Valahorum – un exemplu de brand (privat de țară) văzut la Apogeum

Rose Valahorum din 2019 (Busuioacă de Bohotin sec, din Tohani) și o Fetească neagră Valahorum 2017 (sec, din Tohani), plus Feteasca neagră Apogeum 2016, 2015 și 2019 (aceasta din urmă direct din amforă, cu fermentația malolactică neterminată) – astea au fost vedetele unei vizite în care ne-am cam autoinvitat, împreună cu un grup de jurnaliști, comunicatori și bloggeri, după ce gama Siel de la Tohani România a obținut două Medalii de Aur și una de Mare Aur (pentru rose) la Premiile de excelență Vinul.ro 2019. Dar citiți până la sfârșit.

Publicitate

Vinurile Valahorum au etichete noi și sunt foarte reușite: atrăgătoare aromatic, ușor de înțeles și de abordat

Am avut noroc la vizita noastră: gama Valahorum ne-a fost prezentată cu pasiune de către creatorul lor, Daniel Dorneanu (foto sus), și de către brand managerul Dan Bundur (foto mai jos), în asociere cu bucate gândite de somelierul Ștefan Timofti.

Am avut parte de o experiență complexă, în care vinurile – în cazul de față produse chiar la Tohani de enologul Daniel Dorneanu (din Valahorum fac parte și vinuri produse la alte crame și selectate pentru a fi promovate sub acest nume) – au fost și povestite, și asortate. Pentru cei mai noi în lumea vinului, e cazul să precizăm că Daniel Dorneanu – un profesionist recunoscut în domeniu – are o îndelungată experiență în producția de vinuri “de Dealu Mare” și nu numai. El este asociat, în crama boutique Mierla Albă, cu Răzvan Macici, cel care a și semnat prima ediție a colecției Valahorum. Continuitatea brandului umbrelă inițiat de antreprenorul Virgil Mândru este, așadar, asigurată.

Publicitate
Gama Valahorum beneficiază de o nouă etichetă, inspirată din motivele tradiționale românești, pentru a indica misiunea pe care și-a asumat-o: aceea de a grupa sub aceeași umbrelă (numele Valahorum și identitatea gamei) vinuri reprezentative de la crame mici independente, cu personalitate, din diferite regiuni viticole
Dan Bundur, brand manager Valahorum

Intens aromatic – căpșune, trandafir – și mineral-sec, bine structurat și echilibrat gustativ – așa s-a prezentat rose-ul din Busuioacă de Bohotin 2019 Valahorum. Un vin care atrage de la prima adulmecare și confirmă apoi prin degustare, ideal în special pentru cei care vor să bea mai mult de un pahar. Pentru fetele care vor să se răsfețe cu arome intense, un avertisment: gustativ, acest vin cere și ceva de mâncare alături – noi l-am încercat și de sine stătător, și alături de telemea cu pâine și semințe de rodie, și alături de somon la cuptor cu un mix de legume (unele, la abur și unele delicat murate – și un sos special marca Ștefan Timofti, care este brand managerul Apogeum).

Fructat (vișine, prune) dar mai ales vanilat și cu impresii de fulgi de cocos și ciocolată (ciocolată Bounty), cu o textură mătăsoasă și impresii dulcege pe un corp care susține senzațiile inițiale – așa a fost perceput de către degustători Valahorum Fetească neagră 2017. Agreabil, frumos rotunjit și gata de băut, un vin care nu dă deloc impresia de butoi din stejar românesc, ci mai degrabă american. Cu siguranță, are o exprimare directă, care va fi bine primită de cei care vor să simtă totul într-un vin de la bun început, fără să aibă nevoie de “scheme” complicate.

Ce înseamnă, mai exact, Apogeum?

Întâi și-ntâi, câteva precizări: Apogeum de la Tohani (entitate distincta de compania Tohani România)  înseamnă nu doar vinul în sine, ci și o cramă dedicată obținerii acestui singur vin, plus conacul cu același nume, moștenire istorică a Principelui Nicolae, fratele Regelui Carol al II-lea – restaurat în ultimul deceniu de actualul proprietar.

La cramă se lucrează fără presă – strugurii sunt selecționați manual cu severitate și introduși în niște amfore de 2.500 de litri, unde are loc zdrobirea sub propria greutate, apoi macerația, fermentația și restul etapelor enologice, care sunt făcute tot manual. Vinurile sunt apoi transferate în butoaie din stejar franțuzesc marca Seguin Moreau, probabil unele dintre cele mai celebre din lume – practic, niște Rolls Royce…

Conacul, la rândul lui, dispune de o sală de mese amplă, cu geamuri de sus până jos care oferă vedere către vie, o terasă dotată cu un mare cuptor de inspirație tradițională și cinci camere (dintre care 3 mini-apartamente) amenajate confortabil și cu bun gust.

Vinurile Apogeum – un vis care deja a devenit realitate

Verticala de Apogeum demonstrează o consecvență calitativă de natură să consolideze imaginea unui brand superpremium

Alături de cramă și conac, vinurile care poartă numele Apogeum întregesc un vis al antreprenorului Virgil Mândru, după cum a declarat chiar el: acela de a se dedica, pe cât de mult posibil, producerii unor vinuri de elită, în cantități limitate. Iar după o degustare pe verticală (anii 2015, 2016 și 2019, acesta din urmă direct din amforă), impresia celor prezenți a fost că e cel puțin pe drumul cel bun, dacă nu cumva a și reușit deja: există în spatele numelui Apogeum șase recolte, între care e foarte greu să faci o alegere. Cireșe și vișine, prună, lemn cu adevărat nobil se disting olfactiv – însă cu finețe și echilibru, fără nicio discrepanță. Iar gustativ resimți din prima că ai de-a face cu licori de excepție, indiferent de an: o structură fermă, cu senzații de corpolență, o bună convergență între gust și miros, cu finaluri picante înviorătoare care ridică și mai mult impresia generală. Acestea sunt notele comune între ani diferiți de recoltă, dar diferențe între ele există – pentru a confirma că fiecare recoltă are propria personalitate.

Valahorum și Apogeum, parte din construcția unui brand de țară. Sau măcar a unei vitrine românești de vinuri reprezentative

Senzația pe care mi-a lăsat-o vizita la Conacul Apogeum, degustarea și discuția cu antreprenorul Virgil Mândru (foto dreapta) este că  am întâlnit mai mult decât un ingenios proiect comercial – și anume chiar un prim proiect de brand de țară.

Unul privat, dar poate din această cauză mai fezabil.

Dincolo de activitatea companiei Tohani a lui Virgil Mândru, brandul-umbrelă Valahorum separat de Tohani – cu ambiția de a grupa vinuri reprezentative de la crame mici și medii din diferite regiuni, cu personalități distincte și apte să găzduiască turiști și să ofere experiențe gustative și culturale diverse, dar întotdeauna românești – permite afișarea unei diversități de “esențe românești” (acesta este, de altfel, și sloganul brandului: “Essence de Roumanie“).

Cum de la autorități sau asociații e greu să așteptăm o astfel de construcție în viitorul previzibil, e de înțeles și de salutat când cineva își suflecă mânecile către acest scop.

Succes!