Accent – Producatorii romani educa clientul chinez

China. Noul El Dorado al vinurilor. Fata Morgana la care, mai nou, se pare ca viseaza din ce in ce mai multi producatori de vinuri din lumea intreaga. China face volume si cifre, nu neaparat datorita consumului pe cap de locuitor, care, comparativ cu tarile europene, este insignifiant, inregistrandu-se 0,5 litri pe cap de locuitor, ci pentru ca poporul chinez reprezinta, la cele 1,35 miliarde de „guri“, aproape 20% din populatia globului. Este adevarat, potentialul pietei chineze nu ar trebui neglijat si nici ironizat, evolutia acesteia in ultimii ani fiind mai mult decat spectaculoasa (crestere anuala medie de 20%).

Intrarea producatorilor celebri si succesul acestora pe aceasta piata i-a facut pe toti ceilalti sa viseze la conturi pline si recolte epuizate „en-primeur”. Aceasta febra i-a cuprins si pe unii dintre producatorii de la noi, care, ajutati si de statul roman prin bugetele de promovare pe pietele externe, au hotarat ca este mult mai importanta pozitia de „codas la oras”. Astfel, o parte din bugetele de marketing si promovare pe piata autohtona, implicit de educare a consumatorilor, au fost canalizate catre „mirajul chinezesc”. Prin imitatie, noii producatori romani, chiar daca unii au aparut ieri, refac „drumul matasii” si sar etape importante in evolutie, fara sa tina cont de faptul ca reusita in China a cramelor celebre decurge in mod natural din succesul acestora pe pietele proprii. Bordeaux are succes in China deoarece are succes in Franta si in intreaga lume.

Din punctul meu de vedere, cred ca in spatele acestei tendinte se mai ascunde si faptul ca multi producatori romani sunt constienti ca produsele lor nu mai sunt competitive pe o piata autohtona in crestere (e drept, mai lenta), cu tot mai multi consumatori pretentiosi, care incep sa refuze compromisurile. In aceste conditii, China pare solutia cea mai buna: chinezii beau mult vin (rosu). Daca are un pic de zahar, cu atat mai bine! La atatea „catralioane” de consumatori, actul vanzarii devine mult mai facil, nu?!

Neglijarea propriei piete de catre vinari poate avea efecte devastatoare in toate privintele, mai ales pe termen lung. Un exemplu in acest sens este Spania. Un amic spaniol imi spunea ca la noi sunt celebre crame iberice care pe piata locala nu spun absolut nimic. Orientata mai mult spre exterior, Spania pare sa isi fi pierdut propriii consumatori. Se preconizeaza ca, in 2012, consumul de vin din aceasta tara va scadea cu 5%, asta dupa o diminuare a acestui indicator cu aproape 15% in perioada 2005-2009. La inceputul anilor ’80, consumul de vin in Spania era de 70 de litri pe cap de locuitor. Acum, abia se ridica la 20 de litri!

Deceptionati si abandonati, consumatorilor romani de vinuri nu le ramane decat sa se orienteze spre importuri. Sau spre bere, dupa cum spunea un Master of Wine, dezamagit de calitatea vinurilor romanesti.

Ma intreb, dupa China ce urmeaza: Bangladesh, Indonezia sau Nigeria?