Urmează o postare care ar putea părea că mi-a fost plătită de vreun dușman al vinului românesc. Nu e. E doar frustrare personală și profesională, e regret că “dăcât atâta să poate”. Motivul, pe scurt: urmează târgul internațional de mare prestigiu și de mare audiență profesională Prowein și m-a apucat o mare jale văzând diferența dintre cum se promovează Republica Moldova și cum se promovează “ai noștri”. Cu scuze și fără să vreau să critic pe cineva anume, cred că pamfletul de mai jos e justificat – cu o mențiune inițială necesară: după ce și-au trecut în palmaresul identitar Băbeasca neagră românească, sub numele de “Rară neagră”, frații de peste Prut își adjudecă fără vreo umbră de complex și Feteștile – cea albă și cea neagră oarecum de așteptat, dar foarte surprinzător și pe cea regală, creată mult mai recent, în Transilvania. Estimp, România încearcă și ea, cu un chițăit timid (cred că „motanul moldovenesc” s-a lins pe bot cu poftă de sânge, văzând asta), să-și “marcheze teritoriul” soiurilor identitare (aka Fetești, despre care am mai vorbit aici) printr-un masterclass susținut – sunt convins, cu maximă competență și putere de seducție, dar oarecum stingher în ceea ce privește comunicarea publică a evenimentului – de asset-ul veritabil Valentin Ceafalău, campion mondial cu echipa la degustări în orb, fost coleg al meu și un om pe care îl respect foarte mult. Mai fac precizarea (a doua, mă scuzați) că încă din decembrie (cel mai recent) și încă de 10 ani vorbim aici, la Vinul.ro, despre caracterul identitar diferențiator al Feteștilor pentru industria românească a vinului – dar se pare că ideea asta e mai îmbrățișată dincolo de Prut decât la noi.
“Bunocul digital” Chelaris moldovean invită la “recolta AI”, “creștere monumentală” a calității, “revoluție a vinului” și “următorul mare lucru în domeniul vinului din Răsărit”
Primesc un newsletter în limba engleză de la asociația de promovare Wines of Moldova (deduc că l-au trimis la mulți jurnaliști, posibili parteneri de afaceri și influenceri din toată lumea) – sub titlul: “Wine of Moldova – Unexpectedly Great / Vinul Moldovei – Suprinzător (neașteptat) de grozav / măreț”:
“Wine of Moldova revine cu mândrie la ProWein 2024, oferind vinuri autentice și abordări inovatoare, în timp ce se reconectează cu terroir-ul și mediul înconjurător. Prezentând un deceniu de creștere monumentală în ceea ce privește calitatea, tehnologia, dezvoltarea regională și turismul, acest lucru marchează o adevărată Revoluție a Vinului în Europa de Est. Moldova este inima vibrantă a viticulturii – următorul mare lucru în domeniul vinului de explorat și cu care să vă conectați. Descoperiți-o la standul… , care prezintă 51 de vinării, de la câștigători de premii la producători de tip boutique. În acest an, suntem încântați să evidențiem inițiativa noastră revoluționară – primele noastre vinuri roșii și albe AI – o dovadă a îmbinării armonioase a bogatei tradiții viticole din Moldova și a avansului tehnologic de vârf. Sub îndrumarea lui Chelaris, vinificatorul nostru AI Metahuman, această recoltă promite o perspectivă unică asupra viitorului viticulturii și vinificației, unde precizia întâlnește pasiunea”. (Tradus cu DeepL.com – versiunea gratuită. Sublinierile din text îmi aparțin). Chelaris arată cam așa cum vedeți alăturat, de le vine fetelor (și unor băieți) să-l ia acasă, și-alta nu!
România răspunde, solemn, la întrebarea pe care n-o pune nimeni la un târg de profil: “Da, România face vin”. Chiț! Atât s-a putut?
De la Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vin din România (APEV) n-am primit nimic (nu c-aș fi eu important, doar mă ocup de comunicarea vinului românesc de vreo 22 de ani). Sper să fi primit jurnaliștii, afaceriștii și influencerii din afară. Sper. N-am reușit nici măcar să descopăr site-ul APEV la o căutare pe Google, ca să văd dacă nu cumva au comunicat acolo mai activ.
Dacă frații moldoveni fac pasul hotărât la înaintare, spre viitor, și strigă cât îi țin plămânii “recolte cu inteligență artificială”, “soiurile indigene sunt Feteștile”, “creștere monumentală” etc, România răspunde, prin sloganul “Yes, Romania Makes Wine”, la o întrebare pe care nu cred că o pune nimeni când ajunge, la un târg de specialitate, în fața unui stand de țară cu vinuri. Sau, dacă-și pune această întrebare, și-o pune și pe următoarea: “Oare de ce au simțit nevoia românii să spună asta aici?”. În rest, o lansare de carte despre 1 (una) regiune românească – Dobrogea (realizată nu, ferească Dumnezeu!, de către producătorii și exportatorii de vin din România, ci de Asociația Winelover, formată ca să zic așa din “civili”, “chibiți” și pasionați ai vinului).
Prin comparație, mi se pare că moldovenii arată cu aplomb o sumă de calități interesante pentru un public mondial de specialitate, în timp ce România abia scâncește (cu un slogan în alb-negru, finalizat cu punct, “fără rest”), ca Scufița Roșie în fața lupului, cu un suspin de șoricel timid: “Da (mai lipsea un “vă rog să mă scuzați, dacă pot să intervin și eu” – nm), România face vin”. din România participă la Prowein 2024 un număr de 21 de crame, din Republica Moldova (cu o producție ceva mai mare de o treime din cât produce România) sunt 51.
Deci, cine-o are mai mare (prezența)?