Sarah Abbott, Master of Wine: ”Republica Moldova trece printr-o renaștere a pieței vinurilor”

Sarah Abbott, Master of Wine, prezentă la ProWein, a vorbit la standul Moldovei despre expresia terroir-ului moldovenesc asupra soiurilor indigene – Fetească Neagră și Fetească Albă, produse în 3 loturi experimentale din 3 regiuni din Moldova. Am întrebat-o care este viziunea sa despre vinurile moldovenești și ce potențial consideră că au pe piețele internaționale.

Mai multe articole despre Wine of Moldova puteți găsi aici.

”Republica Moldova – un pământ înzestrat cu vocația vinului”

– Care este opinia dvs. personală despre vinurile moldovenești și cum le-a primit publicul în acest an la ProWein?

Moldova are un potențial deosebit. Din punctul meu de vedere, ei se află în prima fază a unui fel de ”renaștere”. Podgoriile de viță-de-vie și terroirul au fost întotdeauna acolo – Moldova este un pământ care este înzestrat cu vocația vinului – dar, până la un moment relativ recent, potențialul de calitate maximă a fost slăbit de producția de volume mari de vin, în vrac, produs la un preț extrem de scăzut. Planul strategic al ONVV și MCP pentru îmbunătățirea calității și competitivității vinului moldovenesc este unul dintre cele mai bune pe care le-am văzut.

Moldova este o sursă foarte interesantă, atât de calitate de excepție, cât și de struguri internaționali de mare valoare, de mare interes și, din ce în ce mai mult, de vinuri artizanale interesante din struguri nativi. Mi-a plăcut textura suplă, prospețimea blândă și lejeritatea vinului moldovenesc.

Apariția vinului îmbuteliat premium este un punct forte al moldovenilor

– Care considerați că sunt avantajele pe care le are Republica Moldova pe piața internațională a vinurilor ?

Cel mai mare atuu al țării este terroir-ul. Din punct de vedere agricol și viticol, este o țară binecuvântată. Solurile, clima, terenul ușor alunecos, râurile abundente fac din Moldova un Rai pentru vița-de-vie. Dezvoltarea strategică a MCP și ONVV este un mare avantaj față de alte regiuni emergente, deoarece optimizează rezultatele pe piețele cheie de export. Focusarea pe vinul în vrac nu a ajutat vinul moldovenesc, deoarece a scăzut prețurile, investițiile și calitatea. Cu toate acestea, apariția unui sector de vin îmbuteliat premium este o nouă forță, importantă pentru o industrie diversificată și durabilă.

”Eroii de export” asigură succesul întregului sector

Angajamentul multor producători mari este un mare plus. A avea acești “eroi de export” care combină scara, calitatea, flerul și perspectiva pe termen lung este esențială pentru succesul întregului sector. Producători precum Purcari, Fautor și Vartely sunt exemple pe care le-am întâlnit și știu că sunt mult mai multe. De fapt, cred că terroirul Moldovei și experiența îndelungată a capacităților de volum mare ar putea fi aduse în secolul 21, cu un nou accent pe viticultura durabilă din punct de vedere ecologic.

Standul Wine of Moldova a captat atenția multor vizitatori profesioniști ai ProWein

În piețele stabilite, cum ar fi Marea Britanie și SUA, consumatorii sunt preocupați de costul ecologic al transportului de sticle grele de vin și, ca urmare, există un nou sector al brandurilor de vin, care combină formate ecologice ample, cum ar fi bag-in-box sau cutiile reîncărcabile, cu vin de calitate superioară. De asemenea, modul în care aproape toți cei din Moldova au un părinte sau un bunic care face vinul face ca vinul să devină foarte natural și accesibil aici. Abilitatea Moldovei de a face vinuri atractive cu practici ecologice sau durabile este inepuizabilă.

Oenoturismul atrage tot mai mult, mai ales tinerii

– Ce părere aveți despre enoturism?

Văd un promițător turism vitivinicol în Moldova. Enotourismul este un sector în creștere și, ca toate ramurile turismului cultural, atrage vizitatori angajați, bogați și loiali, care pot deveni apoi ambasadori pe tot parcursul vieții și clienți ai vinului moldovenesc. Est, cum ar fi Castel Mimi, Cricova, Purcari, Asconi, Vartely și alții, ar putea oferi un traseu de vin foarte atrăgător. Deși ar trebui să spun că abordarea foarte structurată a “turului vinului” nu face apel la turiști britanici sau americani – le place să aibă mai multă flexibilitate și preferă să experimenteze un tur de vin în grupuri mai mici, private.

Am fost impresionată de numărul de tineri care lucrează în industria vinurilor moldovenești și de cât de profund sunt angajați să lucreze cu vinul pentru a îmbunătăți și a comunica profilul și bogăția Moldovei.

– Cum ați descrie România în ceea ce privește piața vinului, principala țară de export pentru vinurile moldovenești, care sunt foarte apreciate aici?

Cred că proximitatea, istoria comună, cultura și limba celor două țări fac din vinul moldovenesc o alegere naturală pentru România.