Premiile de excelenta Vinul.Ro 2010

Mai multi jurati straini, din mai multe tari, mai multe probe cumparate de la raft, posibilitatea pentru producatori de a inscrie in concurs vinuri deosebite, care nu exista pe rafturile marilor magazine, ci doar in restaurante si in boutique-rile specializate, dar si invitatia de participare lansata producatorilor din Bulgaria, Republica Moldova, Ungaria sau Serbia, precum si importatorilor activi pe piata de la noi. Acestea sunt, in linii mari, noutatile cu care vine anul acesta concursul „Premiile de excelenta Vinul.Ro”.

Fireste, caracteristica principala a demersului initiat impreuna cu colegii mei – aceea de a evalua impartial vinurile disponibile la raft – va continua sa existe, ba chiar vom achizitiona mai multe vinuri decat anul trecut. Dar anul acesta urmarim sa dezvoltam si mai mult concursul nostru de vinuri, mergand mai departe decat am reusit la prima editie. Vrem nu doar sa oferim rezultatele judecatii critice a specialistilor europeni asupra vinurilor romanesti, ci si o perspectiva mai larga, in context cel putin regional. Aici se cuvine o paranteza importanta: n-am fi reusit nimic fara sprijinul partenerilor de la prima editie, carora vreau sa le multumesc din nou – Centrul AROMA pentru excelenta in gastronomie si tehnologie alimentara, Bilancia, Schott Wiesel, Avis Hotel, HoReCa Romania, Food & Bar Magazine, Business Point, Business Adviser, Adevarul, Afterhours.ro.

Ne-a incurajat sa incercam mai mult felul in care a fost primit concursul de anul trecut, chiar si in aceste vremuri de criza: au contat enorm aprecierile si incurajarile reputatilor jurati straini (dintre care multi au luat pentru prima data contact extins cu vinurile romanesti cu acest prilej), interesul cititorilor nostri, al presei, al unora dintre managerii de restaurante. Nu in ultimul rand, a fost foarte important felul in care unii producatori de vin autohtoni au inteles ca acest concurs nu le este potrivnic, ci urmareste sa-i ajute, informand si educand totodata consumatorul: au aparut pe rafturi sticle purtand inscriptii cu distinctiile obtinute la „Premiile de excelenta Vinul.Ro” iar rezultatele acestui concurs au fost folosite ca instrumente de marketing. Am reusit, astfel, sa ducem informatii despre vin catre un numar si mai mare de posibili consumatori, sa punem corect o noua caramida la edificiul culturii enogastronomice romane contemporane; oricat de „pretios” pare a suna asta, e adevarul gol-golut!

Ca si anul trecut, vreau sa atrag atentia asupra unui alt aspect: daca „imaginea de tara” – despre care vorbim atat si care se dovedește din ce in ce mai importanta pentru succesul unei natiuni – se bazeaza pe identificarea valorilor specifice si pe promovarea lor, atunci un astfel de concurs de vinuri poate si trebuie sa fie vector de promovare a Romaniei catre propriii cetateni si catre lumea intreaga.