Ce vin românesc a cumpărat în totalitate cunoscătorul George Chendi (SmartDrinks.ro) pentru selecția lui privată?

De când a intrat în lumea vinului (după ce și-a construit mai întâi o afacere solidă de distribuție prin Alma Tim Distribution, cu o cifră de afaceri de aproximativ 12 milioane de euro în 2019), George Chendi s-a afirmat prin importurile din întreaga lume (nu doar vin, ci și un solid portofoliu de ginuri, romuri și whisky-uri) și apoi prin crearea unui brand propriu disponibil în marele retail (Vila Băbiciu) și a unei selecții de circulație exclusivistă, în serii foarte mici (uneori câteva sute de sticle, alteori câteva mii – gama “Doamnele”). Pentru cei care sunt “arondați” fenomenului, shopul online fondat de el – SmartDrinks.ro – și evenimentele cu același nume, unde într-o locație premium își prezintă anual portofoliul și unde au loc degustări cu invitați de talie internațională și demonstrații de mixologie sau asocieri. Decizia de a achiziționa un prim vin românesc – în integralitatea ediției limitate – pentru a-l include în selecția girată și vândută personal de Chendi e de natură să stârnească atenția cunoscătorilor și amatorilor deopotrivă. Vinul se intitulează “Triptic” – veți vedea în continuare de ce – și l-am intervievat pe George pe această temă.

Publicitate
IWCB

Crama – aproape o necunoscută! Să fie oare o nestemată ascunsă în noroi?

Un articol despre celelalte vinuri, istoricul și proiectele de viitor ale Velvet Winery puteți găsi aici

Răspunsul la întrebarea de mai sus este “și da, și nu”. Partea cu “aproape necunoscută” e perfect adevărată la nivelul marelui public, deoarece producătorul către care s-a îndreptat atenția lui George Chendi a trecut în ultimii ani printr-un proces de rebranding total. Anterior, fusese promovată sub numele de “Amfiteatru vitis” (după forma de amfiteatru natural a zonei unde se află plantate viile, și care are la poale și un mic lac). Partea cu “nestemată ascunsă”, însă, e mai complicată. Pe de-o parte, fiindcă de rebranding s-a ocupat un specialist cu state vechi în domeniu, deloc necunoscutul (în lumea vinului) George Moisescu – cel care a semnat și rebrandingul de mare succes al Davino, din urmă cu un deceniu și jumătate, și conceptul la fel de reușit “Oltenia profundă” al Cramei Oprișor, și Basilescu, și Cramele Odobești și… multe alte proiecte de profil. Pe de altă parte, fiindcă vinurile produse după rebranding de fostul Amfiteatru vitis sunt semnate de binecunoscutul oenolog consultant Liviu Grigorică. Un nume asociat cu succese de lungă durată, precum neobișnuitele asamblaje speciale în ediție limitată ale Cramei Oprișor – Smerenie, Passarowitz, Ispita, Eticheta roșie, Drăgaica roșie sau Rusalca albă – sau edițiile mai comerciale, de serie mare, cu vinuri de la același Oprișor, Corcova, Rotenberg și altele.

Ce a avut special acest vin încât să fie cumpărat încă înainte de lansare?

‘’A fost o doză mare de subiectivism, recunosc! Dar întotdeauna sunt subiectiv când selecționez vinurile pe care vreau să le propun unei clientele rarefiate – dacă nu-mi plac în primul rând mie, cum să le pot propune?”, spune George Chendi. El mi-a povestit că a descoperit acest vin în atelierul artistului Sorin Ilfoveanu, în cadrul unui eveniment restrâns, înainte de a fi lansat oficial pe piață – atât el, cât și Moisescu și Grigorică sunt mari admiratori ai operei pictorului. “Mi s-a părut de la început unul dintre cele mai bune vinuri albe românești: complexitate aromatică, gust substanțial și la fel de complex, capacitate foarte bună de învechire. Ceva cu totul și cu totul special față de peisajul obișnuit… Și, în plus, cu o poveste care-l face unic: de la etichetă, compusă din lucrări sau elemente special create de Sorin Ilfoveanu pentru acest proiect, până la asamblajul în sine, pur românesc – Fetească albă, Fetească regală și Fetească neagră vinificată în alb. M-a atras și caracterul limitat al acestei ediții, câteva sute de sticle normale și câteva sute de magnumuri. Nu-și vor pierde valoarea în timp, ci chiar și-o vor spori”, spune Chendi. 

Publicitate
IPPU

Deocamdată, vinul se vinde pe SmartDrinks.ro cu 82 lei sticla de 0,75 litri și cu 164 lei sticla de 1,5 litri, iar selecționerul spune că va păstra în continuare această politică, în care îmbutelierea magnum să coste exact cât două sticle normale din respectivul vin.

Autorul vinului Triptic, enologul Liviu Grigorică despre Triptic: “… un vin elegant, rotund, cu echilibru perfect între aciditatea vie, alcoolul moderat și taninurile fine…”

„Am considerat proiectul Triptic ca o provocare, plecând de la ideea de a verifica dacă soiurile românești, luate ca ansamblu, au capacitatea de a sta cu fruntea sus în fața oricărui soi internațional.

Putem spune multe lucruri despre punctele forte, dar mai ales despre slăbiciunile celor trei Fetești. Prin vinificarea lor diferită, prin modul de maturare și prin asamblarea lor inteligentă am demonstrat încă o dată că vinurile, stilurile și soiurile se pot reinventa.

Am creat un vin elegant, rotund, cu un echilibru perfect între aciditatea vie, alcoolul moderat și taninurile fine ce-i conferă o structură gastronomică, forță și capacitate mare de învechire. Un vin în care fiecare din cele trei soiuri și-a adus contribuția pentru a construi o referință în oenologia românească”.