Un american la Vinvest 2006

Gabriela Maris

Darel Josef, jurnalist american, stabilit in Austria, a fost una dintre cele mai interesante prezente la VINVEST 2006. Jurnalistul american isi are omologii sai in Clubul Presa de Vin cunoscut deja specialistilor in domeniu prin politica de sustinere si promovare a vinului romanesc. Intalnirea cu acestia, intalnirea cu producatori si distribuitori romani, cu membrii ADAR-ului si ai Camerei de Comert a fost una deosebita. Daca initial cei prezenti se asteptau ca americanul sa prezinte vinuri de-ale lui, de dincolo de ocean, cum ne place sa spunem mai poetic, nedeosebindu-se prin nimic de cei care au descoperit de curand o noua piata de desfacere in sud-estul Europei, in cele din urma, surpriza a fost o prezentare si o degustare de vinuri romanesti.

Urmand ritualul unei prezentari si degustari profesioniste, lucru ce a dovedit clar ca americanul a venit cu temele facute, Darel Josef a pus pe masa si in discutie sase vinuri selectate dupa criterii personale dintre cele prezente in concurs: doua vinuri albe (o Francusa de Cotnari si o Feteasca Regala de Recas) si patru vinuri rosii (o Feteasca Neagra de Hallewood si una din gama Black Peak a celor de la Vinterra, un Domaine Ceptura Rouge, cupaj din Cabernet Sauvignon, Merlot si Feteasca Neagra, ales de la Casa Davino si o Cadarca de la Wine Princess). Degustarea propriu-zisa a fiecarui vin, dupa o prezentare scurta a podgoriei ori a producatorului, i-a provocat la discutii, nu o data contradictorii, pe cei prezenti. Partea romana – producatori, jurnalisti, membrii ADAR – s-a confruntat cu punctul de vedere al celui din afara, al receptorului strain, al pietei extene, deloc rezervata in a-si expune parerea, dispusa sau nu sa accepte specificul national, mai mult sau mai putin receptiva la ideea de terroir, asa cum o inteleg si o definesc francezii. Intalnire foarte utila, foarte importanta, foarte interesanta. Superlativele nu le punem din obisnuinta. Aceasta a fost impresia generala la finalul intalnirii desi initial oricine s-ar fi putut intreba ce cauta americanul la VINVEST si de ce ne prezinta el noua vinurile noastre.