Sergiu Nedelea: ”Vinul are nevoie de scenă, trebuie să fie cunoscut, lăudat sau blamat. Fără public, fără consumatorul cel de toate zilele, vinul rămâne timid în culisele cramei!”

Ne place să bem vinuri bune și preferăm să mergem într-o locație specializată de tip wine bar sau într-un restaurant pentru a ne bucura de o conversație plină de savoare, la un pahar, în compania prietenilor. Specialiștii din industrie remarcă o ascensiune a interesul pentru vinurile de calitate în sectorul HoReCa, atât datorită diversității de pe piață, cât și creșterii aprecierii pentru cultura vinului, considerat mai mult decât o simplă băutură.  Am discutat cu Sergiu Nedelea, somelier, antreprenor și educator în domeniu, despre piața vinurilor din România, tendințe în producția de vin, cererea pentru cursurile de profil și importanța prezenței cramelor la evenimente de promovare, cât și despre noua legislație europeană care prevede includerea pe etichetele sticlelor de vin a listei de ingrediente. 

Publicitate
Excursii

Vinurile românești au nevoie de o comunicare mai bună, pentru a concura de la egal la egal cu importurile

Consumul de vin a înregistrat o creștere de aproximativ 12% după ieșirea din pandemie, odată cu redeschiderea restaurantelor și reluarea evenimentelor cu public. În 2021, un român a băut mai mult vin față de 2020, ajungând în medie la 23,7 litri, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Conform O.I.V. – Organizația Internațională a Viei și Vinului – valoarea pieței interne era în 2022 de aproximativ 450 milioane de euro. În timp ce 2022 este considerat un an slab – 3,8 milioane hectolitri – prognozele pentru 2023 s-au ridicat la aproximativ 4,4 milioane hectolitri.

Din perspectiva profesiei de somelier și coproprietar al unei locații specializate, văd piața ca pe un teren divers, cu o creștere a interesului pentru vinuri de calitate – în sectorul ospitalității, în primul rând. Este clar că anii 2022 și 2023 au contribuit la așezarea acestei piețe. Totuși, aș remarca ceva: prin faptul că vinurile produse în România nu au un PR sau o comunicare foarte bună, sunt favorizate în continuare importurile, în special cele din Republica Moldova. Nu este o critică, este doar o constatare despre cum se poate comunica produsul numit VIN! Am un avantaj că eu sunt somelier și în același timp antreprenor în HoReCa, deoarece promovarea sau consultanța propriei afaceri sunt mai facile”, ne-a declarat Sergiu.

Publicitate
IPPU

Sustenabilitate și inovație – trendurile viitorului

Ca în orice industrie, trendurile evoluează și sunt într-o dinamică continuă, iar cele care vor avea cel mai mare impact în viitor asupra producției de vin sunt legate de sustenabilitate și inovațiile tehnologice, este de părere Sergiu.

Consider că trebuie să facem distincție între trenduri, filosofii ancestrale sau din zorii secolului trecut, certificările agreate și dorința consumatorului de a avea un vin pe placul lui în pahar. Se fac eforturi spre sustenabilitate în producția de alimente și vinuri definite prin certificări de tip ECO, BIO sau BIODINAMIC, iar argumentele forte și în aceasta zonă sunt educarea și comunicarea corectă. Cred că vinurile naturale și cele provenite din regiuni mai puțin cunoscute ar putea câștiga popularitate. Este în natura noastra să fim curioși, să căutăm „piatra filozofală” chiar și atunci când este încriptată în sticla cu vin!

Prezența cramelor la evenimente de profil – necesitate sau moft?

Prezența la evenimente cu vin oferă producătorilor o vizibilitate extinsă, însă pare să nu mai reprezinte o prioritate pe agenda cramelor deja consacrate, rămânând doar în bugetele de marketing ale cramelor nou apărute pe piață. L-am întrebat pe Sergiu care ar fi trei evenimente adresate publicului larg pe care le-ar recomanda unei crame nou intrate pe piață, din România sau din străinătate. 

Unui producător nou îi recomand mai mult decat trei evenimente, fie ele interne sau externe. Îi recomand să se gândească bine la ceea ce înseamnă bugetul de promovare al propriului produs, de la poziționarea brandului până la marketing. De cele mai multe ori o cramă are o anumită autosuficiență dată de faptul că a investit enorm în tehnologie, are enologi și consultanți de marcă, vinul este de la corect spre excelent… are și o echipă de vânzări care-i insuflă încredere în propriul produs. Oare este suficient? Eu zic că nu, deoarece cele prezentate anterior fac parte din culise, iar vinul are nevoie de scenă, trebuie să fie cunoscut, lăudat sau blamat. Vinul vrea să fie iubit, adulat, răsfățat și, în cele din urmă, băut! Fără public, fără consumatorul cel de toate zilele, vinul rămâne timid în culisele cramei și producătorul se întreabă unde a greșit? Concluzia este că o cramă nouă trebuie să mearga cu vinul pe scena evenimentelor ori de câte ori are ocazia!”

Cererea pentru cursurile de profil, în continuă ascensiune

Odata cu creșterea aprecierii pentru cultura vinului și pentru gustul acestuia, cererea pentru cursuri de somelieri și educație în domeniu a crescut semnificativ, iar profesioniștii caută permanent să ofere opțiuni care să satisfacă  dorința iubitorilor de vin de a studia în profunzime acest domeniu. Sergiu este CEO și fondator al Winetaste School, o școală de somelieri cu peste 1.000 de absolvenți, iar recent a lansat proiectul Asociația Winetaste, care iți propune să aducă laolaltă toți foștii cursanți ce împărtășesc aceeași pasiune – vinul. 

Luna aceasta am demarat un proiect numit Asociația Winetaste, care va căpăta, la începutul anului viitor, și personalitate juridică. Construim o comunitate pasionată de cultura vinului, legată prin experiențele senzoriale relevate la școala de Somelieri Winetaste School, având în vedere cei peste o mie de absolvenți în cei zece ani de funcționare ca Furnizor de Formare Profesională Certificată. Este o comunitate „alumni”, un spațiu dedicat trecutului nostru comun și viitorului plin de entuziasm pe care-l vom construi împreună. În acest grup, avem oportunitatea de a ne extinde rețeaua, împărtășind cunoștințe, idei și pasiunea pentru vin. Organizăm evenimente, ateliere dedicate și călătorii, pentru antrenarea spiritului în descoperirea de noi experiențe. Sună poate ca un clișeu, dar vă asigur că după un pahar cu vin, sau după o sticlă… altfel se așază lucrurile”.

Mai cumpărăm vin după ce citim lista ingredientelor ?

În loc de final, am abordat o temă pe cât de actuală, pe atât de controversată: cât de important este că producătorii de vin vor fi obligați să listeze toate ingredientele pe etichete și în ce măsură un consumator obișnuit va citi aceste etichete și va fi influențat în decizia de cumpărare. 

Listarea tuturor ingredientelor pe etichetele de vin ar putea fi importantă pentru consumatori, iar unii ar putea citi aceste informații. Impactul depinde de gradul de conștientizare și de interesul personal al consumatorului. În același timp, unii se vor speria, vor apărea teorii conspiraționiste legate de utilizarea „chimicalelor” în producerea vinurilor și în mod sigur consumatorii se vor împărti în „tabere” pro și contra. Este foarte important ca această obligativitate legală să fie bine comunicată, ingredientele/aditivii prezenți în vin să fie explicitați, nu prezentați printr-o abreviere confuză. Cred că producătorii trebuie să apeleze la specialiști pentru a nu lăsa loc speculațiilor, deoarece aproape sigur consumul va fi afectat. Doar prezența celor două cuvinte: „conține sulfiți”, generează deja o serie întreagă de discuții, dureri de cap la propriu și la figurat… gândiți-vă ce înseamnă pentru consumator accesarea unui cod QR unde i se relevă „maleficii aditivi”! Au fost perioade când vinul a fost considerat prin studii de specialitate un adevarat panaceu pentru sănătatea umană, alte studii au blamat și cea mai mică picătură de alcool prezentă în vin… important este ca vinul să  meargă înainte și „să ne ungă sufletul”, cum spuneau vechii greci”.

O urare pentru Anul Nou?

Să ne fie Vinul mereu bun!

**********

Cu o experiență de peste 25 de ani în industria ospitalității, Sergiu Nedelea (www.sergiunedelea.ro) este fondatorul Winetaste School (www.winetaste.ro), furnizor de formare specializatā (www.curssomelier.ro)  și co-owner al wine bar-ului UVA, autor al volumelor „Caietul somelierului – ghid pentru aspiranți și profesioniști” și „Povestiri cârciumărești” și colaborator la „Ghidul vinurilor românești” și „Harta vinurilor Românești”. Totodată, Sergiu face parte din echipele de jurați la concursurile interne si internaționale și a fost desemnat pentru a șasea oară ”Cel mai bun Somelier” în 2023 de Horeca Insight. În 2022, împreună cu inițiatorii proiectului Wine Trips România, somelierul și-a investit pasiunea pentru vin în UVA Wine Shop & Bar, o locație deschisă în centrul Bucureștiului.