În timp ce marii jucători europeni precum Franța, Portugalia, Italia și Spania s-au confruntat cu cele mai mici recolte din ultimii ani, industria vinului din Republica Moldova este în creștere. Cum a reușit aceasta să înregistreze cele mai mari cifre din ultimii 4 ani – aproape 1.8 milioane hectolitri și o creștere de 5,5% a exporturilor? Condițiile meteo favorabile și politicile publice care au condus la îmbunătățirea calității și expansiunea piețelor de export au făcut din 2017 un an de succes pentru Wine of Moldova. (Advertorial)
Gheorghe Arpentin, director al Oficiului Național al Viei și Vinului: “Recunoașterea internațională pentru “Wine of Moldova” crește, și la fel și cererea consumatorilor străini pentru acest produs. Volumul exporturilor a crescut, dar cea mai mare realizare este aceea că am reușit să creștem valoarea vinului vândut la export. Prețul actual per sticlă este cu 8,2% mai mare decât în 2016, ceea ce înseamnă că piețele străine sunt gata să plătească mai mult. Totuși, reușim să menținem prețuri extrem de competitive pentru produsele marca Wine of Moldova”
“Wine of Moldova”
“Wine of Moldova” (“Vinul Moldovei”) este brandul de țară al vinurilor din Republica Moldova, care unește peste 40 de crame și care și-a câștigat deja locul în inimile și pe mesele multor iubitori de vinuri internaționali. Născut dintr-o tradiție uimitor de bogată, dar în egală măsură proaspăt și modern, “Vinul Moldovei” cucerește constant marea lume a vinului, rămânând credincios crezului că “este creat de generații de producători în cele mai mari crame ale lumii, este apreciat de consumatorii de la apus și răsărit și este susținut de o istorie pe care oricine o îmbrățișează”.
“Wine of Moldova” este rezultatul direct și măsurabil al eforturilor Republicii Moldova de a-și reforma vinurile, cu accent pe calitate și performanță. În 2013, a fost creat Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) – și de atunci sarcina acestuia a fost de a implementa programe complexe care să susțină diversificarea pieței și creșterea exporturilor de vinuri de calitate. Inspirată de modelul european bazat pe Indicații Geografice Protejate, Republica Moldova a promovat creșterea celor 4 regiuni viticole – Valul lui Traian, Ștefan Vodă, Codru și Divin – dând naștere unor creșteri calitative impresionante în ultimii cinci ani. Ca o dovadă a acestor realizări stau cele 380 de medalii câștigate de vinurile Moldovei la cele mai renumite și prestigioase concursuri internaționale, cum ar fi Decanter World Wine Awards, Mundus Vini, Concours Mondial de Bruxelles, International Wine Challenge și altele.
Concentrarea pe autenticitate
Beneficiind de cea mai mare densitate de vii din lume, localizate la aceeași latitudine ca Bordeaux și cu un climat similar Burgundiei, Moldova poate oferi vinuri remarcabile, capabile să satisfacă cei mai pretențioși consumatori. Țara și-a câștigat o reputație de producător de vinuri premium, create pe gustul consumatorilor internaționali, dar care păstrează în același timp un caracter local prin folosirea unor soiuri de struguri locale și reușesc să reflecte caracteristicile terroir-elor locale și priceperea unei generații tinere de oenologi. Experți internaționali în vin, care sunt din ce în ce mai interesați să viziteze Moldova și să-i descopere vinurile, sunt de părere că această țară din “Lumea nouă” își poate croi un viitor bazându-se pe vinuri cu personalitate obținute din soiurile locale. Personalitatea, autenticitatea și unicitatea vinurilor Moldovei sunt modelate de soiurile locale care reprezintă 10% din producție: Fetească albă, Fetească regală, Fetească neagră, Rară neagră și altele.
Succesul “Wine of Moldova” în cifre
Transformările recente au condus la o restructurare completă a exporturilor, scăzând dependența de piețele tradiționale, în special de Rusia. În prezent, vinul moldovenesc este exportat în 63 de țări (între care majoritatea celor care formează Uniunea Europeană), și exporturile sunt în creștere constantă.
În 2017, volumul exporturilor de vin moldovenesc a ajuns la 1,4 milioane de hectolitri, cu 5,5% mai mult decât în 2016. Valoarea exporturilor a crescut, însă, chiar mai mult, ajungând la 128.462.000 dolari americani, cu 16% mai mult decât în anul precedent. Volumul exporturilor de vinuri îmbuteliate a crescut pe toate piețele de export, cu excepția Belarusului și a Republicii Cehe, iar în topul destinațiilor de export se află Polonia (14% din total), China (12%), România (12%), Rusia (12%), Republica Cehă (11%), Ucraina (7%), Kazahstan (7%), Belarus (5%), Canada (4%) și Slovacia (3%).
Valoarea exporturilor de vin vrac a crescut cu 8,5% comparativ cu 2016, iar raportul dintre creșterea valorică versus creșterea volumică s-a îmbunătățit semnificativ, vracul totalizând 54.386.557 dolari. Topul destinațiilor pentru exporturile de vin vrac este dominat de Belarus (44% din total), urmat de Georgia (16%), Rusia (14%), Ucraina (7%) și România (7%).
În ultimii trei ani, suprafața viilor cu Indicație Geografică Protejată a crescut cu 37%, în prezent în cele 4 regiuni IGP (Codru, Valul lui Traian, Ștefan Vodă și Divin) funcționând 64 de producători, cu o capacitate combinată de 2 milioane de sticle (0,9 milioane sticle de vinuri albe – 45%; 0,14 milioane sticle de rose – 7%; 0,82 milioane sticle de roșu – 41%).
Separat de eforturile conjugate ale tuturor celor implicați în sectorul vinicol al Moldovei, condițiile meteo favorabile din 2017 au jucat și ele un rol cheie în succesul vinului moldovenesc. Mulțumită vremii calde și a unor precipitații peste media multianuală, au fost posibile o serie de teste pe loturi experimentale de viță de vie, cu folosirea celor mai noi tehnologii, iar acestea au permis industriei de profil să crească autenticitatea și calitatea “Vinului Moldovei”.
Atracțiile vinicole ale Moldovei au doborât recorduri
Moldova s-a concentrat pe vin și ca pe un avantaj cheie în dezvoltarea turismului: cea mai mare colecție de vinuri din lume (peste 1,5 milioane de sticle) este păstrată la o adâncime de 80 metri, în compartimente gotice din galeriile subterane de la Mileștii Mici, la doar 10 km distanță de capitala Chișinău; cu aceste galerii săpate în calcar, lungi în total de 200 km și atingând adâncimea de 80 de metri, Mileștii Mici este o construcție în stilul fortărețelor mediavale ale Moldovei care găzduiește 55 km de galerii în care are loc producția, maturarea și învechirea la sticle a vinurilor. Încă un simbol al moștenirii oenologice a Moldovei o reprezintă orașul subteran al vinurilor de la Cricova, cu galerii totalizând 70 km. Fondată în 1952, Cricova este cel mai mare producător de spumante prin metoda tradițională din Republică iar Vinoteca națională de aici include o colecție magnifică de vinuri legendare – recolte vechi din Valea Mosellei, Burgundia, Bordeaux și Porto. Cel mai vechi vin din această colecție, un vin pascal din Ierusalim unic în lume, produs într-o cantitate super-limitată în 1902.
Cel puțin zece alte crame din Moldova au porțile deschise pentru vizitatori, oferind tururi, degustări, masterclass-uri și cazare, iar numărul evenimentelor și festivalurilor legate de vin crește an de an, adunând sute de mii de entuziaști din întreaga lume.
O prezență remarcabilă a ”Wine of Moldova” la evenimentele internaționale
Oficiul Național al Viei și Vinului promotează “Wine of Moldova” pe piețele strategice internaționale prin participări sau organizări de evenimente croite pe specificul acestor audiențe. Pentru a sublinia talentul și munca celor implicați în producerea vinului, în 2017 a fost creat un concept memorabil de stand (“Vinul Moldovei. O legendă vie”) – învelit în 130 de metri pătrați de tapiserie realizată manual cu tehnici tradiționale și inspirată din modelele covoarelor moldovenești, care sunt incluse pe Lista Moștenirilor Culturale Intangibile a UNESCO. 12 artiști moldoveni au lucrat mai mult de 2.500 de ore, cu 500 de ace, sute de mii de noduri și puncte și peste 50 de kilograme de lână, iar instalația artistică e menită să simbolizeze arta producerii vinului moldovenesc: cu rădăcini în tradițiile milenare, cu pasiune care inspiră și tânjește tot mai sus.