită, de colecție): Cea de-a două hartă disponibilă pentru precomandă incepând de acum, aici https://pde2022.atlasulvinului.ro/hvr este Harta Vinului Românesc, Ediția 2022 vinulro+atlasulvinului.

O hartă în ediție limitată, gândită fie pentru a fi pusă în ramă pe perete, fie pentru a servi ca reper în discuțiile despre vinul românesc, aceasta putând fi derulată pe masă alături de sticla și paharele de vin și de platoul cu aperitive.

Îndrăznesc să spun că este prima hartă tipărită pe suport premium (canvas) disponibilă ușor și rapid publicului larg la „un click distanță” atât in varianta standard cât și personalizată sau private label.

Dacă discutăm despre principala platforma a Atlasului (atlasulvinului.ro) această o să fie lansată pentru publicul larg cel târziu pe 2 noiembrie și o să ofere informații despre și pentru (aproape) toate ariile sectorului vini-viticol: despre vinuri și crame, regiuni, enoturism, specialiști, resurse educaționale, științifice sau introductive.

Revenind la Atlas în general, este un proiect de promovare a vinului românesc care vine practic din partea publicului, eu fiind cel mult un admirator al sectorului viti-vinicol în locul potrivit la momentul potrivit; am copilărit în Ceptura, am bătut Podgoria Dealu Mare pe bicicletă de mic copil și acum, ca adult, am realizat că am șansa să pun și eu umărul și nu am dat inapoi.

Scopul principal al Atlasului este promovarea corectă și completă a Vinului Românesc

Am profitat de această poziție de semi-outsider al fenomenului vini-viticol care mi-a permis să fiu mai detașat, mai imparțial și am structurat și gândit Atlasul asemenea proiectelor de promovare asumate la nivel național de autoritățile din domeniu ale altor regiuni importante din lume. Ceva ce nouă consider că ne lipsea foarte mult, ca țară, că tot vorbim din ce in ce mai mult de o vreme despre branding de țară și despre vin în aceeași propoziție.

Proiectul are ca obiectiv principal prezentarea completă a sectorului vini-viticol versus prezentarea preferențială doar a unora dintre profesioniști. Prioritatea nu este generarea de profit sau lansarea unei noi „selectii de crame recomandate – premium – de top” pe cât este promovarea corectă și completă a Vinului Românesc, într-un mod sustenabil, în toată dinamica, frumusețea și complexitatea lui. Planul de implementare al proiectului, cel puțin pe primii ani, are mai multe elemente în comun cu un proiect non-profit decât cu un business plan.

Dacă vine vorba despre enoturism, Atlasul pune în contact vinul, turismul și evenimente intr-un mod organic, simplu, firesc. Multe dintre trăsăturile acestui proiect il fac să fie o noutate cel puțin la nivel național, iar la nivel internațional aș spune că hărțile digitale ale Atlasului sunt printre cele mai moderne tehnologic la nivel mondial, nu știu să mai fie hărți vini-viticol atât de inovatoare pentru nicio altă regiune viticolă din lume. E posibil să fie, dar în research-ul meu de aproape un an încă nu am găsit.

Care ai gândit tu că sunt beneficiile cele mai importante pentru consumatori, pentru producători și pentru alți specialiști din sectorul vini-viticol?

Consumatorii (începători, pasionați, specialiști sau studenți/cercetători) au acces la informații structurate și actualizate despre 300 de crame și peste 3000 de vinuri

  1. Într-un singur loc (pe atlasulvinului.ro) consumatorii vor găsi informații din multiple arii de interes ale sectorului vini-viticol (la lansare atlasul va avea doar puțin sub 5.000 de pagini) despre aproape 300 de crame, 1200 de areale de proveniență, peste 3000 de etichete de vinuri românești, enoturism si evenimente și apreciez că la 6 luni de la lansare va ajunge la aproximativ 6000 de pagini, fiecare pagină fiind asociată unei informații punctuale: cramă, areal, vin, specialist, eveniment, tur, cazare etc.
  2. Informațiile sunt structurate pentru a putea fi ușor actualizate, prezentate in cel mai simplu mod chiar și atunci când discutăm despre informații foarte complexe.
  3. Când vine vorba despre hărți vini-viticole, Atlasul este practic singura sursă completă de informare, majoritatea tipurilor de hărți prezentate in Atlas fiind noi iar cele pentru care au mai existat variante ale altor autori in trecut, hărți foarte utile care au făcut pionerat in domeniu (spre exemplu Harta Cramelor din România/Crame România, Harta Vinului Românesc/Sergiu Nedelea) versiunile Atlasului vin cu imbunătățiri și actualizări substanțiale atât de conținut cât și de tehnologie.
  4. Nu în ultimul rând, consumatorii vor putea comanda / cumpăra / solicita din Atlas produse și servicii: de la vinuri la bilete pentru evenimente, pachete de vacanță, echipamente, servicii sau hărți personalizate pe care să le dăruiască drept cadou prietenilor.

Producătorii au la dispoziție o soluție performantă de promovare în online și de creștere a vânzărilor

  1. În primul rând, după lansarea publică a platformei principale, Atlasul devine una dintre cele mai performante soluții de promovare în online a intregului sector vini-viticol din România iar pachetul principal de promovare este gratuit pentru toți profesionișții din domeniu și include o facilitate foarte utilă: actualizări periodice gratuite.
  2. Nu este o platforma/un proiect cu reclame sau advertoriale care să aducă in față posibililor clienți produsele concurente, nu este afiliat sau în parteneriat cu niciun producător, toți beneficiază de aceeași șansă de promovare și proiectul nu va recomanda publicului producători in baza unui contract de promovare/parteneriat plătit. Va rămâne o sursă neutră și completă de informare despre toți, despre cei mulți, nu doar despre câțiva.
  3. Bineințeles, ca în orice domeniu, din cei mulți doar câțiva vor excela in anumite aspecte, fie că vorbim despre vinul produs, despre serviciile business to business sau business to costumer, dar aceste clasamente sunt deseori subiective și nu sunt ceva ce Atlasul are ca obiectiv de promovare.
  4. Atlasul este gândit să nu genereze concurență pentru propriile platforme online de promovare ale producătorilor (site-urile proprii, magazine proprii, conturi de social media). Dacă ne uităm la alte platforme de promovare a producătorilor vedem această tendința de a oferi conținut care nu motivează cititorul să acceseze și site-ul oficial al producatorului, care ar trebui in esenta să fie instrumentul principal de promovare in online.
  5. Atlasul Vinului, ca proiect de promovare, oferă producătorilor instrumente care să îi ajute să își imbunătățească și să iși actualizeze ușor și rapid propriile platforme (site-uri, magazine online, conturi de social media).
  6. Din alt punct de vedere, Atlasul este un robust și performant instrument de cercetare a pieței pentru că pune în contact direct cererea și oferta din sectorul vini-viticol și oferă în mod gratuit informații în context. Special pentru acest scop va exista o pagină de interogare a întregului index al atlasului, un loc care o să arate foarte neprietenos pentru majoritatea cititorilor dar extrem de util pentru cei care întreprind cercetări.
  7. Nu în ultimul rând, un alt beneficiu major este că platforma poate să fie folosită și ca magazin online de către producători, pentru a-și crește vânzările.

Alți specialiști din sectorul vini-viticol (winebar-uri, instituții, ONG-uri, freelanceri, furnizori de echipamente, servicii etc) se pot promova, pot lega conexiuni și își pot vinde serviciile

  1. La fel ca pentru producătorii de vinuri, Atlasul este locul ideal de promovare în online,  pachetul principal de promovare menținându-se gratuit pentru toți profesioniștii sectorului vini-viticol.
  2. Este o sursă foarte utilă de documentare, research și networking, locul unde pot incepe colaborări noi, proiecte noi sau vanzari noi.
  3. Și nu in ultimul rând, și in acest caz, poate fi folosit că magazin online pentru a-și vinde produsele sau serviciile cu si mai mare ușurință.

Cum recomanzi cititorilor să utilizeze Atlasul, să caute ce îi interesează?

Cred că putem trece in revista două situații:

Situația #1: când cititorul știe precis ceea ce caută și vrea să afle detalii: să spunem despre o anumită cramă, un anume soi, o etichetă sau un eveniment, o destinație enoturistică. În acest caz, cel mai simplu este să folosești motorul de căutare, o caracteristică dezvoltată special, numită generic „SmartSearch” în Atlas care fiind asistată de AI, de-a lungul timpului optimizează baza de date astfel încât rezultatele căutărilor să fie din ce în ce mai relevante, iar atunci când căutarile nu furnizeaza rezultate să atragă atenția autorului pentru a include conținut nou.

Cititorii au la dispoziție 8 tipuri de SmartSearch, dintre care 5 pentru fiecare capitol, unul general foarte ușor de folosit și 2 foarte tehnice, ca instrumente avansate de research pentru studenți, cercetători, profesioniști sau pentru cei foarte pasionați.

Situația #2: când cititorul dorește să descopere, când are suficient timp să exploreze in detaliu conținutul atlasului, fără să caute ceva precis din start; are o idee despre ce caută, dar nu cunoaște detaliile: un anumit timp de vin, produs intr-un anumit fel, caută destinații enoturistice aproape de locul unde urmează să plece in vacanță etc.

Aici devin foarte interesante lucrurile pentru că cititorul are multiple resurse la dispoziție: ar putea să petreacă timp bun studiind materialul cartografic, cine caută statistici ar putea folosi filtrele avansate pentru a obține tot felul de seturi de date sau cine vrea rapid să navigheze în Atlas are la dispoziție meniul structurat pe capitole asemenea unui cuprins al unei lucrări scrise.

Nu în ultimul rând, având (aproape) mereu la dispoziție butonul de asistență cititorii vor putea solicita ajutor și eu voi încerca, inclusiv personal, în măsura posibilităților, să ajut orice demers de documentare.

Este bine de știut că informațiile sunt structurate in Atlas în 3 tipuri principale: sub formă de hărți, sub formă de liste și sub formă de articole, de fișe de informații. Toate tipurile sunt interconectate între ele și căutând în atlas cititorul va trece cel mai proabil prin toate: hărți, articole și liste.

Dar cramele și alte firme din sectorul vini-viticol – cum pot folosi ele inițiativa ta?

În doi pași toți producatorii și specialiștii din sectorul vini-viticol pot aduce maximul de beneficii pentru afacerile lor, să pună Atlasul să lucreze pentru ei, practic.

Primul pas, prima recomandare, este ca reprezentanții brandurilor care activează în sectorul vini-viticol să intre în această perioadă de pre-lansare pe adresa platformei (atlasulvinului.ro) și să solicite verificarea datelor indexate deja de către mine despre brandurile pe care le reprezintă.

În felul acesta au posibilitatea să iși actualizeze și să iși completeze „pe ultima sută” datele inainte de lansarea platformei. Eu în research-ul pe care l-am făcut în ultimul an am strâns informații despre sute de crame, mii de etichete românești de vinuri, zeci sau chiar sute de specialiști din sector: winebar-uri, wineshops, organizatori de evenimente, locații, furnizori, comercianți, operatori de turism etc.

Atlasul oferă opțiunea de verificare și actualizare constantă și gratuită a informațiilor

Atlasul oferă această opțiune de verificare și actualizare constantă și gratuită a informațiilor astfel incât toate afacerile promovate să aibă posibilitatea rapidă de a elimina informațiile greșite existente în spațiul public despre ele și de a comunica la fel de rapid noutățile.

Al doilea pas este să solicite în mod direct informații despre Instrumentele pentru Profesionișți numite generic „Atlas Business Tools”. Pentru fiecare categorie de specialist (producator, reseller, furnizor de servicii etc) sunt disponibile instrumente punctuale de creștere a performanței în materie de marketing, comunicare și vânzări.

Pachetul esențial de promovare gratuită asigură o expunere mai bună în online dar alte instrumente, precum Pachetul Premium Plus sau Pachetele Dedicate, vin să ajute direct cu vânzările, cercetarea sau inovația. Aici discutăm deja despre servicii business to business de promovare contra cost, care au rolul de a finanța toată infrastructura și soluțiile tehnice folosite de către atlas pentru a putea prezenta în mod gratuit toate aceste informații către public.

Ce dezvoltări și utilizări ulterioare ai in pregătire?

Atlasul Vinului Românesc este un proiect ambițios a carei lansare se va întinde pe mai mulți ani, în mai multe etape.

Primul an care imediat trece a fost și este cel de documentare și de verificare a multor informații greșite existente în prezent în online.  Acum urmează lansarea de conținut, în etape.

Disponibile începând de astăzi sunt Hărțile Premiilor de Excelență (a cramelor participante și în curând și a vinurilor medaliate)  și Harta Vinului Românesc în ediția tipărită specială vinulro+atlasulvinului, care poate fi comandată de aici https://pde2022.atlasulvinului.ro/hvr/.

Următoarea lansare de conținut o să fie în luna noiembrie, mai precis platforma atlasulvinului.ro, deci discutăm despre conținutul principal al proiectului, prima dintr-un set de 4 platforme care vor fi lansate în etape în următorul an, toate cu rolul de a promova sectorul vini-viticol către cititorii români dar și internaționali.

După acest moment o să urmeze o perioadă, sper eu, destul de efervescentă în care alături de instituțiile de cercetare și educare din domeniu îmi propun să realizez un set de materiale pentru studenți.

Proiectul Atlasul Vinului Românesc se întinde pe mai multe etape, care vor dura câțiva ani

Este un obiectiv personal pentru mine să pun umărul la adăugarea de structură și în modernizarea procesului educațional în sectorul vini-viticol pentru că informații sunt foarte multe, dar asemenea multor alte domenii, e o ruptură intre ce se face in școală și ce faci la lucru, mai târziu. Ori de la absolvent de liceu posibil interesat de vini-viticultura nu știu în ce măsură soluția este să sărim peste studiile universitare direct la un curs de somelier, deși ințeleg că este posibil.  Îmi doresc sa angrenez cât mai mulți producători în acest demers.

Modernizând suportul de curs avem șansa să creștem gradul de interes al tinerilor care ar putea urma studii de specialitate în domeniu.

O altă arie unde imi doresc mult să ajut este la realizarea unui noi generații de meniuri de vinuri în restaurantele din România, meniuri care să prezinte într-un procent mai mare în mod corect arealele de proveniență, brandurile, gamele, etichetele; din nefericire, în prezent, în prea multe locații citirea meniului de vin de către un cunoscător vine cu dureri de cap și nu de la sulfiți in exces…

Există servicii pe care inițiativa ta le poate aduce cititorilor sau managerilor de obiective eno-gastronomice și de ospitalitate pentru care ar trebui să te contacteze direct – și care ar fi acestea?

Da, cu siguranță. Atlasul conține un întreg capitol dedicat Enoturismului; în prezent aduc ultimile imbunătățiri după întâlniri avute cu unii dintre organizatorii de evenimente, de tururi sau proprietari de facilități de cazare în podgoriile din România.

Capitolul de enoturism spun eu că are toate premisele să devină cel mai puternic intrument disponibil în online pentru cititorii care caută o vacanță cu vin sau un eveniment cu vin: locul cu hărți enoturistice, liste de destinații, activități, cazare și evenimente, cu posibilitatea de a cumpără, comanda sau cere direct din platforma vacanțe și experiențe.

Operatorii de enoturism au la dispoziție pachete de promovare în cadrul setului de instrumente Atlas Business Tools

Pentru afacerile care reprezintă această parte a sectorului vini-viticol, afacerile din enoturism, sunt disponibile pachete de promovare în cadrul setului de instrumente Atlas Business Tools: Pachetul Esențial care asigura promovarea gratuită și Pachetul Premium Plus, contra cost, ambele necesitând practic să luăm contact direct pentru a adresa nevoi specifice de promovare, de la caz la caz.

Nu în ultimul rând, imi propun să asist și demersurile autorităților locale din zonele cu potențial enoturistic în realizarea unor versiuni … să le numesc „îmbunătățite” … de proiecte de promovare locală. Unii dintre noi poate am auzit în trecut despre inițiative precum „Drumul Vinului” sau altele asemănătoare, proiecte care pot beneficia într-o măsură mare de resursele disponibile în Atlasul Vinului Românesc.

Vom vedea în timp în ce direcție va împinge piața acest proiect, păstrând totuși linia roșie: Promovarea sectorului vini-viticol în totalitate, în mod corect și echidistant!