Vincon mizeaza pe investitii si pe Ambrosio

Vincon Vrancea te invita la o vizita la podgoriile, locatiile de productie si cele mai importante crame pe care compania le detine. Te asteptam la un eveniment deosebit, in care vei descoperi alaturi de Vincon Vrancea secretele vinului“. Sa recunoastem, o invitatie incitanta, pentru ca, fara sa dezvaluie aproape nimic, promitea multe surprize. Cat de placute, m-am decis sa aflu. Si, pe 13 septembrie, am demarat in tromba spre Focsani. De fapt, catre Grebanu, limita sudica a podgoriei Cotesti, unde Vincon detine una dintre cele mai frumoase ferme. O plantatie de 98 de hectare, dintre care 80 cu vie tanara, vie dedicata aproape in exclusivitate soiurilor negre, mai precis Cabernet Sauvignon, Pinot Noir si Feteasca Neagra.

La Grebanu, prima surpriza. Vincon invitase o armata de jurnalisti, semn ca asistam la o adevarata campanie de PR. O campanie oarecum asteptata, pentru ca, in conditiile in care ceilalti granzi ai pietei de vin din Romania punctasera deja la capitolul imagine (si la vinuri noi, de la premium in sus), marele producator al Vrancei dadea impresia ca a ramas intepenit in „block start“. Pentru o asa delegatie, gazdele se pregatisera pe masura. In via de la Grebanu, o vie model, in care, in pofida unui an deloc favorabil, productia nu a avut de suferit, oaspetii au fost intampinati de directorul general al companiei, Georgel Costache, flancat de directorul de dezvoltare, Emanuela Mocanu, si de directorul pe viticultura, Stefan Alfred. Cei trei au facut o prezentare succinta a companiei, a activelor, a schimbarilor pe care Vincon le-a efectuat in cei 13 ani de existenta in noua formula, dar au vorbit si despre planurile de viitor ale companiei. Cei prezenti au aflat astfel ca, in acest moment, din cele 1.580 de hectare de vie pe care le exploateaza, peste 1000 sunt deja in proprietatea Vincon, ca, la sfarsitul anului 2013, suprafata replantata va depasi 800 de hectare, dar si ca, de la anul, Vincon va demara construirea unui Centru de Vinificatie la Husi, destinat producerii de vinuri premium si super premium, investitie care se va ridica la aproape 3 milioane de euro. Mai pe seara, Luchi Georgescu, principalul actionar de la Vincon, ne spunea ca numai in perioada 2010-2011 compania a investit peste 5,5 milioane de euro pentru reconversie, pentru achizitia de utilaje pentru vinificare, pentru dezvoltarea parcului auto, pentru achizitii de terenuri si pentru statia de epurare de la Carligele.

Luchi Georgescu despre vin, Vincon, piata si Ambrosio

Dar la Carligele nu s-au bagat bani numai in statia de epurare. Centrul de vinificare se lauda acum cu o capacitate de productie de 40.000 de hectolitri. Atat directorul general, Georgel Costache, cat si directorul de productie, Nicu Mateescu, ne-au prezentat cu mandrie ultimele dotari ale cramei, printre care se numarau tancurile de macerare la rece sau presele performante. Iar dupa o vizita prin tot complexul, punctata de degustarea musturilor mai mult sau mai putin fermentate, a urmat piesa de rezistenta a vizitei, conferinta de presa a presedintelui Vincon, Luchi Georgescu. Una nonconformista, dar extrem de agreabila, menita sa arunce multe dintre valurile care ascundeau, nu intotdeauna favorabil, adevarata fata a producatorului. Directa si, pe alocuri, nepermis de sincera, Luchi Georgescu a recunoscut ca organizarea acestei actiuni avea ca scop o repozitionare a marelui producator din Vrancea in mentalul colectiv. „Nu intotdeauna reusesti sa faci ceea ce iti propui, dar vrem ca prin aceasta vizita lumea sa fie informata mai corect despre ceea ce facem, cat facem si cum facem“, a declarat presedintele Vincon. Dupa o scurta trecere prin istoria companiei, de la 1949 pana in 1999, an in care Luchi Georgescu a devenit actionar principal, presedintele Vincon a povestit despre toti pasii importanti pe care i-a facut firma in ultimii ani. Despre refuzul de a mai vinde vin vrac, despre trecerea treptata de la a cumpara struguri la a lucra propria vie, despre cum a ajuns Vincon cel mai mare producator din piata din punct de vedere al volumului, despre cele peste 40 de milioane de euro investite in companie in cei 13 ani de cand o detine, dar si despre faptul ca, in pofida perioadei grele prin care trece piata vinului, a refuzat o oferta de aproape 60 de milioane de euro pentru a ceda pachetul majoritar. Luchi Georgescu a vorbit si despre scaderea pietei vinului imbuteliat, care acum doi ani depasise jumatate de miliard de euro, iar acum a scazut la 350 de milioane, despre criza, despre puterea de cumparare, despre reaparitia in forta a vinului vrac, dar si despre neelucidata problema a BFL-urilor. Presedintele Vincon a pronosticat o crestere a pretului vinului, cauzata, in principal, de scaderea dramatica a volumelor produse si, in final, a recunoscut ca isi doreste ca Vincon sa vanda mai mult si sa se pozitioneze mai corect pe piata. Si, in principal, pe piata HoReCa, pentru care compania a pregatit deja gama Ambrosio. Gama pe care am avut sansa sa o degustam (redegustam, in cazul meu) si despre care pot sa spun ca a reprezentat o noua surpriza placuta. Mai ales ultima aparitie, Muscat Ottonel 2011, un sec medaliat cu aur la Concours Mondial de Bruxelles, dar si Feteasca neagra 2008, pe care, personal, il consider icon-ul gamei.