Vreau sa fac un vin premium. Cum procedez?

Rares Marinescu este in prezent proprietarul retelei de magazine specializate Boutique du Vin si are o experienta in management, marketing si vanzari de peste 17 ani, dintre care mai mult de sapte ani in domeniul vinului (Cramele Recas, Crama Oprisor, Domeniile Dealu Mare-Urlati).

Publicitate
Gala Gastronomiei

Rares Marinescu este degustator autorizat si specialist in management si promovare de vinuri marinescu.rares@yahoo.com

Pana anul trecut, nu am crezut ca voi cumpara vreodata o sticla de Murfatlar. Apoi, a aparut povestea asta care m-a facut curios: Crama Atelier si Razvan Macici, vinificatorul roman care a devenit cunoscut si foarte apreciat la nivel mondial datorita vinurilor pe care le-a facut in Africa de Sud.

Publicitate
Gala Gastronomiei

Crama Atelier este un concept foarte frumos si ales cu intelepciune. Un concept cu care controversatul producator din Murfatlar isi va diferentia vinurile premium de cele de duzina, care fac rulaje mari in hipermarketuri. O lectie aici pentru alti producatori, care inca nu au inteles ca trebuie sa separe in mintea consumatorului obisnuit vinul de nunta de cel de peste 100 de lei in restaurant. Am ratat lansarea oficiala (una dintre ele), prin urmare am cumparat o sticla de vin alb: Sable Noble – Pinot Gris & Sauvignon Blanc 2011. Este un pas mare pentru Murfatlar, echivalent cu primul pas pe luna pentru omenire. Dupa atatea incercari, in care marketingul lor era cu mult inaintea continutului, in sfarsit iata un vin care a gasit in primul rand echilibrul dintre pretentiile emise de ambalaj si cele purtate de continut.

Razvan Macici este un meserias al vinului, al aromelor, al aciditatii; totul este in balans si echilibru, inclusiv acea tusa usoara data de baricurile din stejar romanesc, pe care sper ca la un moment dat producatorul din Rosiori care le-a facut le va si incasa. Ceea ce nu pot inca sa inteleg este diferenta extraordinar de mare dintre vinurile lui Razvan Macici de la Murfatlar si cele pe care le facea in Africa de Sud.

Cam la fel de mare ca intre o autostrada de la noi si una din Germania. Sa fie doar terroir-ul? Sa aiba dreptate acei intelepti care spun ca vinul ia ceva din spiritul oamenilor ce il produc? Nu pot inca sa ma pronunt. Am gustat unul, mai sunt inca cinci. Si apoi am sa revin la aceasta tema. Sau nu. Depinde de ceea ce voi gasi in celelalte vinuri ale Cramei Atelier. Nu pot insa sa nu remarc faptul ca este pentru prima data cand in competitia Murfatlar vs. Jidvei, dobrogenii ies in castig. Spun asta pentru nu demult Jidvei a lansat un proiect similar, si, cel putin din punctul meu de vedere, proiectul Jidveiului pierde la cel putin trei capitole: design, concept si vin. Nu pot incheia fara sa salut eforturile facute de cei doi grei ai vinului romanesc. Ca iubitor de vinuri astept ca acest drum sa continue, astfel incat toata industria sa schimbe stachetele de autoevaluare. M-am saturat de autosuficienta celor ce fac vinuri pseudo-premium, cu etichete din tinichea, cu nume lipsite de inspiratie precum, „baricat“ sau „princiar“, cu preturi ireale pentru ceea ce ofera, cu proprietati olfactiv-gustative ce demonstreaza ca atat patronul, cat si vinificatorul nu au baut in viata lor nici macar un singur vin premium.

Orice producator vrea sa faca un vin premium. Dar cum procedeaza?

Uite o intrebare care este de fapt inceputul unui astfel de proiect: Ce anume face un vin sa fie premium? Pretul? Eticheta? Vinul in sine? Povestea care sta in spatele vinului? Sau poate un melanj intre cele de mai sus?

Asa incepe un proiect care are ca rezultat un vin mai deosebit. Pentru ca rezultatul sa nu fie un vin pseudo-premium, trebuie ca la aceste intrebari sa gasesti raspunsuri cat mai bune. Altfel poti sa il lasi pe vinificator sa gaseasca numele si sa faca eticheta, patronul poate sa aleaga varianta de cupaj, seful de ferma sa cizelezeun pic conceptul – culoarea trebuie schimbata, sau ceea ce e cel mai important, caracterul scrisului sa fie cat mai deosebit. Daca in echipa de creatie intervine si agentul sau directorul de vanzari, e gata treaba.

Vinul se va numi Princiar, sau ceva cu Domnesc, Boieresc, Nobiliar sau Senatorial. Dar se poate si mai rau, un nepot sau o odrasla de-a celor de mai sus, cu ceva cunostinte de utilizare internet: si da-i atunci cu copy-paste de mare karakter.