“Vin de calitate, etichetă de calitate”. IPPU Packaging – partea văzută și cea nevăzută a imaginii de produs

O etichetă de vin nu înseamnă numai o grafică simpatică și un logo așezat pe o bucată de hârtie. Un brand se construiește pe valorile care îl reprezintă, și își dorește să stabilească o comunicare cu clienții săi tocmai prin împărtășirea acestor valori. De aceea, este foarte important ca brandul să aibă o poveste care definește produsul, care facilitează comunicarea și îl face pe client să rezoneze cu produsul. Poveștile din spatele etichetelor de vin, în cazul discuției noastre, sunt transpuse în realitate “în mod magic” de IPPU Packaging, partenerul revistei noastre la Forumul Vinul.Ro. Tocmai pentru a lămuri întrucâtva “importanța etichetei” în domeniul vinului, am stat de vorbă cu Cristian Pădurariu, director de vânzări la IPPU Packaging.

IPPU Packaging este una dintre cele mai vechi tipografii din țară specializată în tipărirea de etichete autoadezive – și putem spune că este una dintre cele mai specializate tipografii în tiparirea etichetelor de vin. Corect?

Absolut corect. Acum realizez cât de “vechi” sunt, de fapt, în urma acestei constatări. Să zicem că eu și IPPU avem un parcurs comun, început acum 20 ani, când m-am alăturat echipei și i-am cunoscut pe actualii mei parteneri, Markus Stampfl și Mario Reichle.

– Îți mai aduci aminte când ați tipărit prima etichetă de vin? Cum a fost?

2001, Cramele Halewood. Un set de etichete care reprezentau patru tablouri pe care le dețin ei. Cum să fie? Am descoperit că lumea vinului este una foarte plăcută cu mult înainte de a  ajunge să desfaci sticla și să guști din vin. Din acel moment, am pornit o strategie pentru a prinde valul plantărilor și reconstrucției viticulturii românești. Butași, plantări, spalieri, soiuri, replantări, recoltă, cules, tanin, alcoolemii, vinificație, degustări, oenolog, sticla Bordeaux, plută, identitate vizuală, concept – au fost informații, termeni și cuvinte ce erau strâns unite, așezate liniștit într-o sticlă și căreia îi trebuia o etichetă care să le sintetizeze într-un mod atractiv pe toate.

– Cum percepeți voi schimbarea cerințelor clienților voștri din industria vinului în ultimii ani? Îmi dau seama voi sunteți primii care simțiți pulsul pieței de vinuri, prin comenzile pe care le primiți.

România fiind o piață relativ nouă, dar trecută binișor de pionerat, cred că a început să se maturizeze. Există produsul și conceptul și suntem întrebați cum putem ajuta ca, prin tiparul oferit de către noi, să se închidă ciclul de producție, cu identitatea dorită customizată perfect pe vinul respectiv. Pe scurt, cerința principală este să dăm viață personalității acelui produs. Ascultăm și răspundem, ne informăm și oferim mai departe idei. Avem, cu siguranță, o influență – dar pe linia cerinței clientului final. Să spunem că materializăm idei. În plus, vedem o creștere a producției, care vine la pachet cu o diversificare, lucru ce se traduce pentru noi în proiecte noi și din ce în ce mai interesante. Pe de altă parte, sunt din ce în ce mai mulți producători care încep să îmbutelieze, și asta o vedem în comenzile mici, de la cramele nou înființate sau de la cei care au vândut vrac până acum. Este interesant și ne bucurăm să vedem că importanța unei etichete bine realizată, din toate punctele de vedere – de la concept la tipar – crește și este din ce în ce mai bine înțeleasă.

– Gândindu-ne la piața vinurilor din Australia sau Italia, de exemplu, și luând în considerare experiența voastră vastă, putem vorbi de apariția un stil românesc la etichete de vin de la noi din țară?

Un stil așa cum au etichetele în Franța, Italia sau Spania nu cred că putem spune că avem. Noi suntem prea adânc implicați în această piață, și răspunsul meu va fi unul destul de subiectiv. Dar este foarte bună întrebarea, și ar fi foarte interesant să aflăm cum suntem priviți de cei din afară. Cred că am putea afla un răspuns chestionând vizitatorii și specialiștii vreunei expoziții importante de acest gen. Atunci cu siguranță obținem un tablou mai fidel și mai obiectiv al imaginii noastre.

– Se vorbește mult despre designul unei etichete, dar foarte importantă este realizarea ei efectivă. Și aici interveniți voi, cu experiența acumulată în 22 de ani de tipar. Ce se întâmplă în momentul în care primiți un proiect nou? Cu ce contribuie IPPU ca acea etichetă să devină “wow”?

– Am citit într-un studiu american, acum vreun an, că 75% din cumpărători nu-și amintesc numele brandului, dar își amintesc imagini, simboluri de pe etichetă. Și este adevărat, sunt convins că fiecare dintre noi are o astfel de imagine în minte. Și atunci, cu cât imaginea este mai puternică, mai bine tiparită, mai atractivă, cu atât mai ușor rămâne în mintea consumatorului. Dar asta este ceea ce se vede. Intervenția noastră care face diferența dintre etichete este partea nevăzuta: consultanța pe care o acordăm pentru alegerea materialului etichetei, alegerea potrivită a adezivului în funcție de condițiile de păstrare, manipulare și etichetare a sticlelor, procedeul de tipar cel mai bun pentru stilul de design – și aici includem toate aplicațiile speciale pe care le putem utiliza pentru a evidenția mai bine designul etichetei – pe scurt, tot  know-how-ul obținut direct din industrie și oferit înapoi ca soluție. Iar toate acestea într-o “simplă eticheta” 🙂

Fiecare concept nou care ne pune la încercare cunoștintele și capacitățile tehnice este o provocare, iar realizarea lui este un mare motiv de bucurie și mândrie pentru noi. Când ies din tipar trec din mână în mână și este impresionant să vezi cu câtă bucurie sunt privite de toți. Ele sunt precum copiii noștri, ne mândrim peste tot cu ele.

– Care sunt astazi caracteristicile unei etichete de vin de calitate? 

Vin de calitate, etichete de calitate. Caracteristica principală ar trebui să fie bunul simț în a folosi cât se poate de atent materialele și procedeele pe care le ai la îndemână. Nu mă pot abține să nu fac o paralelă între ținutele vestimentare pe care le porți zilnic sau la evenimente, seara sau dimineața, indoor sau outdoor, și această “îmbrăcăminte“ numită eticheta de vin, care exact aceste ingrediente ar trebui să le conțină: calitate și bun simț.

– După cum înțeleg, unul dintre punctele voastre forte este că țineți permanent pasul cu inovațiile tehnice de pe piața internațională. Ce ați adus nou în ultima perioadă și care sunt planurile de viitor?

TCS, TCN și CTP – niște acronime care reprezintă achiziții de vârf, făcute exact pentru industria etichetelor de vin. Nu există în acest moment nicio deosebire între o tipografie din Italia, Spania sau Franța și IPPU Packaging. Suntem pregătiți să le folosim la maximul capacității lor, să forțăm vârful de calitate și să obținem ceea ce caută mulți, adică originalitatea. Dar, repet, în spatele acestor mașini există o echipă pregătită să înțeleagă și să transforme conceptul în realitate. Și chiar mai mult de atât, să adauge tot know-how-ul obținut în 22 de ani de tipar.

– Privind retrospectiv și analizând punctul în care suntem acum și imaginându-ne în ce direcție se dezvoltă această piață, cu ce influențează IPPU piața etichetelor de vinuri?

Păi, în primul rând cu prezența. Vrem să ne ridicăm alături de această industrie și să putem tipări pe cât mai multe etichete “Wine of Romania”.