TRADITII | I.J.

Japonezii se bat pe mititeii şi vinul din România„Am vizitat de câteva ori restaurantul românesc din cadrul Pavilionului României la EXPO 2005 Aichi – Japonia, dar e atât de aglomerat încât nu am reuşit niciodatã sã pot gusta din bucate”. Afirmaţia aparţine lui Shoichiro Toyoda, preşedintele Asociaţiei Japoneze pentru Expoziţia Mondialã Aichi 2005, şi a fost fãcutã în cadrul întâlnirii de la 1 iunie, de la Aichi, cu preşedintele Traian Bãsescu.

Publicitate
Ravago

Mare parte a ţãrilor participante la Expoziţia Mondialã de la Aichi, care se desfãşoarã în perioada 25 martie – 25 septembrie, au câte un restaurant tradiţional în cadrul Pavilionului. Cel românesc însã a reuşit în cele aproximativ trei luni de la deschiderea Expoziţiei sã devinã una dintre atracţiile EXPO. Numeroase emisiuni de televiziune realizate de la deschiderea Expoziţiei au fost fãcute aici, ceea ce a dus la creşterea popularitãţii restaurantului. Bucãtari şi ospãtari români servesc împreunã cu colegii lor japonezi, într-un adevãrat schimb de experienţã care dureazã cel puţin şase luni. Bãuturile produse în România

Număr surprinzător de mare de clienţi

Publicitate
IPPU


Managerii japonezi ai restaurantului spun cã nu se aşteptau sã aibã un numãr atât de mare de clienţi. Iniţial, se aş-teptau la aproximativ 90 de clienţi pe zi, dar numãrul celor atraşi de bucãtãria româneascã este de 300 de clienţi zilnic. În fiecare zi, un şir lung de vizitatori aşteaptã – uneori şi peste o orã – sã stea la una dintre mãsuţele cu scaune din lemn pictat pentru a gusta din bucatele tradiţionale româneşti. În topul preferinţelor clienţilor japonezi sunt mititeii cu carne tocatã de vitã şi cu condimente româneşti – leuştean şi cimbru, aduse special din România – , dar şi sarmalele de varzã cu carne de porc şi mãmãliguţã. Urmeazã pe listã calcanul prãjit cu mãlai, puiul la ceaun, tocãniţa de pui şi ciorba de perişoare.

Rezerve speciale pentru vizitatorii niponi
„Nu de puţine ori ni s-a întâmplat ca unul dintre clienţii noştri japonezi sã vinã sã mã întrebe cum se spune «mulţumesc » în limba românã sau «masa a fost foarte delicioasã»”, povesteşte unul dintre românii care servesc în Pavilion. Iar de la o masã delicioasã nu pot lipsi bãuturile de soi. Vinul roşu sau alb produs de Cramele Halewood – unul din sponsorii participãrii României la EXPO – se aflã alãturi de bunãtãţile româneşti pregãtite în Japonia. Iubitorii de bere au ocazia de a gusta berea URSUS, de asemenea sponsor al Pavilionului, în special împreunã cu mititei. Dar nu doar japonezii sunt dornici sã guste din bãuturile româneşti. Reprezentanţi ai vecinilor Pavilionului României la EXPO – Austria, Portugalia, Elveţia, Belgia sau Marea Britanie – îşi dau deseori întâlnire la restaurantul românesc pentru o degustare de vin sau o halbã de bere. (I.J.)