Vinul, mult mai distractiv pe Facebook

În plina perioada de hegemonie a Facebook, Twitter si a blogurilor de nisa, producatorii de vinuri si bauturi alcoolice neglijeaza lumea retelelor sociale si efectele pe care acestea le pot avea acestea asupra activitatii comerciale si a imaginii. Asa suna una dintre principalele concluzii ale conferintei internationale organizate de publicatia britanica Drinks Business, la sfarsitul lunii aprilie, la Londra. În cadrul conferintei despre impactul retelelor sociale si a blogurilor asupra industriei vinurilor si bauturilor alcoolice, mai multi specialisti de talie internationala au sustinut ideea ca „new media” reprezinta o buna oportunitate de promovare si un nou limbaj de comunicare, care, pe langa multele beneficii, poate prezenta si anumite riscuri.

Publicitate
Ravago

Foarte multi ar fi surprin si, altii un pic îngrijorati, însa, potrivit invitatilor Drinks Business, principalul factor al cresterii popularitatii Facebook este faptul ca un segment foarte important de utilizatori este reprezentat de femei, cu varste cuprinse între 45 si 55 de ani. Fie ca îsi doresc sa afle mai multe despre activitatile copiilor lor, ori ca pur si simplu vorbesc cu prietenii sau vor sa fie informate, acestea acceseaza tot mai mult retelele sociale. Neil Morris, director de marketing si comunicare al companiei Engine Group, considera ca acest fenomen ar trebui sa dea gandit mai ales în privinta modificarilor raportului cerere-oferta din piata. „Este o lume în care modul în care consumam informatia se schimba foarte rapid si de aceea trebuie luam în considerare orice oportunitate. Aceaste noi media nu reprezinta o schimbare, ci mai mult o manifestare evidenta a schimbarii orizonturilor de asteptare”, a declarat Morris în cadrul conferintei Drinks Business. Indicand faptul ca unul din trei britanici folosesc Facebook, în timp ce unul din noua acceseaza Twitter, specialistul Engine Group a precizat ca „social media” reprezinta acum unul dintre motoarele vietii cotidiene moderne, lucru care nu poate fi neglijat sub nici o forma de catre companiile din industria vinului si a bauturilor alcoolice.

„Retelele de socializare au facilitat modul de comunicare si conversatie înca de la aparitie, însa diferenta este ca acum conversatia este amplificata într-un mod în care nici email-ul, nici telefonul si nici chiar conversatia directa nu-l pot realiza. Am trecut într-o noua era a influentei si a încrederii, una a recomandarilor personale din partea prietenilor si a familioi, o era în care ne încredem în opiniile unor persoane pe care nici macar nu le cunoastem”, a mai declarat Neil Morris, subliniind ca acest mod de comunicare atrage oamenii si îi transforma în parte activa în promovarea unei anumite marci sau idei.

Publicitate

Aceasta noua forma de propagare a mesajului prezinta si anumite riscuri. Unul dintre riscurile identificate de Morris este acela ca este imposibil ca producatorii îsi poata stabili propriile reguli pe retelele sociale, iar o singura greseala în acest sens poate cauza destul de mult imaginii companiei respective. Un alt pericol al retelelor de socializare este acela ca de multe ori unele pareri sunt neavizate, astfel de mesaje transmise si amplificate putand de asemenea sa dauneze imaginii unui brand.

MONITORIZAREA CONVERSATIEI

Catherin Flynn, director de dezvoltare al agentiei „We Are Social”, companie de promovare „social media” ce detine în portofoliu firme precum Pernod Ricard si Vitamin Water, a precizat în cadrul conferintei Drink Business ca dezvoltarea retelelor sociale se datoreaza faptului ca, în comparatie cu e-mailul, acestea promoveaza un mod mult mai distractiv de comunicare si interactivitate.

Blogurile si retelele sociale au început sa domine tot mai mult programul zilnic, iar emailul începe sa piarda teren în fata acestora, lucru ce ne determina sa credem ca în curand aceasta forma de comunicare va disparea”, afirma Catherin Flynn, specificand ca în „social media” nu este cel mai important sa demarezi o campanie de promovare, ci sa monitorizezi conversatiile ce apar în urma aparitiei campanii. „Conversatia trebuie sa fie continua. Cu totii stim ce se întampla cand ne neglijam relatiile de orice fel!”. Flynn a venit si cu cateva exemple de promovare pe retelele de socializare, cele mai reprezentative fiind campaniile realizate de Bacardi, care a investit mai mult în retelele sociale decat în propriile site-uri, de Heineken, a carui pagina de Facebook are peste un milion de fani, sau de Jim Bean, care a dezvoltat o strategie de promovare bazata discount-uri si premii pentru fani.

BLOGGERI CU PERSONALITATE DISTINCTA

Tom Harrow, unul dintre cei mai influenti bloggeri de vinuri din Marea Britanie si autorul blogului de vinuri The Wine Chap, a prezentat în cadrul conferintei un model de conduita pentru bloggerii de nisa. Acesta considera ca principalul avantaj pe care îl ai ca blogger de vinuri este acela ca aceasta pozitie îti poate permite sa îti regandesti strategiile de comunicare din mers, în functie de evolutia producatorilor de vin. De asemenea, acesta a introdus în discursul sau si conceptul de „reactie în lant de la distanta”, care permite oamenilor sa îsi împartaseasca experientele din lumea vinului pe internet, sa le discute, chiar daca se afla într-un pub. Tom Harrow a venit si cu cateva sugestii pentru bloggerii de vinuri din întreaga lume: „Bloggerii au personalitati distincte si deseori îsi atribuie niste nume destul de ciudate. Ca sa fi un bun blogger de vinuri nu trebuie neaparat sa ai cunostintele unui expert ori talentul unui mare scriitor, ceea ce îti trebuie este aceea personalitate distincta. A fi cunoscut nu demonstreaza neaparat faptul ca esti bun, ci mai mult ca esti urmarit, citit. Nu este important numai sa discuti despre un anumit subiect. Nu trebuie sa oferi numai raspunsuri, de cele mai multe ori trebuie sa formulezi si întrebari”.

Potrivit lui Neil Morris, cel care a încheiat conferinta Drink Business, este vital pentru toti managerii de „social media”, reprezentanti ai companiilor, sa reprezinte vocea umana onesta si consistenta din spatele unui brand, în loc sa reprezinte o entitate „corporate” care îsi apara interesele interesele prin crearea unui dialog.