Sergio Faleschini, Vinarte: România produce vin?

Este întotdeauna o onoare pentru revista noastră să găzduiască – online sau în ediția tipărită – puncte de vedere ale personalităților implicate direct în industrie, pe temele considerate de interes pentru lumea vinului.  De această dată, avem plăcerea să prezentăm opinia președintelui Vinarte, una dintre companiile care au modelat, de la apariție, peisajul vinicol românesc de după 1989. “Dacă statul nu înțelege să se implice pentru promovarea vinului românesc în lume, nu vom depăși pragul unui interes local. Nu trebuie lăsată această strategie numai la nivelul producătorului”, e de părere Faleschini.

Un articol de Sergio Faleschini, aprilie 2016

Mi s-a întâmplat, mie și confraților mei într-ale vinului, în ultimii ani, de când am făcut și noi ochi în lume cu vinul românesc, să fim intrebati: “România produce vin?”

Pot să spun că, la început, această întrebare nu mi-a căzut bine, ca oltean și patriot. Acum, m-am obișnuit, răspund automat:  “Doamnă sau Domnule, România nu numai că produce vin, dar este numărul 9 mondial și numărul 5 șn Europa, în rândul producătorilor”.  “Vai, Domnule, mă scuzați, știam de Franța, Italia, Spania, Argentina – chiar Chile – dar România? N-am știut!!”

Lăsând la o parte ignoranța acestor oameni, nu putem  să nu recunoaștem și partea noastră mare de vină. Scriam într-un articol precedent că România a pierdut valul anilor ’80, când țări în trecut necunoscute pe harta producției viticole, ca Argentina, Chile, Australia, Africa de Sud sau Noua Zeelandă, s-au afirmat, într-un interval relativ scurt și exact la timp. Reușind să fie apreciate în toată lumea, chiar până la consumatorul obișnuit de vin.

Sigur, dincolo de investiții, dezvoltare agro-viticolă corespunzătoare, aceste țări, pentru a se afirma, au făcut mult timp ceea ce noi nu suntem în stare deocamdată. Au venit pe piață cu vinuri de calitate și la preturi decente, în paralel cu un model de marketing supus unei strategii adaptate la fiecare țară, regiune etc, în funcție de obișnuințele consumatorului din țara importatoare. Pentru realizarea acestui program, țările amintite au facut serioase studii de specialitate, la nivel național, în scopul de a face cunoscută imaginea vinului lor în țările importatoare.

La timpul respectiv, România nu avea ce prezenta: nici vin de calitate, nici imagine de țară. Acum, lucrurile s-au schimbat. Avem calitate. Spuneam într-un articol recent că, în prezent, sunt mulți producători români care realizează vinuri de calitate, unii chiar vinuri remarcabile

Ce ne lipsește este imaginea. Nu suntem cunoscuți cât am merita, pentru că nu facem mai nimic pentru aceasta. A avea vin bun, în ziua de azi, nu este îndeajuns.Trebuie să te cunoască lumea și, pentru aceasta, trebuie să faci ceea ce au facut și fac toate țările producătoare la nivel internațional, pentru a-și promova produsul și imaginea de țară. Aici trebuie intervenția statului român în promovarea unei strategii de marketing adaptată la cerințele moderne, în continuă evoluție. Nu trebuie lăsată această strategie numai la nivelul producătorului. El, de bine de rău, a reușit să facă vin de calitate, plătind prețul, căci s-a împovărat în datorii.

O strategie de marketing în vinul românesc trebuie realizată la nivel național și numai autoritatea statului trebuie să și-o asume, interesată fiind cel mai mult în promovarea imaginii de țară. S-au folosit multe fonduri europene pentru dezvoltarea viticulturii. Cu siguranță, există și fonduri, tot europene, pentru promovarea vinului de calitate – care există și datorită finanțării europene. Aceste fonduri sunt mai puțin posibil a fi accesate de producători, dar potrivite, desigur, să fie utilizate la nivel național. Vinul este un produs cultural, duce cu el, la mii de kilometri, imaginea țării unde a fost produs.

În ultimii 10-15 ani,  peisajul pietei vinului s-a schimbat enorm și continuă să evolueze odată cu creșterea cererii sau chiar apariția de noi consumatori (Rusia, China, Brazilia, India etc). Și strategia de marketing evolueaza în concordanță cu mișcările și evoluția pieței.

Producătorul român are nevoie astăzi, nu mâine, de implicarea Statului pentru promovarea și afirmarea vinului românesc în lume. Dacă acest lucru nu se înțelege, vinul românesc nu va depăși pragul unui interes local și vom fi în continuare întrebați: “România produce vin?”