“Gen Z – No Filter”, un studiu efectuat în România și alte 6 țări europene de către compania internațională specializată în cercetări de piață Nielsen IQ (NIQ) și dat publicității în luna octombrie 2023, a arătat că generația Z (născută între 1995 și 2010) se declară principalii decidenți în achiziția produselor de îngrijire personală și alimentare, indiferent dacă locuiesc cu familia (4 din 5) sau independent. Băuturile alcoolice și tutunul sunt pe locul 6 în ceea ce privește produsele asupra cărora generația Z decide, când vine vorba de achiziții. Printre caracteristicile apreciate de această generație atunci când face o achiziție se numără, la loc de cinste, producția sustenabilă, prietenoasă cu mediul, certificată. (Sursa fotografiei din deschiderea articolului: https://www.rutadelvinodelamancha.com/en/)
Aviz managerilor de producție și marketing din domeniul alimentar: ce apreciază Generația Z mai mult ca oricare alta?
Descoperirile Studiului “Gen Z – No Filter”, coroborate cu rezultatele altor cercetări internaționale – care arată că procente între 62% și 73% dintre membrii acestei generații de viitor preferă să cumpere branduri sustenabile și chiar să plătească mai mult pentru ele decât pentru produsele fără acest atribut – sunt de mare interes și pentru industria românească producătoare de alimente și băuturi, inclusiv (sau mai ales) vinuri.
Printre aspectele luate în considerare de Generația Z în definirea brandurilor sustenabile fac parte: ambalajele mai prietenoase cu natura, eforturile de reducere a amprentei de carbon pe tot lanțul de producție și transport, susținerea pentru cauze ecologice, utilizarea resurselor locale și sezonale, evitarea risipei, achizițiile de produse și servicii din surse etice (care protejează resursa umană și naturală). Un alt aspect important de reținut este că această generație este nativă digital, știe să utilizeze tehnologiile moderne IT & C ca nicio altă generație din istorie, și că are nevoie de certificări, nu doar de declarații de principii din partea brandurilor pe care le apreciază ca sustenabile. Chiar dacă studiile arată unele diferențe între țări, toate plasează preocupările pentru sustenabilitate printre cele mai importante în ochii generației viitorului.
Aviz comercianților: alimentele și vinurile produse sustenabil trebuie să-și găsească mult mai mult spațiu la raft
Eforturile spre sustenabilitate în producția de alimente și vinuri – momentan exprimate la noi prin certificări de tip BIO sau BIODINAMIC – au început să fie completate, în ultimii ani, de principiile așa-numitei “agriculturi regenerative”: aceasta are în centru preocuparea pentru regenerarea solului – suportul pentru orice tip de agricultură – și readucerea lui la calitățile de dinainte de intervențiile masive ale omului. Argumentul regenerativ devine, așadar, din ce în ce mai important – atât ca motiv pentru orientarea producției în acord cu principiile acestei metode, cât și pentru comunicarea acestei filosofii și certificări către consumatori.
Chiar dacă momentan în România nu avem foarte mulți producători cu certificări din sfera sustenabilității (de multe ori, într-un mare retailer spațiul distinct și special semnalizat care conține produse alimentare BIO este de mici dimensiuni), în piața vinului există cel puțin unul de dimensiuni semnificative și care și-a asumat de la bun început valorile acestui mod de gândire: Domeniul Bogdan.
Am întrebat-o, așadar, pe Oana Stan, marketing manager la Domeniul Bogdan, despre cât de relevante și cât de importante sunt metodele și certificările de sustenabilitate în domeniu: “Simțim o creștere continuă și ne așteptăm ca ea să fie din ce în ce mai dinamică. Pentru noi, sustenabilitatea – exprimată la momentul respectiv prin CERTIFICAREA BIODINAMICĂ – a fost punctul central al filosofiei de producție: fondatorul companiei nici nu a dorit să conceapă începerea vreunei activități în afara acestor principii, și a făcut asta nu din rațiuni de marketing (producția biodinamică e mai mică și mai scumpă decât cea convențională), ci din convingere intimă că așa trebuie să arate viitorul pe care lăsăm moștenire copiilor noștri. De-a lungul anilor, am parcurs drumul de la ridicări uimite sau neîncrezătoare din sprâncene din partea consumatorilor care se întâlneau cu produsele noastre la raft până la un bazin de consumatori fideli – față de vinurile noastre, DAR ȘI față de alte produse cu această certificare. Ne mândrim, de altfel, cu faptul că am fost printre primii care am promovat conceptul de biodinamică în ochii românilor și am deschis astfel, după puterile noastre, o întreagă categorie care e în creștere constantă”. Referitor la ritmul creșterii, Oana Stan nu a dorit să ofere cifre, afirmând doar că aceasta “e mai mare decât posibilitățile noastre de a spori producția, în momentul de față”.
Bio, biodinamic – ce înseamnă?
Dacă certificările de produse ecologice / bio / organice nu mai sunt ceva nou în România, cele biodinamice sunt mai recente și mai puțin înțelese, astfel încât sunt necesare câteva scurte precizări: exigențele pentru recunoașterea acestui tip de producție sunt mai severe decât cele pentru Bio, pe de-o parte; pe de altă parte, metodele de creștere a plantelor trebuie să țină seama de anumite cicluri naturale influențate de mișcarea corpurilor cerești (în special Luna, care are o foarte mare influență asupra Pământului, după cum se observă din fenomenul mareelor și nu numai); substanțele de sinteză sunt interzise atât în producerea strugurilor cât și a vinului; biodiversitatea este stimulată, pentru a asigura un mediu natural cât mai echilibrat și fertil; calitățile producțiilor astfel obținute depășesc strict criteriile de întrebuințare (aport nutritiv, gust, arome) și au permanent în vedere sustenabilitatea pe termen lung și dezvoltarea comunităților umane din locurile de origine.