De ce crește apetitul tinerilor consumatori pentru vinurile organice și biodinamice pe plan internațional?

Un eveniment dedicat vinurilor ecologice și biodinamice derulat de Asociația WINB Development în parteneriat cu importatorul Vinimondo și cu producătorul Domeniul Bogdan în a doua jumătate a lunii noiembrie la un prestigios restaurant din Capitală sub egida proiectului “Biodinamica, din brazdă-n casă – lanț scurt al produselor” a redeschis discuția despre acest tip de vinuri în rândul pasionaților. Evenimentul a avut ca scop prezentarea viticulturii si vinificatiei biodinamice și ecologice, precum și impactul acestora asupra mediului înconjurător și sănătății consumatorilor, drept pentru care am considerat oportun să prezentăm și noi câteva concluzii trase într-un Raport al Parlamentului European în 2023 asupra acestor tendințe.

Publicitate
DAGMAR

Crește interesul consumatorilor pentru: alcool mai scăzut, vinuri albe, rose și spumante, cu Indicații Geografice și sustenabile

Tendințele de consum – și modificările care survin față de deceniile trecute – sunt tot mai mult influențate de generațiile tinere. Este un lucru intuit de mulți observatori și constatat prin experiență directă de către producătorii de vin la nivel mondial. Între tendințele cele mai importante înregistrate de Raportul Parlamentului European citat se numără: trecerea spre vinurile cu conținut mai scăzut de alcool, creșterea consumului de vinuri albe, rose și spumante în dauna celor roșii liniștite, creșterea atracției pentru vinurile cu Indicații Geografice și pentru vinurile sustenabile. 

Se caută ambalajele cele mai reciclabile și se bea “cu porția”

“Generațiile mai tinere de consumatori de vin impulsionează mai multe tendințe noi în consumul de vin”, se arată în Raport. Din ce în ce mai conștienți de sănătate, (tinerii – nr) par să prefere vinurile cu conținut mai scăzut de alcool. Acest lucru a dus la “o cerere încetinită pentru vin roșu și o cerere crescută pentru vinuri albe, roze și spumante, pentru că astfel de vinuri conțin mai puțin alcool”. Există, de asemenea, după cum notează autorii Raportului, “o cerere puternică pentru vinuri cu indicații geografice, întrucât consumatorii sunt atrași de autenticitate și identitate”. 

Publicitate

“Consumatorii au fost, de asemenea, interesați de ambalaje mai durabile, ceea ce duce la o creștere rapidă a piața de vinuri îmbuteliate la cutie (inclusiv doză metalică – nr) – acest tip de ambalaje având o rată de reciclare mai mare decât cele de sticlă, costând mai puțin, fiind mai ușor de transportat și oferind (în cazul dozelor) consumatorilor posibilitatea să-și controleze consumul de alcool mai bine, pe baza volumului mai mic. Piața globală a vinului îmbuteliat la cutie ar putea avea o valoare de 571,8 milioane USD până în 2028, cu o rată de creștere de 13,2 % pe an”.

Piața globală a vinurilor ecologice va depăși 21 miliarde de dolari în 2030

Potrivit documentului citat, consumatorii mai tineri – conștienți de mediu – conduc, de asemenea, tendința către opțiuni de vin mai sustenabile, inclusiv vinuri organice, biodinamice, naturale și de comerț echitabil. Asta recent a determinat Franța să introducă o definiție oficială a “vinului natural”, precizează sursa citată. În document mai apar niște constatări și niște predicții interesante: “producția ecologică a cunoscut rapid o creștere, suprafața viticolă ecologică crescând cu 17% anual între 2008 și 2015. Piața globală a vinurilor ecologice a avut o valoare estimată la 8,9 miliarde USD în 2021 și era de așteptat să crească cu aproximativ 10% anual între 2022 și 2030, pentru a ajunge la 21,5 miliarde USD. Cei mai mari consumatori de vin ecologic, în 2021, au fost Germania (reprezentând 24% din consumul global), Franța (16%) și Regatul Unit (10%)”.