TC Rom Glass și Stirom – parteneri ai Forumului și industriei vinului din România

Cel mai mare producător de sticle din România, Stirom, s-a alăturat, împreună cu distribuitorul său – TC Rom Glass – ca partener la lucrările Forumului Vinul.ro din 15-16 aprilie 2016, la GoodWine. Prin acest parteneriat, organizatorii Forumului doresc să ilustreze în fața participanților profesioniști importanța package-ului în comerțul cu vinuri: dincolo de funcția simplă de recipient, designurile clasice sau cele inovatoare ale sticlei fac parte din identitatea produsului, iar alegerea unui model sau altul reflectă, în ochii consumatorului, grija și prețuirea pe care producătorul însuși o acordă vinului său. Am stat de vorbă în continuare cu Irina Neagu (foto sus), de la TC Rom Glass, pentru afla cât înțeleg și utilizează acest mijloc de diferențiere producătorii de la noi din țară, prin prisma vânzărilor de modele și prin prisma vitezei cu care inovațiile din industria sticlăriei sunt preluate de către deținătorii de branduri de vin.

Modern versus clasic: care variantă e mai bună, când vine vorba de sticle de vin?

Depinde de viziunea pe care o ai asupra vinului tău, ca producător. Tradiția ar putea impune o anumită formă și culoare a sticlei, cel puțin în anumite regiuni. Cred ca exista  producători care tin cont de contextul zonei, când vine vorba de ambalaj.  Lumea vinului, la noi, este încă o lume tânără, cu multe influențe externe. Sectorul vinului este într-o continuă expansiune de branduri și producători. Nu pare că s-a reușit, deocamdată, consolidarea unei identități a vinului românesc, dar sunt convinsă că vor confirma în următorii ani. Sunt mulți cei care au pasiune pentru vin și vinificație.

Care sunt caracteristicile cele mai importante pe care ar trebui să le urmărească un producător de vin atunci când alege un model de sticlă?

Vinul trebuie potrivit cu sticla, și nu invers. Trebuie bine stabilit segmentul de calitate / preț al vinului. Printr-o alegere corectă a sticlei, se pot reduce considerabil costurile cu punerea produsului în piață. Dacă ar fi să considerăm doar costul reciclării la momentul de față, și tot reprezintă un procent important. Cred că trebuie avut în vedere și acest aspect. Dincolo de varietatea de modele din piață si de viziunea asupra imaginii produsului, în final totul ține de costuri. O sticlă mai ușoară are un cost mai bun atât la achiziție cât și la reciclare. Ca distribuitor de ambalaj de sticlă, nu ne concentrăm doar pe a transmite o informare, un preț. Căutăm să avem o comunicare mai amplă, care să ne ofere informațiile necesare pentru a înțelege cât mai bine ce urmărește producătorul și a-l sprijini în alegerile sale.

Cât contează modelul sticlei în conturarea unei identități de brand?

Sticla trebuie să aducă o personalitate aparte brandului. Pe lângă etichetă, sticla face parte din identitatea vinului. Însă trebuie avut în vedere ca produsul și ambalajul să comunice aceeași identitate, acele valori pe care le promovează. Dacă identitatea creată nu are susținere în produs, rezultatele vor fi doar pe termen scurt. Ca atare, doar respectând aceste criterii poate crește cota de încredere a unui brand într-o piață în care posibilitățile de alegere ale consumatorului sunt nenumărate.

– Cât durează să implementați cu succes pe piața românească un nou model?

Modele noi apar periodic în portofoliul producătorului, fie cerute de piața externă sau cea internă, fie dezvoltate de către producător. Tendințele pieței  sunt în continuă schimbare, nu există o constanță și trebuie să ținem pasul. Anul acesta vom pune în piață câteva modele noi, adresate mai mult vinurilor medium și premium. Nici categoria vinurilor low-cost nu a fost neglijată de către producător. Aici s-au dezvoltat noi ambalaje pe volume mai mari, care să poată fi folosite în piață – la 3–5 litri, tip damigeană.

Cât influențează ambalajul alegerea consumatorului?

Cultura vinului este încă în formare, pentru consumatorul nostru. Și atunci apare strategia de marketing, care schimbă ordinea firească a lucrurilor: nr 1 ambalaj, nr 2 etichetă, nr 3 conținut. Educarea consumatorului trebuie să plece de la producător, este un proces lung, care necesită investiții și efort susținut, însă este necesar. Consumatorul alege mai întâi în funcție de preț, apoi “cântărește” bine ambalajul. Putem spune că ambalajul contează doar până la proba calității conținutului.

– În ultima vreme, s-a discutat foarte mult despre acea taxă de reciclare a ambalajelor, care a făcut ca industria vinului de la noi din țară să intre în fierbere. Reciclarea, reducerea poluării, sunt subiecte care preocupă din ce în ce mai mult nu doar industriașii, ci și consumatorii zilelor noastre. Explicați-ne puțin fenomenul și implicațiile acestuia, din punctul de vedere al furnizorului de sticle.

Nu trebuie să rămânem indiferenți la acest fenomen, care ar trebui să ne pună serios pe gânduri. S-a văzut, de altfel, că în ultima perioadă conform principiului “generatorul pătește”, s-a încercat să se transfere toată răspunderea pe umerii producătorului. Dar în același timp, ar trebui analizată și activitatea depusă de cei care și-au asumat responsabilitatea atingerii țintelor de colectare/reciclare (Organismele pentru Transferul Reponsabilității, cele care inițial au primit banii și și-au asumat sarcina reciclării sau neutralizării ambalajelor, iar la final au rectificat declarațiile lunare depuse anterior, anunțând că s-au achitat “zero” de această sarcină, fapt ce a generat intervenția statului, care a pus întreaga responsabilitate financiară pe umerii producătorilor care puseseră pe piață ambalajele, deși aceștia plătiseră deja odată pentru serviciul neefectuat – nr). Am observat că s-a încercat o acțiune comună în piața vinului, în sensul rezolvării acestei situații, însă au existat și câțiva producători care au decis să nu participe la acele demersuri. Cât privește  colectarea ambalajului din piață, este în continuare un subiect  aprig disputat. “Sticla la schimb în magazine“ este o aberație, deoarece marile lanțuri de magazine nu au un program de gestionare a deșeurilor în sensul acesta, și nici nu vor investi în așa ceva. Iar după atâția ani în care sticla a devenit un ambalaj nereutilizabil, o activitate de colectare a ambalajului direct de către producătorul de vin este imposibil de întreprins. S-a mers în cu totul altă direcție în privința aceasta, este anormal să ne întoarcem în timp. Singura soluție rămâne, în continuare, colectarea selectivă de la populație și implementarea de programe eficiente de conștientizare și stimulare a consumatorului.

Stirom – al cărui partener și distribuitor suntem – ca producător de ambalaj de sticlă, a investit considerabil în ultimii doi ani în retehnologizare, nu doar pentru a continua obținerea calității, ci și pentru a veni în sprijinul producătorilor, prin producerea de ambalaje cu o greutate mult mai mică. Astfel, s-a urmărit reducerea cantității de ambalaj pus în piață și, implicit, a costurilor cu reciclarea. Tot ca o susținere a fenomenului numit  “reciclare” și aliniindu-se cu tendintele globale de protejare a mediului înconjurător, încă din 2007 TC Rom Glass a investit într-o instalație de reciclare a ambalajului de sticlă. Investițiile au continuat, și anul acesta s-a pus în funcțiune și o unitate de sortare optică, pentru a putea elimina cât mai bine materialele “neprietenoase” cu sticla – piatra, ceramica. Suntem deci la dispoziția producătorilor de vin și ca reciclatori, nu doar ca furnizori de ambalaj de sticlă. O mare parte dintre aceștia își predau deșeurile de sticlă la noi, fapt care nu poate decât să ne bucure.