Articol de Loreta Budin //
Sexul vinde orice, se spune. Totusi, producatorii de vin ezita in a folosi etichete „pentru adulti“ ca sa-si promoveze sticlele – poate si pentru ca vinul are in gene, mai mult decat orice alt produs, bunul-gust si bunul-simt. Deci, cat de bine se vinde un vin „sexos“? O incercare de raspuns, in cele ce urmeaza.
Vin si gravuri erotice Ilfoveanu
Primul contact al consumatorului roman cu etichete erotice pe vinuri autohtone s-a produs cu in urma cu sapte ani. Mai precis, in 2006, cand maverick-ul George Moisescu il convingea pe producatorul brandului Davino sa scoata o editiile limitate Erotica Biblion si Bacante si Saturnalii. Moisescu, mizand pe originalitatea conceptului la noi – produse de top, etichetate cu gravurile pictorului Sorin Ilfoveanu – a insistat, la vremea respectiva, asupra importantei asocierii artei erotice cu vinul de calitate. Pentru ca, nu-i asa, vinul e datator de inspiratie si inaltator al spiritului. Editiile erotice Davino, un succes de imagine, au fost foarte bine receptate de connaiseuri, si nu numai. Caci, unde-i Ilfoveanu… chapeau bas!
De la muze la playmate-uri
Triada arta-eros-vin a fost preluata, cativa ani mai tarziu, de Carl Reh Winery, maestru de ceremonii fiind acelasi George Moisescu. De data asta, pictorul etichetelor era un tanar artist– iar gama Erotikon reitera conceptul generos precum ca muzelor, chiar si nude, le sta bine alaturi de licorile lui Bachus. Le-a stat bine si de data asta. Ca si in cazul Davino, triada mai sus pomenita a insemnat o lovitura de imagine, si a repozitionat, in sus, brandul. „Arta erotica poate sa aduca un strop de noblete in vulgaritatea care ne inconjoara“, afirma, vizionar, Moisescu.
Vizionar, pentru ca, un an mai tarziu, aceeasi casa Carl Reh lansa gama aniversara Playboy 10 ani, cu etichete vadit „pentru adulti“. Pe sticlele editie limitata, de 20 de euro bucata isi etalau nurii, mai mult sau mai putin siliconati, playmaturile de succes ale momentului: Andreea Spataru, Daniela Crudu, Laura Cosoi. In interviuri, Dan Silviu Boerescu, director editorial al publicatiei , a jonglat elegant cu concepte gen „standarde ale excelentei“, „senzualitate“, „afrodiziac pentru spirit“. Reactiile au fost impartite.
Sexo latino – Lume veche, Lume noua
Bodegas Vicente Gandia, Spania, se lauda cu un muzeu original: Arta in baricuri. Peste 20 de artisti din Valencia isi exprima, prin picturi pe baric, viziunea despre arta si vin. Parte din lucrari au tuse sexuale, dar vulgaritatea lipseste cu desavarsire din peisaj. Muzeul completeaza, cu clasa, arsenalul de imagine al firmei, si plaseaza vinul la nivelul operei de arta. Face asta vanzari? Cu siguranta ca da.
Tot in lumea latina, dar de Lume Noua, Bodegas y Vińedos Crotta din Argentina scoate un efervescent rosu, „Striptease“, avand pe eticheta o domnisoara care tocmai isi da jos lenjeria. Producatorii sustin ca au vrut sa „sparga“ clasicul concept de marketing, si sa capteze, intr-un mod diferit, atentia consumatorului.
„Some Romanian wine porn“
Expertul american in vinuri, Gregory Dal Piaz, lansa provocarea etichetelor de vin sexy pe snooth.com, enumerandu-le in special pe cele care au trezit vigilenta ATF (The Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explozives). Printre etichetele insiruite: cea creata de artistul David Lance Goines pentru Kenwood Winery – cat se poate de benigna, dar considerata „obscena“ si scoasa din circulatie de ATF, celebra eticheta Mouton Rotschild 1993, tot cu pictura nud, tot interzisa… De pe lista lui Dal Piaz nu lipsesc nici vinurile Playboy US 2008, nici cele numite Marilyn Wines… nici multe altele, care, desi cu etichete oficial radiate, numai de vulgaritate nu pacatuiesc. Ce parere aveti?, isi intreaba Dal Piaz fanii, si multi sustin ca etichetele cu sugestii sexy nu-i deranjeaza atata timp cat vinul e bun. Printre comentatori, un blogger roman de vin, care, sub tagul „Some Romanian wine porn“, da linkul catre imaginea unei sticle Erotikon.
XXX-cellent wine!
Un paragraf special merita vinurile divei porno Savanna Samson, cu etichete – pe care figureaza tot dansa, desigur – amintind mai degraba de pin-up-urile din anii ‘40. Primul ei vin, „Sogno Uno“, conceput de binecunoscutul Roberto Cipresso, a luat nu mai putin de 91 puncte Parker. „XXX-cellent wine!“, titrau jurnali stii de la CNBC.
Un alt brand american, din California, „Ménage ŕ Trois“, cu eticheta cat se poate de banala, dar cu nume care nu mai are nevoie de nicio traducere, demonstreaza cu adevarat ca sexul inteligent vinde. Este un best-seller, spun specialistii, atat datorita raportului bun calitate/pret, cat si acelei mici si aparent nevinovate conotatii sexuale din denumire. In 2009, vinul a fost declarat Brand of the Year de catre publicatia Market Watch, si continua sa faca vanzari grase – 61,5 milioane dolari in 2012. In descrierea produselor, echipa de marketing nu ezita sa strecoare aluzii subtiri de genul „garantat sa satisfaca“, „gata sa faca din tine ultima lui cucerire“… Si functioneaza!
Ratuste si sex appeal
Paarl Estate Avondale, din Africa de Sud, soca acum cativa ani cu campania de publicitate la vinurile sale. Machetele „Wines au naturel“, aparute in diverse reviste de specialitate, infatisau o domnisoara nuda – intoarsa cu spatele la privitor – extragand vin cu pipeta, din baric. Mesajul: inapoi la natura, cu vin cu tot. Responsabilii casei au marturisit ca, fiind mai noi pe piata, au incercat sa-si pozitioneze brandul intr-un mod care sa sugereze ideea de autentic, de natural, in armonie cu vinurile organice produse de ei. Interesant e ca reclamele cu nud nu au fost plasate decat in reviste life-style, ocolind revistele de vin. Si mai interesant e ca, in publicatiile in care nuditatea era interzisa, macheta cu „au naturel“ a fost inlocuita cu una cu ratuste, avand drept caption „Ai fi surprins sa stii ce intra intr-o sticla cu vin“. De ce ratuste? Pentru ca producatorii trimit carduri de rate printre vii, pentru fertilizarea naturala a plantelor. „Folosirea nuditatii in reclame trebuie sa fie facuta cu clasa“, spunea, intr-un interviu, Jonathan Grieve, viticultorul firmei. „Trebuie sa atraga atentia, dar sa nu se indeparteze de mesaj. Si nici de sticla de vin de pe pagina.“.
Nuditatea inteligenta versus vulgaritate
Din cazurile prezentate, reiese, asa cum spunea si viticultorul sud-african, ca nuditatea poate fi eficienta daca promoveaza in mod inteligent un mesaj si daca intreaga campanie de promovare e facuta cu clasa; ca arta erotica poate repozitiona cu succes un vin, conferind eleganta si rafinament capitalului sau de imagine; ca vulgaritatea e respinsa de consumatori – chiar si de cei care se pricep mai putin la vin.