Vinul in China, o noua minune a lumii

Made in China. Nimic neobisnuit pentru zilele noastre, cand, practic, nu prea exista categorie de produs pe care sa nu intalnesti aceasta inscriptie. Si totusi, pana acum 20 de ani, daca nu te duceau drumurile prin Extremul Orient, era greu sa intalnesti aceasta „denumire de origine“ pe vreo sticla de vin.

Vinul, cel din struguri, sa fim bine intelesi, a aparut in China acum mai bine de 4.500 de ani. E drept, la fel cum a aparut, la fel a si disparut, pentru ca, vreme de cateva mii de ani, mai precis pana aproape de anul 0, in timpul dinastiei Han, chinezii s-au cam dezis de struguri, multumindu- se cu vinul de orez, dar si cu alte bauturi alcoolice. Chiar daca istoricii se cam contrazic in ceea ce priveste continuitatea vinurilor din struguri pe meleagurile respective, suntem tentati sa dam crezare celor scrise mai sus, poate si pentru ca prima pivnita imperiala a aparut abia in anul 26 inainte de Cristos. Insa abia peste alte cateva sute de ani, in timpul dinastiei Tang (618-907 e.n), consumul de vin a devenit un obicei cat de cat comun pentru chinezii instariti. A trebuit sa mai treaca un mileniu pentru ca in China sa apara primul producator industrial, Zhanyu Winery, si chiar daca exemplul sau a fost urmat repede si de altii, productia de vin a ramas la limita ridicolului. Conform site-ului winechina.com, in anul 1949 intreaga tara a produs 200 de tone de vin!!! E drept, din acel moment productia de vin a crescut semnificativ. Mai ales dupa 1980, anul in care a demarat reforma economica, pentru ca, daca in 1978 productia de vin ajunsese la 64.000 de tone, in 2004 chinezii produceau deja 370.000 de tone de vin, o cantitate cu 15% mai mare decat cea realizata in anul precedent. E drept, a fost un efort conjugat, iar un mare merit in acest proiect l-a avut grupul Remy Cointreau (pe vremea aceea inca se numea doar Remy Martin), care, in 1980, a realizat primul joint-venture in domeniu, dand nastere companiei Dinasty, care, alaturi de alti doi colosi, Great Wall si Changyu Pioneer, domina in acest moment productia de vinuri chinezesti. Insa acest triumvirat este in pericol, pentru ca tot mai multi producatori de pe mapamond au inceput sa realizeze imensul potential al Chinei si nu mai vor sa se limiteze doar la a-si vinde vinurile intr-o tara in care exista peste un miliard de potentiali consumatori.

Consumatori mici, dar multi

Daca in ceea ce priveste productia de vin am vazut ca progresia este aproape geometrica, sa vedem cum stau lucrurile si in materie de consum. Nu foarte bine, daca ne raportam la consumul mediu, pentru ca si astazi, cand China se pregateste sa devina cel mai mare consumator de vin din lume, consumul mediu pe cap de locuitor nu depaseste 0,4 litri pe an! E drept, exista si explicatii pentru aceasta cifra extrem de mica, iar cea mai plauzibila este oferita de faptul ca, pana la aparitia boom-ului economic de la inceputul noului mileniu, marea majoritate a populatiei nu avea suficiente venituri pentru a-si cumpara vin. Vin care, inainte de 2000, daca provenea din productie interna, era putin, iar daca venea din afara granitelor, era extrem de scump. Chiar si astazi, statul impune o taxa vamala de peste 40% producatorilor straini care vor sa-si vanda vinurile in China. La fel de adevarat este faptul ca, in noul mileniu, consumul de vin in randul chinezilor a crescut in mod exponential, iar daca inainte de 2000 majoritatea vinului chinezesc mergea la export, acum 90% din productia interna – din ce in ce mai mare – este consumata in tara.

Bautori de Bordeaux

Conform statisticilor, preferintele chinezilor merg catre sortimentele rosii, 90% din consumul anului 2007 fiind reprezentat de aceste vinuri. Poate si de aceea, in acest moment ponderea soiurilor rosii in podgoriile chinezesti este de 80%. Preferinta pentru vinurile rosii se poate dovedi si prin faptul ca, de mai bine de un an, China a devenit cel mai mare consumator de Bordeaux din lume, iar dupa cum suna prognozele, nu va mai pierde mult timp de acum inainte aceasta pozitie. Nu numai pentru ca, in urmatorii cinci ani, capacitatea anuala de import a pietei va creste de la 156 de milioane de sticle la nu mai putin de 600 de milioane, ci si pentru ca, in acest moment, tot mai multe proprietati bordeleze sunt ofertate – si vor fi, probabil, si achizitionate – de banci, companii sau pur si simplu de mari magnati ai Chinei. In aceste conditii, nu trebuie sa mai mire pe nimeni ca preturile vinurilor de Bordeaux au luat-o razna. Si acesta e doar inceputul, pentru ca Burgundia, Languedoc, dar si alte zone viticole renumite de pe intreg mapamondul sunt in stand-by. Si o stire calda. Recent s-a semnat un contract prin care grecii de la VAENI Naousa vor exporta anual 3,6 milioane de sticle de vin in China.

Un lucru e cert. In foarte scurt timp China va deveni cel mai mare consumator de vin din lume, nu doar de Bordeaux. Primul importator de vinuri australiene inca din 2007, China reprezinta un miracol pentru tot mai multi producatori. Cresterea productiei interne, cresterea puterii de cumparare, dezvoltarea culturii vinului in randul populatiei, targurile internationale de vin din ce in ce mai numeroase – numai in Guangzhou au loc minim cinci editii anual -, reprezinta cativa factori care, cu siguranta, vor conduce catre acest rezultat. Sa nu uitam ca, in momentul de fata, in China, procentul de vin vandut prin retelele de super si hipermarketuri este mai mic de 30 % din totalul pietei. Ce se va intampla cand acest procent il va egala pe cel existent la nivel mondial, adica 70%?

Calitatea, intre fake si Decanter Trophy 2011

Cand vorbim de calitatea produselor chinezesti, noi, romanii – dar nu numai -, devenim usor reticenti. Iar cand vine vorba de vin, nu facem exceptie. Dar in acest caz e vorba mai mult de o generalizare, pentru ca, sa recunoastem, cati dintre noi au avut ocazia sa deguste un „made in China“ original? Mai degraba este posibil sa fi consumat un vin sau, ma rog, o bautura facuta in China , insa cu o eticheta bordoleza sau australiana. Este celebra replica unui mare importator din Beijing, Romain Vandervoorde, care a spus, nici mai mult, nici mai putin, ca „gasesti mai mai mult Lafite 1982 in China decat s-a produs in Franta“. Asta ca sa nu amintim de episodul consemnat la Londra in luna martie a anului trecut, cand sute de sticle importate din China care purtau eticheta Jacob’s Creek s-au dovedit a fi niste falsuri. Cert este ca, in acest moment, piata din China este invadata de falsuri. Pe cele mai multe, un consumator avizat le poate sesiza cu o singura privire, pentru ca multe etichete sunt contrafacute. Foarte multe sticle contin doar un amestec de apa, zahar, coloranti si arome sintetice. Exista, insa, si vinuri reproduse foarte bine, care pot pacali cel mai bun degustator. In general, acestea folosesc ambalaje originale si pot fi gasite la preturi de cateva mii de euro. In China sunt contrafacute inclusiv vinurile romanesti, ba chiar si denumirile producatorilor. Una dintre victime a fost Murfatlar, firma al carei nume a fost „imprumutat“ de un afacerist chinez care a participat anul trecut la un targ de vinuri in Guangzhou. Acum, sa fim seriosi, n-au scapat ele ceasurile elvetiene de falsificatori, cum puteau vinurile sa aiba alt statut, in conditiile in care pot deveni generatoare de mari profituri?

Insa vinul chinezesc are si partile lui bune. Chiar foarte bune, daca ne gandim ca un vin din provincia Ningxia, Jia Bei Lan 2009, a cucerit, anul trecut, la Decanter World Wine Awards, trofeul pentru cel mai bun vin la categoria Red Bordeaux Varietal cu preturi de peste 10 lire sterline. Sau ca, pe 14 decembrie, la Beijing, intr-o competitie denumita „Bordeaux contra Ningxia“, patru din cele cinci vinuri chinezesti prezente in competitie au surclasat cele cinci bordeleze participante.

Si asta nu e totul. Spuneam mai sus ca, in acest moment, 90 % din productia de vin a Chinei este destinata pietei interne. Ce se intampla cu restul de 10% este intrebarea? Simplu, se exporta, dar nu pe fostele piete traditionale, gen Asia de sud-est, ci au ajuns chiar in Statele Unite si in vestul Canadei. Insotite de critici mai mult sau mai putin favorabile, important este ca au ajuns acolo. Pronosticurile pentru vinurile chinezesti sunt extrem de favorabile, astfel ca nu putine sunt vocile care afirma ca, in urmatoarele decenii, sticlele pe care vei putea citi „made in China“ vor fi la mare cautare.